Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tung MC - Første MC - Hva skal jeg se etter?


Muff1n

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg driver å tar tungsykkellappen og driver å ser på sykkler.

 

har aldri kjøpt en mc før, og er litt usikker på hva man burde se etter når man skal kjøpe en ny mc. Tenker da på salgstriks, feller man kan gå i og hvordan gjøre ett godt mc kjøp.

 

Har fått ett godt øye til "classic/nakne" sykkler, billigere enn R og rimeligere å forsikre. Jeg er 21 i oktober og har ikke kjørt noe mc før, derfor blir det ganske dyr forsikring.

 

Det er en sykkel jeg vurderer å ta lån til å kjøpe, men en del ting jeg som ligger under vurderingen.

 

- Sent i sesongen

- Forsikring hele viter?

- Omregistreringsavgift

- prisklasse

 

jeg vurderer en Suzuki GSR 600 2010 mod grunnet fint utseende, lav forsikring og ABS.

 

ta en titt på denne og fortell meg hva dere synes?

 

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=36056577

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er klar over at sykkelen du linker til er registrert som 34 hester, altså mellomtung?

Den trekker sikkert greit som den er, men det er altså ikke en tung sykkel pdd.

Omregistrering til fulleffekt vil koste 15571 i avgift til tollvesenet dersom dato for førstegangsregistrering er før dags dato for to år siden, eller 18907 dersom den er registrert etter dags dato for to år siden. Jfr http://toll.no/templ...&epslanguage=no

 

I tillegg kommer omkostninger ved å faktisk utføre statusendringen, kontakt merkeverksted for prisestimat.

 

Dette er altså hvis du vil ha mulighet til å utnytte den motoreffekten sykkelen kan by på. Effekten kan alltids endres på et senere tidspunkt, og avgiften til tollvesenet synker hver gang sykkelen har bursdag.

 

Jeg bare nevner dette, vet ikke om det er vesentlig for deg, men det er jævlig kjekt å være klar over at du her bare får en 34 hester "forkledd" som en 98 hester. Å faktisk få 98 hester ut av den koster endel ekstra, om du gjør det lovlig selvsagt :)

 

edit: Hva angår forsikring, koster den faktisk en ørliten slant mer enn min Kawa ER-6f i premie hos Gjensidige (i underkant av 8000 for kasko med 4000 egenandel for min del, rabatter inkl). Det er kun snakk om noen få hundrelapper i året riktignok, poenget er at det at sykkelen mangler kåpe er ikke ensbetydende med at det ikke er en R-sykkel.

 

At den er plombert har forøvrig heller ikke noe å si på premien, merkelig nok. Forsikringen vil være den samme uavhengig av om motoren yter 34 eller 98 hester.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

dette hjalp virkelig, hadde ingen anelse om at det var slik!

hadde gått på en smell der, takk igjen!

 

har du noen andre tips?

angående å ikke kjøpe katta i sekken?

virker som du har peiling ^^

 

ang. registrerte hk vil altså denne være et mye bedre kjøpt?

den har jo nesten samme prisen:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=36331234

 

evt.

 

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=35939812

Endret av Muff1n
Lenke til kommentar

Jeg er ikke veldig dreven i kjøp/salg-gamet selv, jeg er ikke engang ferdig med lappen, men min Kawa er også plombert. Den er riktignok noe eldre og har "kun" 72 hester originalt, så den var langt billigere avgift på.

 

Synes dog ikke den Suzukien så så halvgale ut med unntak av plomben. Du har nok endel futt i 34 hester på 183 kg tørrvekt. Sykkelen er også relativt ny, men den har gått et stykke til å kun være to år gammel. Ser ut som en ganske god pris for en slik sykkel dersom plomben ikke plager deg. Den andre GSR 600 du har funnet ser heller ikke så ille ut mtp motoreffekt, men denne er jo også noe eldre og har gått et stykke lenger.

 

Likevel, det er nok best å prioritere en godt vedlikeholdt sykkel fremfor en med lav km stand. En godt hold sykkel som har kjørt et stykke, men er nylig overhalt, er nok et tryggere kjøp enn en som har blitt grisekjørt over en kort periode, for å sette det på spissen ;)

 

Ang. forsikring:

Sjekk litt rundt hos diverse forsikringsselskaper hva du får i premie hos dem. Selv har jeg sjekket If, Storebrand, NAF, Gjensidige og Tryg, og valget faller helt klart på Gjensidige for min del, bl.a. fordi jeg har flere forsikringer hos dem, diverse rabatter pga. meldemsskap i div. organisasjoner, og fordi de ikke er så nøye på garasjeparkering. Flere av disse selskapene sjekker deg opp basert på fødselsnummer, og kontrollerer automatisk hvilke rabatter du kan få. F.eks. gir Storebrand meg rabatt pga. avtale med arbeidsgiver, likevel ble permien hinsides pga. R-sykkel og diverse andre forhold (ikke garasjeparkering, jeg var under 24 da jeg sjekket prisen osv). De skulle ha 18000 årlig for samme forsikring Gjensidige tar drøyt 7000 for.

