Gå til innhold

Mobil: Pass DERE for Tele2 !


Anbefalte innlegg

I juni måned ble jeg flere ganger oppringt av en meget aggressiv selger fra Tele2 som absolutt skulle påtvinge meg nytt telefon-abonnement og tre fri famile mobilabonnement.

I ettertid viser det seg at selgeren skulle påtvinge meg et bedriftsabonnment. Jeg driver ingen bedrift, men tok i fjor over et lite småbruk som er mva-registrert, hvilket betyr at abonnementene gjelder private personer. Jeg har aldri hatt noe firmaabonnement og oppfattet hele dialogen som privatperson.Jeg avviste han flere ganger, men han gav seg ikke. Han sa at han syntes synd på meg som betalte så mye penger til Telenor for abonnementene mine.

Av en eller annen grunn har han klart å få til en bekreftelse fra meg på bedriftsabonnement og tre telefoner med fri familie.

Selgeren og jeg var enige om at det ikke var aktuelt å flytte noe abonnement uten at alle i familien samtykte, og det skulle bare mangle som han sa. Alle familemedlemmene svarte nei. Jeg regnet da med at saken var ute av verden. Resultatet ble - uten noen som helst videre samtale med tele2 besvart med en avbruddsregning på kr. 11 250 kroner.

Jeg mener at Tele2 ikke har krav på noen penger fra meg, men dette er blitt avvist gjennom to muntlige og to skriftlige klager.

I dag har jeg mottatt siste mail der enhver videre kommunikasjon om saken blir avvist av Tele2, men blir henvist til å klage ad annen instans.

 

Jeg mener Tele2 bevisst gjennom selger og saksbehandler kjører saken til konflikt for å få penger av meg. Dette er meget dirty gjort av det jeg trodde var en seriøs teleaktør i telefonmarkedet i Norge.

Jeg finner ingen annen utvei på dette enn å gå til personlig anmeldelse av selgeren og saksbehandleren for urettmessige å kreve penger av meg.

Kan dette være en farbar vei, hva mener dere ?

Endret av Tvillingen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var litt av ei historie! Kr 11250 for å registrere eit familieabonnement som blir kansellert. Trudde ærleg talt ikkje at Tele2 opererer i samme kategori som dei mest lugubre inkassoselskapa og liknande svindel og bedrag. Fott at du åtvarer oss andre i forumet!

 

Fleire og fleire selskaper har som strategi å skape konflikter - for så å påleggja EKSTREME gebyrer for at kjøparen skal gå klar.

 

Enig med dei andre at du her bør ta kontakt med Forbrukerrådet. Dersom du/dere i familien har vanlege privat-abonnement hjå t.d. Telenor eller liknande - som du fekk tilbod om å overføre til Tele2 - går det ikkje an for Tele2 å henvise til at angrefristlova ikkje gjeld. Det er heilt sikkert her sakens kjerne ligg; Tele2 har gitt x ansatte i oppgåve å forsøke å lure nokre hundre småselskap og enkeltmannsforetak til å bite på pinnen. For så å sei at du driv eit firma og dermed er det kun kjøpslova som gjeld. Strategisk bevisst gjort for å lure deg på limpinnen.

 

Slik du forklarer det var det her snakk om at familien skulle konvertere abonnementa dere har i dag over til Tele2. Dersom det er PRIVATE abonnement dere har i dag OG at det var 100% klart at du/dere ikkje skulle ha x antal NYE abonnement i tillegg til dei dere opprinneleg hadde så er det berre tull og tøys dersom Tele2 henviser til at angrefristen ikkje gjeld og dermed fakturere deg for 11 tusen kroner! Skal familien endre abonemmenta frå Private abonnement til Firma Abonnement krevast ei spesifikk godkjenning for dette! Sagt på ein annan måte; Du hevder at Tele2 sa at det var synd på deg som betalte så mykje for ditt eksisterande abonnement i Telenor. Då sei dei implisitt at dei ville at du skulle gå over til Tele2 som operatør i staden for Telenor. Ja då er det snakk om endring av x antal private abonnement frå Telenor til Tele2. Skal abonnementa endrast frå deg/dere privat til ditt firma så må det ei spesifikk godkjenning til! Til dømes at du sender ei spesifikk erklæring på at du er eigar av mobilnr xxxx og samstundes firma YYY og at du vil overdra mobilnr xxxx frå deg personleg til ditt firma. Slik eg forstår deg har du ikkje gjort dette og då trur eg det er berre for deg å kontakte Tele2, henvise til dette, og be dei svindle nokon andre meir lettlurte!

 

Ein annan ide kan vera å snakke med Telenor. Dere er i samme båt og vil begge behalde kundeforholdet. Spør Telenor's salgsavdeling om eg ikkje har rett; at det må ei spesifikk godkjenning, skriftleg, å konvertere eit mobilnr frå ein eigar privat til hans/hennes firma. Og vice versa.

 

Fortell oss på forumet korleis det går. Du er ikkje den einaste som desse humbug-selskapa forsøker å svindle.

Lenke til kommentar

Høres utrolig ut. Virker som noe informasjon er utelatt. Et slikt bruddgebyr har jeg aldri hørt om, med mindre samtlige som skulle over i samme slengen bestilte telefoner som er sendt til dere, før de deretter fikk vite at de ikke ville over likevel. Da genereres det et bryddgebyr. Om ikke dette er tilfelle er dette gebyret umulig. Tar utgangspunkt i at det opprinnelig var en binding i bildet, iom. at det genererte et bruddgebyr. For det første er reglene rundt dette strenge. Det er kun lov å binde privatpersoner i 12 mnd, og med gyldig grunn. Det går ikke an å binde en kunde uten at kunden oppnår fordeler for å si det enkelt. Dette være seg subsidiert terminal, fakturafratrekk eller redusert etableringsgebyr (sistnevnte er det så og si ingen teleoperatører som fortsatt har). Om det så var tilfelle at dere fikk noe rabatter og brøt avtalen, er fortsatt gebyret uhørt høyt. Det er ikke lov å kreve slike gebyrer nesten uansett hvor mye rabatterte abonnementene deres var (med forbehold om at dere ikke fikk penger hver måned for å være kunde der i 12 mnd...).

 

Når det gjelder at du er satt opp med et bedriftsabonnement, så er ikke dette mulig å portere over om du hadde et privatabonnement i Telenor. Ved portering må det være samme juridiske eier/selskap med organisasjonsnummer, og dette kontrolleres av selskapet du skal innporteres til. Om du skulle hatt et bedriftsabonnement måtte du altså enten skiftet til bedriftsabonnement i Telenor, for så å bli portert over, eller bli portert over med privatab., og så endret dette når du var i Tele2.

 

Jeg får ikke dette til å stemme, så jeg håper du kommer med et innlegg der du har fått en redegjørelse fra Tele2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...