Gå til innhold

Serverlab - forslag til fordeling


Starbuck

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg kjører i dag en fysisk server med Windows Server 2008 R2, og virtualisering med Hyper-V. Da denne delvis brukes til private ting (media server, ftp server, OS testing etc), og delvis til jobbrelatert testing av serverløsninger, er jeg nå ute etter tips for hvordan jeg skal fordele tjenester utover x antall virtuelle servere.

 

- Jeg skal ha AD, DNS og DHCP

- Mest sannsynlig Sharepoint, Exchange, WSUS ++

- Antall virtuelle servere er ikke nødvendigvis noen begrensing, det som er viktig er at det er et "reellt miljø" som settes opp. Det skal altså symbolisere et produksjonsmiljø så likt som mulig.

- Samtidig ønsker jeg å samle tjenester som det er naturlig å ha på en og samme server

 

Jeg har dessverre ikke funnet noen gode forslag på nettet, som forklarer en type 'Best Practice' for dette. AD,DNS og DHCP vet jeg at jeg vil samle på en server, men utover det er jeg usikker på hva som er hensiktsmessig, overkill, unødvendig splitt av tjenester, nødvendig splitt av tjenester osv.

 

Er det noen som har input til hvordan jeg bør gå frem her, evt. henvisning til hvordan jeg kan finne ut av det selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja jeg er personlig veldig fan av dele opp tjenester rett og slett for større mulighet til oppdatere/ta ned enkelttjenester uten påvirke andre tjenester, samt unngå noe potensiel krangel mellom dependencies i versioner etc.

 

Mitt forslag;

- AD/DNS/DHCP (2 virtuelle for failover siden kritisk tjeneste)

- Exchange (2 virtuelle for failover siden kritisk tjeneste)

- Wds/mdt

- wsus

- Print

- Mapping av shares/hjemmeområder fra san/filnode

 

Samt selvom det sier segselv så sier jeg det uansett :)

- Ingen 2sett virtuelle av en tjeneste på samme cluster eller fysiske enhet (om mulig heller ikke samme lokasjon).

- Minst nattlig backup av virtuelle maskiner, om du rebooter de ved backup så husk for guds skyld sette ad-dns-dhcp server 1 og 2 til forskjellige tidspunkter.

Kanskje noe utover simulering men;

- UPS er din beste venn

- Ingen server driftet kun fra 1 strømkilde (aka begge ups på forskjellige kurser)

- 2lags backup av alle data enten fra san A til B, eller ved 2lag filservere.

 

Skal du simulere et større produksjonsmiljø ville jeg hatt dobbelt av alle virtuelle og økt til 3-4 på de 2 første, windows lisenser er billige i forhold til nedetid.

Lenke til kommentar

Flott! Det er ikke SÅ alvorlig at jeg trenger simulere et større miljø. Det har jeg verken økonomi eller plass til. Nedetid kan jeg overleve enn så lenge, men det vil bli en UPS på sikt. Jeg tror fordelingen din av tjenester ser ganske overkommelig ut, så jeg går nok for noe lignende oppsett. Det er mest for at jeg skal få leke og teste litt, mer enn et krav til 100% oppetid/redundans. Men, med det oppsettet kan jeg jo såklart simulere at en ad/dns/dhcp går ned. :)

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil ta i, må du ha en switch med VLAN støtte, så du kan lage kompliserte nettverk (tenk flere lag med DMZ f.eks). Også kan du alltids sette opp flere sites i AD, med VPN og det hele imellom de. Pluss på med en WAN emulator så du kan legge på litt ekstra latency, jitter, båndbredde osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...