Gå til innhold

Kjøp av laptop først og fremst til skole, ønsker tips


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Nå er det altså sånn at jeg har blitt deltidsstudent og dermed ser behovet for å ha en bærbar pc.

 

Bruksområdet blir hovedsaklig skolearbeid, samt surfing og kanskje litt film og musikk, alt sånt jeg tidligere har brukt nettbrett/telefon til.

 

Håpte på å komme unna med en 6-7000,- (eller gjerne rimeligere om noen har tips til det).

 

Ser at butikker som elkjøp/lefdal/siba osv stadig reklamerer med laptops ned i 3500 - 4000,-, men er disse verdt å kjøpe?

 

I tillegg kunne jeg faktisk tenkt meg å game litt. Til nå har PS3 oppfylt alle mine gaming behov, men det hadde jo vært kult å ha en maskin man også kunne spille litt på.

 

Jeg er mest sugen på Arma 2, eller rettere sagt DayZ. Og det hadde jo vært kult med en maskin som også kunne kjøre BF3 (men da selvsagt ikke på "high"), men da ser vi kanskje på en helt annen prisklasse.

 

Alle tips mottas med takk.

Endret av Nanostorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar/tips.

 

Hvordan måler denne: http://www.komplett....sku=752490#info

 

seg mot denne: http://www.komplett....2E5984D4D#extra

 

Vurderer sterkt K55VM nå, da den jo er over en tusenlapp billigere enn K56, samt ser ut til å ha samme skjermkort og ram osv.

 

Kan noen fortelle meg hva jeg mister ved å kjøpe K55.

 

Hvordan måler disse seg forresten mot den multicom pc'n som Mistrael anbefalte.

 

Husk at pc'n jeg er ute etter ikke trenger å kjøre BF3 eller andre spill på high. Jeg greier meg godt med middels/standard oppløsning osv.

 

EDIT: Ser for meg at jeg vil koble den til ekstern mus/tastatur og tv/pc-skjerm når jeg spiller hjemme om dette har noe å si. Tror sjelden jeg vil sitte med pc'n i fanget å spille.

 

EDIT EDIT: Nå spør jeg mye her, men ser komplett har to versioner av K55VM til salgs, den ene med 4gb og Intel Core i5 (3. generasjon) 3210M / 2.5 GHz, den andre med 8gb og Intel Core i7 (3. generasjon) 3610QM / 2.3 GHz.

 

Om jeg kjøper den første (i5) og kjøper til 4 gb ekstra minne, hvordan vil det påvirke prestasjonen kontra den som allerede har 8gb og en i7 CPU?

 

også: er det vanskelig å sette inn 4 ekstra gb med minne for en som aldri har drevet med slikt tidligere?

Endret av Nanostorm
Lenke til kommentar

ram oppgradering og HDD oppgradering er meget enkelt på bærbare maskiner flest. (samme vanskilghetsgrad som brød i brørister)

 

men anbefaler på det sterkeste multicom maskinen nevnt tidligere i tråden. helt klart mest for pengene, og overlegen grafikkytelse.

 

denne konfigurasjonen er vel enda mer atraktiv IMO

 

http://www.multicom.no/Xishan-W150E-15e6-matt-FHDe-i7-3610QMe-GT650-GDDR5e-8GB-DDR3-1333MHze-750GB-hdde-uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100561/p10619557

 

multicom maskinene leveres også med noen av markedets beste skjermer;)

 

Har du en middels pc kyndig bekjent, kan han/hun lett hjelpe deg med instalasjon av operativsystem. Du finner windows 7, og 8 til en billig penge på nett

 

 

 

det billigste alternativet du ser på hos komplett har en veldig lavoppløst skjerm, som er lite tilfredstillende å bruke over tid. dette trekker veldig ned, men passer bra med det svakere grafikk kortet

 

den dyrere modellen hos komplett har full hd oppløsning, men med et såpass svakt skjermkort må du fort kjøre spill ol på lavere oppløsning, og det gjør vondt i både syn og sjel

Endret av uracoin
Lenke til kommentar

ram oppgradering og HDD oppgradering er meget enkelt på bærbare maskiner flest. (samme vanskilghetsgrad som brød i brørister)

 

men anbefaler på det sterkeste multicom maskinen nevnt tidligere i tråden. helt klart mest for pengene, og overlegen grafikkytelse.

 

denne konfigurasjonen er vel enda mer atraktiv IMO

 

http://www.multicom....00561/p10619557

 

multicom maskinene leveres også med noen av markedets beste skjermer;)

 

Har du en middels pc kyndig bekjent, kan han/hun lett hjelpe deg med instalasjon av operativsystem. Du finner windows 7, og 8 til en billig penge på nett

 

 

 

det billigste alternativet du ser på hos komplett har en veldig lavoppløst skjerm, som er lite tilfredstillende å bruke over tid. dette trekker veldig ned, men passer bra med det svakere grafikk kortet

 

den dyrere modellen hos komplett har full hd oppløsning, men med et såpass svakt skjermkort må du fort kjøre spill ol på lavere oppløsning, og det gjør vondt i både syn og sjel

 

Takk for svar uracoin. Etter å ha forsket litt selv på nettet (notebookcheck var jo f.eks veldig opplysende) skjønner jeg at jeg bør gå for den multicom W150E om jeg skal ha en maskin som holder til litt ordentlig spilling. Installering av Windows tror jeg nok jeg skal greie å få til. Om det er noe jeg ikke finner ut av finnes det vel guides på nett noe sted?

 

Noen som har tips til steder man kan kjøpe Win 7 eller 8 rimeligere enn hos multicom da?

Lenke til kommentar

har aldri betalt for windows selv, så er ikke noen ekspert på området.

 

et raskt google søk fannt dette

 

http://www.productkeyfind.com/windows-key/windows-7-product-key/windows-7-professional-product-key/

 

men om dette er en sikker kilde veit jeg ikke. basert på paypal betaling er man i ganske god sikkerhet i allefall. så skal nok være greit:) dvd kan lastes ned og brennes ut fra microsofts hjemmesider, og aktiveringsnøkkelen får du når du betaler tenker jeg

Lenke til kommentar

har aldri betalt for windows selv, så er ikke noen ekspert på området.

 

et raskt google søk fannt dette

 

http://www.productke...al-product-key/

 

men om dette er en sikker kilde veit jeg ikke. basert på paypal betaling er man i ganske god sikkerhet i allefall. så skal nok være greit:) dvd kan lastes ned og brennes ut fra microsofts hjemmesider, og aktiveringsnøkkelen får du når du betaler tenker jeg

Videresalg av MSDN lisens er ulovlig. Man vil ikke få igjen pengene fra paypal når Microsoft trekker tilbake alle lisensene dette nettstedet har solgt, gjerne mer enn 45 dager etter kjøpet slik at man ikke lenger kan opprette sak hos paypal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...