Gå til innhold

Erfaringer med Sapphire 9800np Komplett


slacker

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ett Sapphire Radeon 9800 np på Komplett, og funnet ut at det klokker svært bra. Klokket rett fra 320/290 til 433/330!! Det er 35% økning på core, svært fornøyd! Og mye høyere enn 9800 pro stock. Fikk dette stabilt uten eksta kjøling, men har kabinettet åpent.

 

Minnet ville ikke høyere, da fikk jeg seriøse artifakter innen to min i 3DMark03. Etter å ha lest litt rundt på nett prøvde jeg å flashe til 9800 pro bios, og nå får minnet farten opp. Kjørte stabilt på 351 men da var minnebrikkene så varme at jeg ikke turde mer, må nok investere i heatsinks skal jeg gå videre. Bios-flash hjalp desverre ikke coren høyere opp...

 

På core har jeg vært over 450 men da blir det maange hvite prikker, spesielt i Nature-testen i 3DMark03. Systemet var ellers stabilt.

 

Så hvis du lurer på om du skal investere i nytt skjermkort, har du fått et godt tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ey får du på 3dmark 01 da ??? svar fort haster  :roll:

 

Har

XP2500@2,1GHz 210FSB

1 Gig Corsair Twinx 2,5-3-3-7

 

og får rundt 15000 3Dmarks... høres vel noe lite ut, men jeg har et "tungt" system akkurat nå, på tide med reformattering igjen. Får ca 5600 i 3DMark03, noe som høres mer "korrekt" ut. Men uansett 3DMarks, så kan jeg spille BF på max alt, inkl 4AA og 8AF! Det er DET som teller....

Lenke til kommentar

I 3dMark2001 hjelper det lite med et godt klokket skjermkort hvis resten av pc'n ikkje er det.

Prøvde det sjøl;

kjørte 3DMark2001 med fsb på 220 og mp på 11 (og skjermkortet som i sign.), og fikk litt over 20 000 poeng. :)

..kjørte så med fsb på 200 og mp på 12 (og skjermkortet på samme som i sign.), og fikk rett under 18 000 poeng. :-?

 

det vil si det at 3DMark2001 har mere å si på pc'n som helhet enn 3DMark03 har, 03 tar stortsett for seg skjermkortets ytelse.

...men, med høyere fsb så øker selfølgelig 03 summen, siden maskinen jobber raskere opp mot ram'en, og i såmåte "hjelper" skjermkortet.

(håper noen skjønner dette. det gjør æ nesten ikkje sjøl :roll: )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har nettopp kjøpt ett Sapphire Radeon 9800 np på Komplett, og funnet ut at det klokker svært bra. Klokket rett fra 320/290 til 433/330!! Det er 35% økning på core, svært fornøyd! Og mye høyere enn 9800 pro stock. Fikk dette stabilt uten eksta kjøling, men har kabinettet åpent.

 

Minnet ville ikke høyere, da fikk jeg seriøse artifakter innen to min i 3DMark03. Etter å ha lest litt rundt på nett prøvde jeg å flashe til 9800 pro bios, og nå får minnet farten opp. Kjørte stabilt på 351 men da var minnebrikkene så varme at jeg ikke turde mer, må nok investere i heatsinks skal jeg gå videre. Bios-flash hjalp desverre ikke coren høyere opp...

 

På core har jeg vært over 450 men da blir det maange hvite prikker, spesielt i Nature-testen i 3DMark03. Systemet var ellers stabilt.

 

Så hvis du lurer på om du skal investere i nytt skjermkort, har du fått et godt tips!

 

Jeg skal kjøpe radeon 9800np på komplett nå.. har du fått samsung ram eller infenom ? og hvilken cl?

Takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...