Gå til innhold

Dyrlege - hjelp?


T Å

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begynne første året på VGS, studiespes. Har bestemt meg for å bli veterinær og har lest om hva slags utdanning man må ha osv.. Problemet er at jeg ikke skjønner noen ting av det folk har skrevet... "For å bli veterinær må du ha gennerell studiekompetanse og 2MX/2MY/3MZ + 3KJ." Sånt skjønner jeg ingenting av, så lurer på om noen kan forklare litt bedre HVA slags fag man må ha for å bli veterinær! Av personlige grunner skal jeg ikke ta alle fagene på en gang. Tror jeg skal ta 3 fag i år, er ikke helt sikker ennå...

 

Men det jeg lurer på er; MÅ man få karakter i feks. gym? Man trenger jo ikke gym for å bli veterinær.. Hva slags fag må man ha (gode) karakterer på for å bli veterinær? Og historie.. det trenger man vel egentlig ikke for å bli veterinær, er det sånn at man må ta slike fag for å fullføre vgs? Tenkte jeg skulle begynne med matte, norsk og engelsk i år og plukke andre fag neste år.. Vær så snill og skriv sånn at jeg skjønner det, ikke sånn: "2MX/2MY/3MZ + 3KJ".. Haha, høres jo helt dum ut, men jeg vil være 100% sikker på at jeg skjønner det!:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: For å få generell studiekompetanse må du som hovedregel ta alle fagene. Det finnes unntak, men dersom du ikke er minst 23 år gammel og har jobbet noen år, eller har fagbrev, så er det altså det som gjelder: Samtlige fellesfag + tilstrekkelig antall valgfag. "Tilstrekkelig antall" = minst 420 årstimer fordelt over to år, hvorav 280 må være fra én linje.

2: For å komme inn på veterinærstudiet må du ha ganske gode karakterer, men nøyaktig hvor gode du må ha varierer fra år til år. Det som derimot ikke varierer er at du må ha generell studiekompetanse, realfaglig matematikk fra andreåret (R1) eller samfunnsfaglig matematikk fra andre- og tredjeåret (S1+S2) samt kjemi andre- og tredjeeåret (KJ1+ KJ2).

 

Hvis du skal ta tre fag i året kommer du til å bruke ganske lenge på å bli ferdig med vgs, tror jeg.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal begynne første året på VGS, studiespes. Har bestemt meg for å bli veterinær og har lest om hva slags utdanning man må ha osv.. Problemet er at jeg ikke skjønner noen ting av det folk har skrevet... "For å bli veterinær må du ha gennerell studiekompetanse og 2MX/2MY/3MZ + 3KJ." Sånt skjønner jeg ingenting av, så lurer på om noen kan forklare litt bedre HVA slags fag man må ha for å bli veterinær! Av personlige grunner skal jeg ikke ta alle fagene på en gang. Tror jeg skal ta 3 fag i år, er ikke helt sikker ennå...

 

Men det jeg lurer på er; MÅ man få karakter i feks. gym? Man trenger jo ikke gym for å bli veterinær.. Hva slags fag må man ha (gode) karakterer på for å bli veterinær? Og historie.. det trenger man vel egentlig ikke for å bli veterinær, er det sånn at man må ta slike fag for å fullføre vgs? Tenkte jeg skulle begynne med matte, norsk og engelsk i år og plukke andre fag neste år.. Vær så snill og skriv sånn at jeg skjønner det, ikke sånn: "2MX/2MY/3MZ + 3KJ".. Haha, høres jo helt dum ut, men jeg vil være 100% sikker på at jeg skjønner det!:-)

 

Hei! Så bra du kom til det forumet her. Jeg skal prøve å hjelpe deg.

