Gå til innhold

Hvor mye rusbrus\vin\øl må jeg drikke for å kjenne det?


Anbefalte innlegg

Hei :-)

 

Er 15 år, og skal på fest neste helg. Det er ikke første festen jeg er på, men har til nå brukt å drukket vodka blandet med brus. Nå har jeg lyst til å prøve noe nytt, men er litt usikker på mengde jeg må kjøpe...

 

For noen uker siden var jeg på fest, og da blandet jeg 2,5 dl rød fanta med 2,5 vodka, tror det var 40%. Ble ganske full da, men ikke for full heller. Hadde det bare utrolig morsomt :-)

 

Er litt lei av sprit nå, så har lyst til å prøve meg på sånne ting som rusbrus og vin. Når jeg blir passe full av ca 2,5 dl vodka, hvor mye må jeg ha av f.eks rusbrus for å få samme effekt?

 

Er jente på 58 kg, om det er av betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, håper ingen bruker tid på å skrive en lang moralpreken om at 15-åringer ikke skal drikke... Det fikk jeg nok av når jeg spurte på kvinneguiden ;)

Nei du skal få slippe moralpreken, men jeg tviler på at så mange vil gi deg råd om hvordan du skal bli full, nettopp fordi du ikke har lov til å kjøpe alkohol. Litt dumt av oss å begå slike åpenbare lovbrudd på åpent forum. :huh:

Lenke til kommentar

Holder med 6 pack rusbrus da

 

Takk for svar :)

 

Du er 15 år, og lei av sprit alt ja..

 

OT: Ikke kast bort penga på skvip som rusbrus. Kjøp noe billig polsk sprit (som smaker høgg) istedet da du tydeligvis ikke trenger å få i deg en dritt for å bli full uansett.

 

Jaha... formulerte kanskje litt dårlig, er ikke ordentlig lei av sprit, men har lyst til å prøve noe nytt denne gangen :)

Lenke til kommentar

Forresten, håper ingen bruker tid på å skrive en lang moralpreken om at 15-åringer ikke skal drikke... Det fikk jeg nok av når jeg spurte på kvinneguiden ;)

Nei du skal få slippe moralpreken, men jeg tviler på at så mange vil gi deg råd om hvordan du skal bli full, nettopp fordi du ikke har lov til å kjøpe alkohol. Litt dumt av oss å begå slike åpenbare lovbrudd på åpent forum. :huh:

Spurte ikke etter råd om hvordan man blir full. Er vel heller ikke en lov som sier at man ikke kan svare på spørsmål som mitt heller, så vidt jeg vet... Men hva vet vel jeg

Lenke til kommentar

Ja kjøper du en 6-pack rusbrus har du mer enn nok. Kjøper du en 6-pack halvlitere med rusbrus blir du dritings, og det er ikke noe gøy, men om kvelden strekker ut i de små nattetimer er det bra å ha drikke nok da. :)

Takk! :) Har ikke tenkt å bli dritings, og det spiller jo en rolle hvor fort mang drikker... Forrige gang er vel den eneste gangen jeg vet sånn omtrentlig akkurat hvor mye alkohol jeg blandet med. Satt helt stille og pratet med folk imens jeg drakk opp alt, brukte kanskje et kvarter, og var rimelig svimmel når jeg reiste meg... Vil helst unngå det

Lenke til kommentar

Matematisk svar: 2,5 dl vodka med 40% alkohol tilsvarer 1 dl alkohol. I 5 dl øl (altså en halvliter øl) så er det kanskje ca 4,5% alkohol, som tilsvarer 0.225 dl alkohol. Noe som betyr at du må drikke litt under 4,5 halvlitere øl for å få samme effekt. 7,5 dl vin med 14 % alkohol tilsvarer 1,05 dl alkohol. Så 1 slik vinflaske er nok for å dekke 2,5 dl vodka 40%.

 

Men det er nok ikke så lett i praksis. Så du burde kanskje bare prøve deg frem. Det er gjerne forskjellig fra gang til gang hvordan man blir påvirket. Noen ganger kan det jo virke som alkoholen nærmest ikke virker, og andre ganger kan det føre til en solid smell.

 

Når det er sagt så er du kanskje litt ung til å drikke alkohol? Du burde i det minste passe på at du har gode venner som kan passe på deg hvis det skulle bli litt for mye. Du bør heller ikke drikke for fort, men ta deg god tid, og ikke drikk alkohol over flere timer i strekk. Det er jo vanskelig å si når man bør gi seg også, fordi man merker jo effekten av alkoholen med en gang.

 

På www.promille.no kan du regne ut "teoretisk promille" som du vil ha etter inntak av forskjellige alkoholholdige varer etter så så mange timer osv. Ta også en titt på http://www.promille....ta_om_promille/ . Jeg kjørte testen på deg med 58 kg, og fikk at du ville ha 2,3 i promille med 2.5 dl 40% alkohol. 2,3 er allerede ganske høyt. Hadde jeg vært deg ville jeg holdt meg mellom 0,3 og 1,5 i promille. Det er jo ikke noe gøy når du ikke husker noen ting, eller må kaste opp hele tiden. Alt over regnes som å være farlig. Du kan også dø av å drikke for mye, gjerne etter 3 i promille. Så si Nei når du vet at du burde stoppe, og hør på hva vennene dine sier.