 

Og du bør strengt tatt ikke vurdere noe annet enn fullkasko for en sykkel i denne prisklassen imho. Det er tross alt ansvarsbiten av forsikringen som er dyr.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ja utelukker den med plombering :p

jeg tenker mer på den andre suzukien, som nettop har vært på "storservice" likte den!

er ikke så glad i frontlykten til kawa..

 

forsikringsmessig har jeg også sett på gjensidige mest pga at jeg også har andre forikringer der.

de gir ganske rimelige forsikringer i det jeg har erfart pluss at jeg har bonus der.

 

tusen takk for svar og hjelp!

hadde ingen anelse om at det ville bli så dyrt å ta ut plomben..

 

En annen ting med forsikringen er jo det om det går ann å bare forsikre i sommerdelen?

bare ha forsikringen et par mnd istedefor hele året!

Lenke til kommentar

Ansvarsforsikring er påbudt, det må du ha hele året. Du kan sannsynligvis bytte til ansvarsforsikring selv når du setter sykkelen inn for vinteren, men forsikring er du nødt å ha uansett hvis du vil beholde skiltene på.

Foreløpig har jeg kun ansvar på min egen sykkel, frem til lappen er i boks. Nærmer meg oppkjøring nå, så jeg har kontaktet Gjensidige for å få omgjort til kasko, så bytter jeg kanskje tilbake til ansvar igjen om noen mnd, frem til neste vår :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder kjøp av bruktsykkel skjønner jeg ikke at folk ofte er så bekymret for om den har gått noen km. De fleste moderne motorsykkler tåler lett å gå ett par hundre tusen km, selvfølgelig forutsatt at servicer er fulgt og sykkelen generelt er passet godt på. Når det over her nevnes at en sykker som er gått 15600km på knappe to år er mye, tenker jeg at det er vel heller ganske passe. Sjøl kjører jeg 10-12 000km i året, og bruker sykkelen til å kjøre på treff, ferie + kveld og helgeturer. Den blir nesten alldri brukt til å kjøre til jobb. Vist man kjører mindre enn 6-8000 i året så børe en kanskje vurdere om det er verdt det så dyrt som det er med MC i norge...

Endret av MaxLehm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett tips når du skal kjøpe sykkel er å få prøvekjørt de sykklene du vurderer (og kanskje noen helt andre, ikke sikkert den sykkelen du tror passer er den beste for deg)

Prøv også å få prøvekjørt litt langt, og lenge, helst minst 2 timer, DA kjenner du om den passer ergonomisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser på en sykkel nå som jeg tenker jeg skal dra å ta en titt på.

Noen som har noen erfaringer eller tips til hva jeg kan se på?

 

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=37012406

 

Lurer også litt på ang. lån.

må man ha pant i sykkelen for å ta lånet?

må man da ha fullkasko hele året?

hvordan eller hvor kan jeg finne det billigste lånet?

siden jeg er såpass ung, kan det være en fordel å få noen eldre i familien feks. bestefar til å ta lån for meg for gunstigere lån?

Lenke til kommentar

Apropos å ta av forsikringen i vinterhalvåret så er ikke det nødvendigvis så veldig mye penger spart, fordi premien er ikke 50% på vinter og 50% på sommer.

 

Kort fortalt er det sesongjustert pris der du betaler mindre om vinteren. Slik er det fordi motorsykler blir brukt mindre om vinteren Det betyr også at du betaler en større andel om sommeren når du bruker motorsykkelen mest.

 

Tror dette er ganske vanlig praksis nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler å ha Delkasko hele året, det dekker jo Tyveri og brann om noe sånt skulle skje. :)

og en sykkel med 4-taksmotor som har gått 20-40,000 km er ikke så mye, verre om det er 2-taksmotor.

 

Kasko er ikke noe du trenger, men ansvarforsikring er påbudt om du vil beholde skiltene.

Endret av Steffenss
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...