Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli støttekontakt eller få støttekontakt?


hun

Anbefalte innlegg

Har snust litt på tanken om å bli støttekontakt for en eller annen.

Jeg trenger å fylle hverdagen min med noe litt mer enn å bare jobbe og dasse rundt hjemme. Etter mange år i psykiatrien har jeg sanket sammen en del livserfaring og mener selv jeg har evnen til å lytte til andre mennesker, sette meg inn i andre menneskers liv og ønsker å hjelpe og bidra til at andre skal ha det bra.

Greia er at jeg i perioder sliter ganske mye selv. Har veldig lett for å isolere meg, avvise vennene mine, melde meg fullstendig ut(..), og jeg tar meg selv i å tenke at jeg kanskje burde trengt en støttekontakt selv til tider.

Uansett, hvor strenge er de på hvordan en evnt støttekontakt skal være?

Må man være i god psykisk form selv for å kunne være støttekontakt?

Selv er jeg sterk i mine gode perioder og har ingen problem med å fungere i hverdagen til tross for mentale handicap.

Er det folk her inne som er eller har vært støttekontakt?

Hvor henvender man seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært eller hatt støttekontakt selv, men jeg er i familie med personer som har hatt det og min oppfatning av støttekontaktene som var involvert der var at de fikk like mye hjelp av tiden sammen som den parten som fikk hjelp. Om dette er vanlig eller bare var i dette ene tilfellet har jeg ikke noe grunnlag for å si noe om. Antakeligvis er det beste du kan gjøre å kontakte de som organiserer støttekontaktene og snakke med dem om det.

Lenke til kommentar

Jeg har vært støttekontakt i ca 7 år nå ...

 

Greia er at jeg i perioder sliter ganske mye selv. Har veldig lett for å isolere meg, avvise vennene mine, melde meg fullstendig ut(..), og jeg tar meg selv i å tenke at jeg kanskje burde trengt en støttekontakt selv til tider.

Det kan være et problem. En viktig funksjon av støttekontakten er at hun/han er stabil. De kan ikke risikere at du får en "episode" mens du har ansvaret for en annen. I intervjuprosessen spør de hele tiden om "hva gjør du hvis x skjer" osv.

Husk at jeg ikke er en psykolog og heller ikke ansetter støttekontakter så dette er noe du best spør de som faktisk gjør kan den biten :)

 

Uansett, hvor strenge er de på hvordan en evnt støttekontakt skal være?

Må man være i god psykisk form selv for å kunne være støttekontakt?

Vandel skal selvfølgelig være perfekt. Siden du får fullstendig ansvaret for et annet menneske så er de nokså strenge (jeg gikk igjennom 4-5 møter med en slags psykolog, 2 intervjuer og en slags "personlighets attest" før jeg fikk jobben, dog var jeg under 18 på det tidspunktet noe som gjorde det litt vanskeligere).

De stiller ingen krav til at man skal være i god fysisk form, men man skal selvfølgelig være oppegående. Fysisk form er jo og litt avhengig av "klienten" man får (rullestolbrukere kan f.eks. kreve mer), men strengt tatt skal man bare være fysisk frisk.

 

Hvor henvender man seg?

Kommunens helse og sosialkontor.

 

Hvis jeg var deg så ville jeg uansett søkt. Kanskje ikke du vil få eneansvaret for noen, men kan kanskje få lov til å jobbe på diverse klubber og andre fritidsopplegg som kommunen driver (er ihvertfall en del av det i Stavanger).

Det at du sliter litt selv av og til kan som nevnt sette en stopper for det, men prøv for det om. Sett fokus på det du har lært av å slite litt selv og hvordan det kan hjelpe andre.

Uansett fantastisk flott at du har lyst til å hjelpe andre, spesielt siden det virker som om du har vært igjennom en del selv! Både støttekontakten og brukeren får utrolig mye igjen av det, og det er en veldig viktig jobb.

Endret av heanwi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...