 

EDIT: Oi sann, skrev inn svar før du skrev om "moralpreken". Så jeg er vel unnskyldt! :-)

Endret av spacemonster
Lenke til kommentar

Du er 15 år, og lei av sprit alt ja..

 

OT: Ikke kast bort penga på skvip som rusbrus. Kjøp noe billig polsk sprit (som smaker høgg) istedet da du tydeligvis ikke trenger å få i deg en dritt for å bli full uansett.

 

Haters gonna hate osv. Hvis det er så fælt at ungdom drikker så kunne du jo bare unngått å svare.

 

Jeg er 18, men kjenner meg igjen i det TS skriver. Jeg startet også med 40% og brus, fordi jeg ikke syntes øl var noe særlig i starten. Ble fort lei det siden det rett og slett ikke er noe godt.

 

Nå drikker jeg vanligvis Shaker (rusbrus, smaker omtrent som Red Bull med 4,5%), noen øl og Vikingfjord (eller 40% hvis jeg vil bli møkkings). Vikingfjord 20% med blåbærsmak er helt greit å drikke, selv om ikke alle liker det. Billig er det og (200 kroner for en liter).

 

Nå har tråden forandret seg litt mens jeg har skrevet, og jeg ser at du helst vil unngå å bli for full. Vel, hvis du holder deg til rusbrus/cider med 4,5% er det kvalmende nok til at du klarer å holde deg på et stabilt nivå siden man gjerne ikke hiver innpå av det.

 

Vil tro en sixpack med cider eller rusbrus holder for å kjenne det :-)

Lenke til kommentar

Spurte ikke etter råd om hvordan man blir full. Er vel heller ikke en lov som sier at man ikke kan svare på spørsmål som mitt heller, så vidt jeg vet... Men hva vet vel jeg

Du har ikke lov å kjøpe alkohol iht. norsk lovgivning. Ergo må du få noen til å begå lovbrudd for å kjøpe for deg, eller du må selv begå lovbrudd og stjele drikkevarene. Jeg ville rådet deg i slike spørsmål like lite som jeg ville bistå en selvmordskandidat med opplysninger om forskjellige selvmordsmetoder. (ingen sammenligning forøvrig). Om jeg ikke begår direkte lovbrudd, ved å informere deg om hvordan du oppnår beste rus, så bryter jeg ihvertfall moralloven.

 

Jeg debuterte som fyllik selv i 13 års alder og var dreven da jeg var 15, men aldri om vi informerte eller spurte voksne til råds. :no: Så ingen moralpreken fra meg, men du får gjøre som alle vi andre fylliker og finne ut slikt sjæl.

Lenke til kommentar

Spurte ikke etter råd om hvordan man blir full. Er vel heller ikke en lov som sier at man ikke kan svare på spørsmål som mitt heller, så vidt jeg vet... Men hva vet vel jeg

Du har ikke lov å kjøpe alkohol iht. norsk lovgivning. Ergo må du få noen til å begå lovbrudd for å kjøpe for deg, eller du må selv begå lovbrudd og stjele drikkevarene. Jeg ville rådet deg i slike spørsmål like lite som jeg ville bistå en selvmordskandidat med opplysninger om forskjellige selvmordsmetoder. (ingen sammenligning forøvrig). Om jeg ikke begår direkte lovbrudd, ved å informere deg om hvordan du oppnår beste rus, så bryter jeg ihvertfall moralloven.

 

Jeg debuterte som fyllik selv i 13 års alder og var dreven da jeg var 15, men aldri om vi informerte eller spurte voksne til råds. :no: Så ingen moralpreken fra meg, men du får gjøre som alle vi andre fylliker og finne ut slikt sjæl.

 

Joda, skjønner forsåvidt hva du mener :)

Lenke til kommentar

 

Joda, skjønner forsåvidt hva du mener :)

Det er bra, for jeg er absolutt ingen moralist og du virker fornuftig. Ser du har fått noen gode råd her, som jeg ikke er uenig i for å si det slik. Så da kan jeg gi deg noen råd utenom akkurat inntaket av alkohol. Drikk like mye reint vann som du drikker drinker eller vin/øl. Etter at du har tatt en drink, så drikker du neste glass med reint vann, før neste drink. Ikke drikk drinkene dine for fort, selv var jeg fæl til det, måtte få satt promillen med en gang og joda gøy en liten stund og skikkelig nedtur resten av kvelden og et sant helvete neste dag ( noe som selvfølgelig ikke forhindret fadesen fra å gjenta seg neste kveld). Litt flaks som 16 åring og ble bokstavelig talt brakt tilbake fra drukning etter ukontrollert inntak og påfølgende forsøk på langdistansesvømming. Vel, mange, mange år siden dette nå.

