Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier fra helvete


Mariannes83

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva jeg bør gjøre. Huseieren vår har klikket fullstendig. Vår tidligere nabo flyttet fordi det ble så utrivelig stemning. Han hadde ved flere anledninger låst seg inn i leiligheten uten å gi beskjed først, vært krass og ufin i måten han snakket til dem på, kalt dem diverse skjellsord, osv., kun fordi de prøvde å hjelpe til med å finne nye leieboere sånn at de selv kunne flytte ut tidligere. Han har slått i dører og murvegg til blodet pipler.

 

Så over til vår sak. Vi bor i 3.etg, 2.etg står tom, i 1. er det cafe og butikk. Vår inngangsdør skal ALLTID være låst, dette fikk vi prentet inn da vi flyttet inn, og det står også i kontrakten. Da de som skulle starte butikken pusset opp var døren oppe i tide og utide, vi sa ifra til dem et par ganger selv, uten å blande inn huseier, men det hjalp lite.Vi sa til slutt ifra til huseier og han sa han skulle ta det opp med butikken. Da vi kom hjem seeent en søndagskveld etter å ha vært borte hele helgen så var døren ulåst. Vi bor midt i sentrum i en middels stor by. Vi sendte sms til huseiers kone (pga huseiers temperament vil de at vi skal kontakte henne først) med en gang og sa at nå var det nok, nå har vi sagt ifra så mange ganger, blir det ikke gjort noe med dette nå så krever vi å få en skikkelig dør oppe i 3.etg inn til vår leilighet. Den døren vi har nå er fra 70-tallet, og består for det meste av tynt gammelt glass. Forsikringsselskapet vil neppe dekke et evt. innbrudd hvis hoveddøren er ulåst, så vi er ganske fortvilet.

Huseiers kone tok på seg skylden og sa det var hun som hadde glemt å låse tidligere på dagen. Vi lot det bli med det, men min samboer snakket alikevel med henne på tlf dagen etter, og hun sa da at de skulle ta det opp med butikken igjen. Det gikk to dager så var døren oppe igjen. Min samboer sendte på nytt en sms og sa at det her ikke nytter lenger, noe må gjøres. Hun ringte opp igjen etter noen timer og fortalte at de nå hadde tatt nøkkelen til vår hoveddør fra butikken og at problemet nå skulle være løst. SÅ..ved 21 tiden ringte mannen i huset, og han var fly forbannet. Han mente vi hadde trakassert hans kone, at vi kun er ute etter bråk, at vi lyver og har drømt at den døra har vært ulåst, han gir oss skylden for at han og hans kone er uvenner, at han er sliten, syk og sykemeldt. Han sa han gjør alt for å tilrettelegge for oss ( VI setter ut søppelcontainer når den skal tømmes, i vinter måket vi snø på fortauet og saltet sånn at de skulle slippe å reise ned hit for å gjøre det, så det var vi som gjorde de en tjeneste). Han kalte min samboer gal, og sa vi burde passe oss. Han kunne kaste oss ut osv osv. Min samboer satte på høytaleren på tlf så vi har 5 vitner som hørte samtalen, samt våre tidligere naboer som med glede ville hjelpe oss hvis det ble noen sak. Min samboer la til slutt på tlf, men da begynte huseier å sende sms. Min samboer svarte ikke på disse, og etter 5-6 sms ga han seg. Fyren er psykopat. Vi har tidsfestet kontrakt på 3år, bodd her i 9 mnd ca, og ikke gjort noe galt. Vi har aldri hatt problemer med de før nå. Vi har i tillegg malt hele leiligheten mot at vi fikk halv husleie en mnd, kun fordi vi da kunne flytte inn en mnd tidligere. Vi vurderer sterkt å gå til politiet, men vet ikke om vi skal vente og se om det skjer noe mer. Han holdt på å fly på vår nabo, og jeg er redd for hva som kan skje med oss. Vi har nå måttet bestille alarm med panikkalarm siden jeg ikke tør å være alene hjemme lenger, men jeg er alikevel livredd for hva som kan skje hvis han låser seg inn, eller hvis jeg møter han i trappa eller utenfor. Alarmen blir heldigvis satt opp om litt over en uke. Da vi kom hjem i går kveld var hoveddøren låst, men døren inn til vår leilighet ulåst, så han har vært her og låst den opp. I dagtidlig var sikringen til kjøkken/kontor tatt (min samboer fortalte for en liten stund siden at vi må få beskjed i god tid hvis strømmen skal tas pga alt datautstyr som står på som han bruker i jobbsammenheng). Jeg synes det er veldig rart om sikringen plutselig skulle ryke akkurat nå som vi er uvenner, og like etter at min samboer fortalte huseier om datautstyret. Jeg tror han prøver alt han kan nå for at vi skal si opp siden han har skjønt at han ikke kan kaste oss ut, og at han prøver å få oss til å ringe/sms for at han igjen kan si at vi trakasserer. Vi kommer ikke til å ringe eller ta tlf hvis de ringer, og kommer til å overse de helt til vi får en unnskyldning face to face. Hva kan vi gjøre? Vi har ingen andre bevis enn sms, vitner til samtalen og våre tidligere naboer. Jeg er seriøst redd for denne mannen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Først og fremst må dere komme dere vekk. Hans oppførsel har fremprovosert situasjonen, og da er det hans skyld at dere bryter kontrakten. Dernest så hadde jeg politianmeldt for trakkasering. Han kan vel ilegges besøksforbud? Om mulig så hadde jeg også forsøkt å få hjelp av noen sterke karer slik at neste gang han prøvde seg kunne han bli satt skikkelig på plass.