 

Vg1 er lagt opp slik at du må ta alle fagene for å få ett fullført år. Du kan velge mellom følgende mattegrupper:

 

- 1P (Praktisk matte)

- 1T (Teoretisk matte)

 

1P er regnet som den "lette" varianten, men selvfølgelig, sliter du med matematikk, så er selv den også en utfordring. 1T er den vanskelige, og den matematikken som er lurest for deg å ta. Du kan, selvfølgelig, velge 1P, men da må du ha ett år ekstra med matematikk. Velger du 1T, kan du gå videre til R1 på andre året, og slippe matematikk på tredje året. Velger du 1P, kan du ta S1 matematikk på andre året, og S2 matematikk på tredje året. Jeg vil anbefale deg denne varianten:

 

1T -> 1R

 

Det er ikke slik at du kan velge hvem fag du skal ha, utenom matematikk, i første klasse, og du trenger ett visst antall timer i hvert fag iløpet av ett skoleår for å få fullført studieåret. På Vg2, kan du velge mellom mange spennende fag. Der er det veldig viktig at du velger Kjemi 1 første året, og Kjemi 2 andre året. Utenom det, kan du velge fritt.

 

Så, de valgene du må ta nå, er hvilken mattegruppe du vil ta, og at du velger Kjemi 1+2.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Jeg går veterinærutdanningen. Man må ha 3 klasse lett matte eller 2 klasse vanskelig matte (R1) + 3KJ (Kjemi 2) for å komme inn. Alle karakterene du får vil uansett spille en rolle på snittet ditt, så du bør få 5 i alle fag. Sånn er det bare. Jeg vil også anbefale sterkt å ta biologi, både 1 og 2, fordi starten på veterinærstudiet bygger på det man lærer i biologien. Flere i min klasse hadde ikke hatt det, og de syntes det var vanskelig å følge med på grunn av dette. Med biologi får du også realfagspoeng! Lykke til :)

Lenke til kommentar

I tillegg til de fagene over her så må du også ha fysikk eller biologi.

 

Jeg begynner på veterinær nå og har hatt denne fagkomboen:

 

Matte T1+S1+S2

Kjemi 1+2

Biologi 1+2

Fysikk 1

 

Jeg har ett snitt på 5,6 + 3,5 studiepoeng. Har dog valgt å studere i utlandet, både fordi jeg har lyst til å studere i utlandet.

 

For å komme inn i Norge burde du ha over 5 i snitt+realfagspoeng, mens mange steder i utlandet er det egne opptaksprøver som må tas. Da kreves det bare at du har fagene kjemi+matte+fysikk og noen steder kan biologi erstatte fysikk.

 

Og ja du MÅ ha karakter i alle fagene du har! Uten karakter i ett fag får du ikke studiekompetanse og uten studiekompetanse kommer du ikke inn på høyere utdanning!

 

Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar

I tillegg til de fagene over her så må du også ha fysikk eller biologi.

 

Jeg begynner på veterinær nå og har hatt denne fagkomboen:

 

Matte T1+S1+S2

Kjemi 1+2

Biologi 1+2

Fysikk 1

 

Jeg har ett snitt på 5,6 + 3,5 studiepoeng. Har dog valgt å studere i utlandet, både fordi jeg har lyst til å studere i utlandet.

 

For å komme inn i Norge burde du ha over 5 i snitt+realfagspoeng, mens mange steder i utlandet er det egne opptaksprøver som må tas. Da kreves det bare at du har fagene kjemi+matte+fysikk og noen steder kan biologi erstatte fysikk.

 

Og ja du MÅ ha karakter i alle fagene du har! Uten karakter i ett fag får du ikke studiekompetanse og uten studiekompetanse kommer du ikke inn på høyere utdanning!

 

Masse lykke til! :)

Fysikk og biologi er ikke krav for Norge.

Lenke til kommentar

Stemmer det, tenkte på en del opptaksprøver til utlandet jeg.. Mange skoler i europa krever fysikk (dette henger igjen fra gammelt av), men så det er flere og flere som lar biologi erstatte fysikk. Dette er ihvertfall det jeg har fått beskjed om når jeg søkte :)

 

 

Kreves det forresten praksis før studiestart nå? Vet at det var krav om praksis for å komme inn før, men har ikke peiling på om det er det fortsatt siden jeg ikke søkte meg inn i Norge og uansett hadde hatt 5 års godkjent praksis:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...