Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Laptop vil ikke slå seg av


Anbefalte innlegg

Hei, fått et snodig problem jeg ikke finner ut av.. Når jeg skal slå av laptopen, går den til "Avslutter...." så blir skjermen sort, men viften går enda, og det lyser fortsatt på knappene.

 

Restart funker, men det tar lang tid fra skjermen blir sort, til den starter over. Akkurat som om den henger en plass rett før den egentlig skulle være avslått.

 

Har prøvd å starte i sikkerhetsmodus for å sjekke om det kan være noen sketchy drivere, da frøs skjermen på "Avslutter..." helt, den ble ikke sort en gang.

 

Har prøvd å vente, da blir den stående til den går tom for strøm eller jeg holder inne powerknappen til strømmen ryker.

 

Litt i dus hva som kan være problemet, det er ikke så lenge siden jeg kjøpe laptopen så det er mulig å sende den inn for å bytte hovedkort ev. Har ikke så veldig lyst å sende inn dataen da den blir brukt daglig på skolen...

 

Eneste endring jeg har gjort er å bytte harddisken med en SSD disk, og sette HDD inn i en caddy som står i steden for cdrom.

 

Jeg installerte ikke windows på nytt, men klonet hoveddisken med et program.

 

Hadde ikke dette problemet etter jeg byttet disk, det kom nå nylig.

 

 

Spesifikasjoner på laptop

ASUS N53SN CI7 2.2 8GB/750 GT550M 15.6" W7HP

 

SSD Disk

Crucial m4 SSD 2.5" 256GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/260MB/s read/write

 

Noen idè om hva det går i?

 

Hvilemodus og Dvalemodus er utelukket.

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg kan prøve meg.

 

Første jeg tenker er at problemet kan være forårsaket av drivere eller en Windows service. Husker jeg hadde lignende problem med en PC som skyldes programvaren som fulgte med en bluetooth dongle. Dersom dongelen ikke stod i måtte jeg stoppe en service i Windows før jeg tok shutdown, ellers ble pcen stående på.

 

Angående drivere så tror jeg problemet ligger rundt ACPI håndteringen i Windows. I så fall, sjekk om du har noen feil meldinger under "Device Manager". Sjekk også system loggen om det ligger noen feil meldinger der. Kan være greit å sjekke om ACPI instillingene i BIOS har endret seg hvis du har tilgang til disse på den bærbare.

 

Har du prøvd å reinstallere driverne til brikkesettet / hovedkortet og sett om det hjelper?

Lenke til kommentar

Ingen feil i enhetsbehandlingen, hvor finner jeg system loggen? hendelseliste? Har ikke oppgradert/reinstallert noen drivere, men skal prøve det.

 

Nyeste chipset driver var allerede installert, og har oppgradert bios, ingen ACPI instillinger tilgjengelig der og det hjalp ikke å flashe bios.. :(

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Har gått gjennom alt i enhetsbehandling, slå av at mus og tastatur skulle få lov å reaktivere maskinen. Disse var de eneste som var huket av på boksen, men det hjalp ikke.. Begynner å lure på om dette kan være noe hardware problem?

 

edit; Løst. Sendt inn til rep, hovedkort og harddisk ble byttet, nå er den i orden.

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...