 

Start med å finne et sted å bo, det meste er bedre enn slik dere har det nå. Si opp kontrakten så fort dere finner noe, og legg eventuelt med kopi av anmeldelsen. Si at pga åpne dører, oppførsel og utskjelling så nekter dere å bo der lenger. Om han uten avtale går inn i leiligheten er det vel også innbrudd....?

 

Ellers er vel en god gammeldags hagle vel så effektivt som en alarm? Eller lån en dobermann/rottveiler elelr noe som møter han om han går inn igjen.

Lenke til kommentar

Først og fremst må dere komme dere vekk. Hans oppførsel har fremprovosert situasjonen, og da er det hans skyld at dere bryter kontrakten. Dernest så hadde jeg politianmeldt for trakkasering. Han kan vel ilegges besøksforbud? Om mulig så hadde jeg også forsøkt å få hjelp av noen sterke karer slik at neste gang han prøvde seg kunne han bli satt skikkelig på plass.

 

Start med å finne et sted å bo, det meste er bedre enn slik dere har det nå. Si opp kontrakten så fort dere finner noe, og legg eventuelt med kopi av anmeldelsen. Si at pga åpne dører, oppførsel og utskjelling så nekter dere å bo der lenger. Om han uten avtale går inn i leiligheten er det vel også innbrudd....?

 

Ellers er vel en god gammeldags hagle vel så effektivt som en alarm? Eller lån en dobermann/rottveiler elelr noe som møter han om han går inn igjen.

 

 

 

Min samboer er ikke redd for å si ifra, og heller ikke redd for å ta imot det som evt måtte komme, problemet er meg. Jeg er jo livredd mannen, og kan ikke ha det sånn. Vi er på utkikk etter ny leilighet, og det er de som har brutt kontrakten ang den åpne døren siden det er et eget punkt i vår kontrakt som sier at det er svært viktig at den er låst, så vi kan si opp på dagen. Vår nabo truet han med å anmelde han, men da ble han mer aggressiv, så jeg vet ærlig talt ikke om jeg tør akkurat nå. Jeg vet ikke hvor seriøst politiet vil ta det om jeg kommer dit og sier at jeg er redd huseieren, og at min samboer ikke kan stå ansvarlig for hva som vil skje hvis han evt låser seg inn eller flyr på en av oss. Vi har jo ingen klare bevis for trakassering annet enn tlf samtalen og 5-6 sms, så mest sannsynlig får vi bare beskjed om at vi kan flytte. Jeg ønsker ikke at denne mannen skal holde på sånn med de som flytter inn her etter oss, men jeg tør nok ikke å anmelde han mens jeg fortsatt bor her.

