Sfinx Skrevet 2. september 2003 Skrevet 2. september 2003 Hei-- Bygger en PC nå.. CPU : Pentium 4 2.6Ghz HK : Abit IC7-G RAM : Corsair XMS3700 466Mhz 512MB Har akkurat satt opp en komplett pc nå for en kamerat.. en 120GB hd (Maxtor) CD-rom..floppy..osv osv.. Kabinettet er ett fra komplett.. med 350W PSU.. alt er nytt. Problemet er at når jeg startet det opp første gangen.. da fikk jeg en feilmelding.. "CPU IS UNWORKABLE , HIT F1 TO CONTINUE OR HIT DEL to ENTER SETUP" .. det er greit.. Inne i soft menuen i bios.. der sto cpu på kun 1.30Ghz.. Jeg satte den da til standard.. 2.8Ghz og sava.. reboota.. Da ville ikke skjermen tennes.. jeg måtte ta en clear cmos for å fortsette.. Da kom jeg inn igjen.. med 1.30Ghz.. Dreit i det midlertidig.. kjørte på 1.30Ghz.. la inn Win2K PRO på den nye harddisken.. sp4 og alle oppdateringer.. 4in1 driver fra abit.. plus plus plus.. tenkte kanskje det skulle hjelpe da.. Gikk inn i bios igjen og satte den på 2.6...standard igjen.. men samme problem... VIlle kjøre AWDFLASH og oppgradere BIOS med en nyere versjon.. Henta RIKTIG bios update.. og fulgte alle steg riktig i installasjonen.. AWDFLASH was successfull.. ALt gikk bra.. PC reboota.. men samme problem.. MERKELIG! Tenkte jeg skulle ta ut ramen og skjekke om han kom så langt i POST at den sjekka det.. og det reagerte den på.. Noen som kan hjelpe her?? All hjelp taes mot med takk...
Sfinx Skrevet 3. september 2003 Forfatter Skrevet 3. september 2003 Ikke noen som har noen idê om hvordan det er sånn? Kanskje jeg bare skal sende inn igjen hovedkortet mot et nytt? Noen som andre som har det IC7-G kortet..og som har hatt no problemer med det? Det er jo et utrolig bra hovedkort! :wink:
Howard Skrevet 3. september 2003 Skrevet 3. september 2003 Enkelte av XMS3700 modulene blir "detektert" med for aggressive innstillinger på DDR400-hastighet. Sett minneinnstillingene i BIOS manuelt til CAS Latency: 3 SDRAM RAS to CAS Delay: 4 SDRAM RAS Precharge: 4 SDRAM Active to Precharge Delay: 8 Forøvrig bør 2,5-4-3-5 også gå greit med 2.7V minnespenning. Eller evt. ta også en titt på denne siden. Som en annen har nevnt vil det å øke minnespenningen noe trolig også løse problemet.
Boralis Skrevet 3. september 2003 Skrevet 3. september 2003 V er også obs på at det er et valg i bios som må gjøres der du stiller inn hvilken cpu du har , altså du velger om du har feks en 400 mhz , 533mhz eller 800 mhz. se i manualen
Dollar Skrevet 3. september 2003 Skrevet 3. september 2003 V er ogsåobs på at det er et valg i bios som må gjøres der du stiller inn hvilken cpu du har , altså du velger om du har feks en 400 mhz , 533mhz eller 800 mhz. se i manualen Merk deg dette, pass på at CPU'n står på 2600 med 800FSB, høres ut som du kjører på 400. Du sa win2k? Legg inn winxp - win2k "gjenkjenner/bruker" hyperthreading'en som 2 fysiske prosessorer, noe som kan gi dårlig utslag på ytelse.
Sfinx Skrevet 3. september 2003 Forfatter Skrevet 3. september 2003 Takk for mange ideer.. men ett lite problem.. Jeg får ikke startet pc i det hele tatt.. såvidt jeg husker, så står cpu som 800Mhz i Soft Menu. Tror egentlig ikke at det kan være ramen.. Kan jo prøve med en annen brikke og starte da.. men vet ikke om det funker.. Har slettet cmos innstillinger.. tatt ut batteri på hk.. plusspluss.. men den vil ikke tenne skjermen.. pc`n starter.. den teller også ram.. tror faktisk ikke at den gjør seg ferdig i POST.. Etter min teori å skjønne.. så tror jeg maskina "stopper" i POST.. Den går helt til den får en melding om AT CPU is unworkable or has been change.. Hit f1 osv... bare at jeg ikke kan se det fordi ikke skjermen tennes. Tror nok at jeg må levere inn hovedkortet.. ettersom jeg ikke har fått startet det.. Er 100% sikker på at cpu sto som 800Mhz i SoftMenu. Den skulle nok ha starta uansett om det er for aggressive inst. på ramen og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå