Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oljemaling/oljedekkbeis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle male huset i sommer, og klarte å rote det helt til - tok oljebasert maling på veggen der jeg skulle ha vannbasert beis, og beis rundt vinduene der jeg skulle ha maling.. Mamma og pappa sa ihvertfall at vannbasert beis trekker inn i veggen og er bedre for å beskytte mot sopp, mens maling kun legger seg utenpå som lag. Også kan man ha maling utenpå beis, men ikke beis utenpå maling. Bestemors hus har kun fått maling, og når den har ligget en stund så begynner den å flakke av, så da må vi skrape av bitene og legge et nytt strøk med maling.. Tror kanskje beis er veien å gå?

Lenke til kommentar

Dekkbeis ble funnet opp for å kunne beise mørkebrune hus hvite da brunbeisen fra 1960- og 70-tallet begynte å gå av moten. Beis dekker ikke, den er transparent, og det aller meste trekker inn i treet. Dekkbeis skal dekke, men samtidig trekke inn og gi en tynnere film utenpå treet enn maling, slik at man ser trestrukturen bedre. Maling ligger hovedsaklig som en film utenpå treet (og nytt tre utendørs bør grunnes med noe som trekkes inn før det males)

 

Ja, det kan være vanskelig å se forskjell på maling og dekkbeis på en vegg, i alle fall hvis det ikke rer malt for mange tygge strøk med maling. Men man kan gjerne se forskjell på hvor slitt den blir etter noen år. Maling er mer slitestekt, holder lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Har erfaring med Star beis og er veldig fornøyd.

 

De har en dekkbeis som heter Premium som er av typen langtidsdekkbeis.

 

den kan også brukes oppå vanlig maling og oppå vanlig beis og oppå vanlig dekkbeis. bare man vasker med kraftvask først.

 

sjekk de ut og ser at de har den på tilbud om dagen også

 

http://www.star.no

Endret av MoviePhile
Lenke til kommentar

Maling legger et glatt lag på treverket mens dekkbeis er et slags hybridprodukt mellom beis og maling. Det er (nesten) helt dekkende samtidig som det lar treverkets trestruktur være igjen på overflaten. Man kan bruke maling på dekkbeis men ikke omvendt.

 

Maling og dekkbeis skal være relativt like med tanke på soppdrepende midler. Maling er kanskje litt blankere.

 

 

 

MoviePhile: de fleste butikker har en eller annen form for tuilbud på utendørs maling om dagen.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Vet ikke om hvordan andre dekkbeiser er, men den jeg brukte, PREMIUM fra Star, Kunne brukes på tidligere maling og tidligere Dekkbeis, OG tidligere vanlig beis :) Så det er utrolig kjekt.

 

Eneste man måtte gjøre er å vaske med kraftvask først.

 

 

 

Maling legger et glatt lag på treverket mens dekkbeis er et slags hybridprodukt mellom beis og maling. Det er (nesten) helt dekkende samtidig som det lar treverkets trestruktur være igjen på overflaten. Man kan bruke maling på dekkbeis men ikke omvendt.

 

Maling og dekkbeis skal være relativt like med tanke på soppdrepende midler. Maling er kanskje litt blankere.

 

 

 

MoviePhile: de fleste butikker har en eller annen form for tuilbud på utendørs maling om dagen.

Lenke til kommentar

Vet ikke om hvordan andre dekkbeiser er, men den jeg brukte, PREMIUM fra Star, Kunne brukes på tidligere maling og tidligere Dekkbeis, OG tidligere vanlig beis :) Så det er utrolig kjekt.

 

du er ny bruker på forumet og i de to eneste innleggene du har reklamerer/anbefaler du Star. :hmm:

 

egenskapene du beskriver er tilnærmet lik for alle andre typer dekkbeis/maling.

Lenke til kommentar

Dersom man jobber for et firma, selger et produkt etc, er det ikke "lov" å gi seg ut for å være "fornøyd kunde" og snikreklamere for produktet. Da kan man sperres ute fra forumet. Representerer man et produkt man omtaler, skal man si klart fra om det.

 

Men jeg tipper på at MoviePhile ikke jobber for Star eller Carboline, da de selv ikke sier noe om at denne kan brukes på malte flater, men på flater som er grunnet, beiset eller dekkbeiset tidligere.

http://www.star.no/premium.asp

http://www.carboline...f/deko/5432.pdf

 

Du kan sikkert ha smurt nevnte dekkbeis utenpå maling, men det ser ikke ut til å være noe produsenten anbefaler, og jeg er spent på høre om det fortsatt ser OK ut om et år eller tre.

 

<fleip>

Selv har jeg tenkt å polere en husvegg hvor Drygolinen er begynt å bli matt denne helga med Turtle Wax. Eller margarin, det er billigere. Det går sikkert fint, selv om Jotun aldri har sagt et det går an.

</fleip>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...