Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo eller kompressor?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Med kompressor må du ha stålkontroll på driv- og cam-akslingene når du skal montere reimene på igjen. En liten miss der. Og du må i verste fall bygge opp en havarert motor opp igjen.

Tullball...

Kompressoren monteres på de andre drivreimene. Samme som Dynamo, AC og Servostyringen går på, og den kan du herje og styre med så mye du vil uten at ting går galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med kompressor må du ha stålkontroll på driv- og cam-akslingene når du skal montere reimene på igjen. En liten miss der. Og du må i verste fall bygge opp en havarert motor opp igjen.

Tullball...

Kompressoren monteres på de andre drivreimene. Samme som Dynamo, AC og Servostyringen går på, og den kan du herje og styre med så mye du vil uten at ting går galt.

 

Det er riktig.

 

En kompressor monteres vanligvis med en rem som går til veiv/crank axl. Største utfordringen er somregel å tilvirke monteringsdetaljer branketter o.l. for montering av kompressoren, finne og tilpasse remdrev, få en tett overføring fra kompressor til spjelhus og montere dette med fornuftig klaring.

 

Det er ingen timing o.l. en må ta hensyn til. Derimot er det som jeg har skrevet ovenfor et omfattende arbeid å bygge om motorstyringen slik at bilen forstår at den blir tvangsforet med luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...