Gå til innhold

Linksys WRT350N gigabit klarer ikke koble opp 100Mbit


Anbefalte innlegg

Jeg har en Linksys WRT350N som ikke klarer koble seg opp på en 100 Mbit kabel (splittet kabel, så bare to trådpar). Jeg trodde gigabit routere var smarte nok til å klare å gå ned til 100 Mbit når de ikke hadde alle trådene tilgjengelig?

 

Ruteren kjører OpenWRT, men kan dette være softwarerelatert, eller er det i hardwaren til routeren?

 

Datamaskiner klarer koble seg til hovedswitch via splittede kabelen, og alle trådene i kabelen virker (testet).

 

Linksysen skal kobles opp som en nedstrøms switch og ekstra aksesspunkt, men må dele kabel med altibox-nettverket, derfor splittet kabel. Svelger gjerne å gå ned fra gigabit til 100 Mbit når alternativet er ustabil trådløs.

 

Oppstrømsswitchen er en tp-link gigabit router, kan problemet også ligge her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt mer debugging avslører:

 

* En datamaskin med gigabit nettverkskort klarer heller ikke koble opp (ingen lys som blinker, og ingen reaksjon på datamaskinen)

* En datamaskin med 100 Mbit nettverkskort klarer koble seg opp på den splitta kabelen uten problemer.

 

Hva har jeg misforstått, gigabit nettverkskort skal da klare koble seg opp på 100 Mbit nettverk også??

Lenke til kommentar

Ja de skal fint klare det, men er ikke sikkert at Autosense fungerer som det skal..

Se eventuelt etter instillinger for å sette eth interfacet til 100 full på routeren.

 

Har hatt lignende problemer på et langt tp strekk (over 150 meter) at autosense ga ingen link , men om jeg satt manuelt til en gitt hastighet (100full) så syncet den, og fungerte uten problemer.

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Dette høres ut som en driverbug. Alle gigabit porter skal støtte 100Mbit.

 

Før du går videre vil jeg anbefale at du legger inn siste skudd openwrt (husk back-up). Ha alt på stanadard innstillinger, og kun kobler en maskin med 100Mbit port (som du vet virker på annen router) til din wrt350n. Prøv gjerne med flere 100Mbit kort hvis du har.

 

Dersom det fortsatt ikke virker er forumet til openwrt en god plass. Du finner tråden som la inn støtte for din router her:

https://forum.openwr...ic.php?id=12358

spesielt brukeren maddes.b burde kunne gi god tilbakemelding på dette. Neste stopp er gjerne https://dev.openwrt.org/ søk etter ditt problem, og legg det inn dersom det ikke finnes.

 

Edit: så nettopp at du sliter med Gbit kort også. Dette virker mer og mer som driverbug.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Prøver å få det til å virke på datamaskinen med gigabytekortet først. Det vil holde, da kan denne maskinen være trådløst aksesspunkt etterpå. Dette er en Ubuntu 10.04.4. Ethtool skal være løsningen for å sette hastighet og duplex, men det ser ikke ut til å hjelpe. Utskrift fra ethtool er

 

$ sudo ethtool eth0

Settings for eth0:

Supported ports: [ MII ]

Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full

100baseT/Half 100baseT/Full

1000baseT/Full

Supports auto-negotiation: Yes

Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full

100baseT/Half 100baseT/Full

1000baseT/Full

Advertised pause frame use: No

Advertised auto-negotiation: Yes

Link partner advertised link modes: Not reported

Link partner advertised pause frame use: No

Link partner advertised auto-negotiation: No

Speed: Unknown!

Duplex: Unknown! (255)

Port: MII

PHYAD: 3

Transceiver: external

Auto-negotiation: on

Supports Wake-on: g

Wake-on: d

Link detected: no

 

Og uansett hva jeg gjør med ethtool for å sette hastighet til 100 og duplex til half eller full, så gir ethtool samme utskrift, og jeg får ikke noe nett.

 

Litt for rart at både denne datamaskinen og Linksys-ruteren får problemer, kanskje problemet sitter i TP-Link-ruteren (TL-WR1043N med programvare fra fabrikk) oppstrøms?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da fant jeg endelig løsningen (har heller ikke hatt mye tid til å lete etter løsningen..).

 

Løsningen var å inkludere 'autoneg off' i ethtool-kommandolinja, uten den så hjelper det ikke å prøve å sette hastigheten selv.

 

Ferdig kommandolinje (som må kjøres på hver boot) ble altså:

 

$ ethtool -s eth0 autoneg off speed 100 duplex full

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...