Gå til innhold

Ingen lyd eller bilde fra HD4850 til ny forsterker gjennom DVI/HDMI


baddaydaddy

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny surroundforsterker (Denon AVR-2113) og har ingen problemer med å koble til andre enheter (Blu-ray spiller, kabel-TV, TV), men får hverken lyd eller bilde fra PC'n. Jeg bruker DVI utgangen på grafikkortet (ATI HD4850) med en HDMI converter (original fra ATI) og en HDMI kabel.

 

Uansett hvilken inngang i forsterkern jeg bruker, får jeg ikke annet enn sort skjerm og ingen lyd. Hvis jeg kobler HDMI kabelen dirrekte i TV'en virker begge deler (men lyden kommer selvfølgelig fra TV'en og ikke fra forsternern som jeg gjerne vil).

 

Jeg tviler på at problemet er i forsterkeren, fordi den ellers virker som den skal. Hvis jeg bytter ut HDMI kabelen med en annen enhet som funker (f.eks. kabel-TV inngangen), er det fortsatt ikke bilde/lyd fra PC'en, men bytter jeg tilbake kommer TV-bildet tilbake. Setter jeg derimot kabelen direkte i TV'en kommer lyd og bilde med det samme.

 

Har forsøkt å se rundt i innstillinger på instillingene til skjermkortet, men kan ikke finne noe som skulle ha noen påvirkning og ingen endringer har noen effekt heller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

DVI overfører kun bilde. PC har vel s-video (den runde i midten), men det mangler jo recieveren..

 

Du må uansett ha en lydkabel, dvs fra line ut (3,5mm jack) til rca (rød/hvit) på receiver for å få lyd.

Jeg vet ikke hvor kompatibelt det er mellom dvi og hdmi med slik overgang. Mulig at kabel er for lang eller defekt?

 

http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/receivere/denon_avr-2113_hjemmekinoreceiver_sort.htm

Du kan også velge å kjøre Blu-ray-signaler i kinostandarden 1080p/24 helt urørt gjennem receiveren, slik at du får den helt optimale HD-bildekvaliteten.

 

Ville sett om det var noen menyvalg i recieveren som kunne sende signalet urørt, samt testet litt om det var forskjell på hdmi foran og bak.

Lenke til kommentar

Nå må du lese hjemmeleksen din, for DVI kan GODT overføre lyd: http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd-4000/hd-4850/Pages/ati-radeon-hd-4850-specifications.aspx (søk etter "HDMI® output support").

 

Dessuten (som det står i teksten) kan jeg godt få lyd gjennom TV'en hvis jeg kjører HDMI kabelen direkte dit (og selvfølgelig også bilde). Men jeg vil jo gjerne ha surround fra PC'en også.

 

Vel, jeg prøvde inngangen foran og det funka!??! Men det er jo litt irriterende at jeg må ha kabelen stående i der permanent. Det må jo være en forklaring og en annen løsning på det?!

Lenke til kommentar

Nå må dere stoppe her!! Sakset fra AMD's hjemmeside med spesifikasjoner for kortet:

HDMI® output support

All display resolutions up to 1920x10802

Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS & Dolby True-HD4, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI®

Men hvis man skal ha lyd ut av DVI utgangen på at ATI kort, MÅ man bruke en original HDMI converter fra ATI (som jeg jo også bruker).

Dessuten har jeg jo fått det til å virke - men KUN via HDMI inngangen foran (AUX). Det ønsker jeg jo ikke som en permanent løsning. Men mulig denne diskusjonen hører til et annet sted (da det åpenbart var receiveren som var problemet allikevel)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er vant med at DVI kun er til bilde. I utgangspunktet er DVI kun til bilde (Digital Video Interface) men ser at endel SKJERMKORT er laget slik at de sender lyd ut på DVI. Vil tippe at det er noe krypteringsgreier involvert, tilsvarende å bruke nettverk over strømnettet, og at overgangen til hdmi dekryptere lyden igjen.

 

Bokser som disse http://www.amazon.com/Audio-SPDIF-Toslink-Converter-Adapter/dp/B0015YYOQQ

gjør samme jobben. Det spekuleres i at når man kobler til boksen så sender den et signal til skjermkortet som egentlig bruker dvi kontakten til noe annet. Dvs, de overfører lyd og bilde som en ren dataoverføring utenom dvi "standarden" og så fordeles det igjen til hdmi i boksen. DVI blir da mer en nettverksutgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...