Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor lang straff kan jeg regne med for brudd på straffelovens paragraf 229?


wanted56

Anbefalte innlegg

Hei

Var ute på byn en kveld, og havnet i en liten krangel med en annen gutt, det kom en tredje person og slo med knyttneven til den fornærmede, og kneet han engang så han datt sammen og landet i bakken, når han datt sparket jeg han i hode engang( Ikke hardt).

Nå er jeg tillta for paragraf 229.

Har aldri blitt straffedømt eller har hatt noe med politiet å gjøre før dette, driver med studie så har holdt meg på riktig vei før dette.

Det jeg lurte på var hvor lang straff kan jeg regne med for dette.

 

Takk Mvh En angrende synder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 229. Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter nogen i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstand, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 4 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighed, der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt, og indtil 10 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er blevet Følgen.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-026.html

Lenke til kommentar

Vitnene vil si, at jeg sparka han, men de vil si at sparket var som en "dytt" eller at de ikke så hvor hardt sparket var. Den fornærmede fikk to små hjerne blødninger, blåmærker, og var arbeidsufør i mer enn 2 uker. Håper at noen kan hjelpe meg med å si hva slags dom jeg kan få, siden advokaten min mener at jeg må regne med en dom på 6mnd

Lenke til kommentar

Okei, forsvareren din sier at du må regne med 6 måneder, og så spør du på forumet?

Forsvareren din har formodentlig detaljkunnskapene i orden, han har kontroll på presedensene og har vært i lignende situasjoner før, og han kjenner saken din svært godt. Vi, på den andre siden, er stort sett jusstudenter eller jurister tidlig i karrieren, med tidvis noe begrensede kunnskaper om jussen og ikke minst svært mangelfulle opplysninger om saken i seg selv. Spesielt det sistnevnte er ekstremt viktig, og din framstilling er ikke akkurat fyldig og god.

Hvis forsvareren din sier 6 måneder, hva får deg til å tro at noen her kommer til å si noe annet? Dersom vi gjør det, så er det sannsynligvis fordi vi ikke kjenner saken så godt som forsvareren din gjør, og hvis en tilfeldig forumbruker sier a, og forsvareren din sier b, ja da vet jeg hvem jeg ville satt pengene mine på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Uansett er det vel ikke ufortjent at straffen havner på ubetinget fengsel. Å sparke noen som ligger nede for telling, i hoderegionen av alle steder vitner om en ekstremt lav dømmekraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...