 

Hadde det vært lov med husdyr så skulle jeg med glede ha skaffet en rottweiler jeg :)

Lenke til kommentar

Et vesentlig kontraktsbrudd fra utleiers side, som i (så å si) all annen kontraktsrett.

 

Etter husleieloven § 2-12 kan man heve dersom mangelen (eller forsinkelsen) medfører vesentlig mislighold. Det vil si at dersom husrommet har en mangel etter annet kapittel, og denne er vesentlig, så kan du flytte heve avtalen, og dermed flytte ut på dagen. § 2-12 er i kapittelet om husrommets tilstand, og retter seg mot mangler av samme type som man finner i kjøpsretten, noe er rett og slett galt med husrommet.

Hvordan det stiller seg med hevingsrett der hvor huseier. f. eks. driver trakkassering, bryter bestemmelsene om huseiers adgang til husrommet i § 5-6, krever ytelser som ikke er tillatt etter kapittel 3 og 4 eller lignende er jeg litt usikker på. Terskelen er fortsatt at husleieavtalen (i vid forstand) blir brutt på en måte som utgjør vesentlig mislighold, men det konkrete innholdet i det skal jeg ikke uttale meg for bastant om.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Fra husleieloven § 5-2:

Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

 

 

Det står ikke fastsatt i kontrakten at vi ikke kan ha det, men vi spurte for en tid tilbake om det var greit at vi passet en hund i 2 uker, og da sa han at primært så var det ikke lov, men hvis hunden var snill og ikke bjeffet så mye så gikk det greit. Så egentlig så kan jeg bare skaffe meg hund, men jeg er av den oppfatning at selv om han oppfører seg som en drittsekk så trenger ikke jeg det. Han skal ikke få den minste lille ting å ta oss på.

Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet vil neppe dekke et evt. innbrudd hvis hoveddøren er ulåst, så vi er ganske fortvilet.

 

Ser at dere har større problemer, men svarer nå uansett på dette. Det er riktig at åpen dør kan være et brudd på forsikringsselskapenes sikkerhetsforskrifter og derfor kan føre til avkortning i erstatningen, jf forsikringsavtaleloven § 4-8. Forutsetningen er imidlertid at forsikringstaker eller noen han hefter for (FAL § 4-11) er mer enn lite å legge til last. At andre leietakere eller utleier glemmer å låse døren kan ikke dere lastes for og det er da ikke mulig for forsikringsselskapet å avkorte i erstatningen. Tvert i mot har dere vært svært aktive for å forsøke å sørge for at døren er låst.

Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet vil neppe dekke et evt. innbrudd hvis hoveddøren er ulåst, så vi er ganske fortvilet.

 

Ser at dere har større problemer, men svarer nå uansett på dette. Det er riktig at åpen dør kan være et brudd på forsikringsselskapenes sikkerhetsforskrifter og derfor kan føre til avkortning i erstatningen, jf forsikringsavtaleloven § 4-8. Forutsetningen er imidlertid at forsikringstaker eller noen han hefter for (FAL § 4-11) er mer enn lite å legge til last. At andre leietakere eller utleier glemmer å låse døren kan ikke dere lastes for og det er da ikke mulig for forsikringsselskapet å avkorte i erstatningen. Tvert i mot har dere vært svært aktive for å forsøke å sørge for at døren er låst.

 

 

Jeg ser den, men sett fra vår side så virker det ikke som om de glemmer å låse den. Dette var aldri noe problem før butikken/cafeen flyttet inn under oss, og huseieren var jo innom bygget titt og ofte da også. Denne døren er blitt brukt av butikken for å gjøre det enklere for dem, de sparer ca 20 meter å gå. At den døra står ulåst er jo nesten som å invitere til innbrudd. Nå har vi sagt ifra sikkert 10 ganger tilsammen, og det skulle ikke være nødvendig siden det er voksne mennesker vi har med å gjøre. Man skulle tro at huseier også var interessert i å beskytte seg mot innbrudd, de har jo tross alt en forsikring på bygget de også. I ett av sine raseriutbrudd truet huseier med å kaste oss ut og å selge hele driten.. kanskje like greit, han passer jo ikke til å holde på i denne bransjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...