 

Men slik er gutter, klin gærne og uten vett, særlig i fylla . Derfor må du som jente holde litt igjen og ha kontroll. Jeg kan love deg at du får det mest morsomt da også, når du er brisen, men fortsatt har litt kontroll. Dritings er ikke gøy, og som jente er det ekstra farlig å være sanseløst dritings. Derfor husk noen vannglass innimellom, det vil spare deg for mye smerter neste dag. Alkohol er nemlig vanndrivende. :)

 

Ett råd til: Nå drikker du sikkert med bare venner og kjente, men når du blir litt eldre og dere slipper inn på utesteder, så gå aldri ifra drinken din eller slipp den av syne. Mange jævler som vil kunne slippe dop oppi og siden begå overgrep. Drikk opp før du forlater bordet og vent med å bestille nye drinker inntil du er tilbake og kan holde øye med glasset.

Lenke til kommentar

Joda, skjønner forsåvidt hva du mener :)

Det er bra, for jeg er absolutt ingen moralist og du virker fornuftig. Ser du har fått noen gode råd her, som jeg ikke er uenig i for å si det slik. Så da kan jeg gi deg noen råd utenom akkurat inntaket av alkohol. Drikk like mye reint vann som du drikker drinker eller vin/øl. Etter at du har tatt en drink, så drikker du neste glass med reint vann, før neste drink. Ikke drikk drinkene dine for fort, selv var jeg fæl til det, måtte få satt promillen med en gang og joda gøy en liten stund og skikkelig nedtur resten av kvelden og et sant helvete neste dag ( noe som selvfølgelig ikke forhindret fadesen fra å gjenta seg neste kveld). Litt flaks som 16 åring og ble bokstavelig talt brakt tilbake fra drukning etter ukontrollert inntak og påfølgende forsøk på langdistansesvømming. Vel, mange, mange år siden dette nå.

 

Men slik er gutter, klin gærne og uten vett, særlig i fylla . Derfor må du som jente holde litt igjen og ha kontroll. Jeg kan love deg at du får det mest morsomt da også, når du er brisen, men fortsatt har litt kontroll. Dritings er ikke gøy, og som jente er det ekstra farlig å være sanseløst dritings. Derfor husk noen vannglass innimellom, det vil spare deg for mye smerter neste dag. Alkohol er nemlig vanndrivende. :)

 

Ett råd til: Nå drikker du sikkert med bare venner og kjente, men når du blir litt eldre og dere slipper inn på utesteder, så gå aldri ifra drinken din eller slipp den av syne. Mange jævler som vil kunne slippe dop oppi og siden begå overgrep. Drikk opp før du forlater bordet og vent med å bestille nye drinker inntil du er tilbake og kan holde øye med glasset.

 

Takk for tipsene! Skal tenke på de når jeg er fest. Bor i ei lita bygd, og de fleste kommer jo bare for å ha det morsomt, men det er jo noen ganger det har skjedd ting som helst ikke skal skje. Venninnegjengen er veldig flink til å ta vare på hverandre og holde sammen på fester, og tydeligvis er jo det veldig viktig. :)

Lenke til kommentar

 

Bor i ei lita bygd, og de fleste kommer jo bare for å ha det morsomt, men det er jo noen ganger det har skjedd ting som helst ikke skal skje. Venninnegjengen er veldig flink til å ta vare på hverandre og holde sammen på fester, og tydeligvis er jo det veldig viktig. :)

Høres bra ut, ting er tross alt mye tryggere på bygda enn i byen, særlig når dere passer på hverandre. Selv kommer jeg fra byen og slo meg ned på byga i godt voksen alder, har aldri angret ett sekund på det.

Lenke til kommentar

Du har ikke lov å kjøpe alkohol iht. norsk lovgivning.

Det er faktisk helt feil. Det er fullt lovlig for en 15-åring å kjøpe alkohol i Norge, så lenge vedkommende ikke viser falsk legitimasjon. Butikken bryter derimot loven dersom salget gjennomføres.

 

Det er for øvrig heller ikke ulovlig for mindreårige å nyte alkohol så lenge det ikke gjøres på offentlig sted - noe som er ulovlig også for voksne. Det vil likevel kunne bli en sak for barnevernet, og personer som serverer, kjøper eller selger alkohol til mindreårige kan straffes for dette.

 

Med andre ord står mindreårige i prinsippet uten juridisk ansvar i slike saker.

Lenke til kommentar

Med andre ord står mindreårige i prinsippet uten juridisk ansvar i slike saker.

Vel mindreårige har sjeldent juridisk ansvar uansett hva det gjelder. Poenget mitt heller ikke å flisespikke på lovtekst, men å poengtere at samfunnet ikke ønsker at mindreårige skal nye alkohol og dermed vil bistand enten i form av langing eller også i form av å gi råd ikke være iht samfunnets ønsker. Langing av alkohol til mindreårige vil jeg tro rammes av lovgivningen også, selv om jeg ikke gidder å sjekke ut dette.

 

Det var defor jeg kom med eksempelet om selvmord og bistand, for å trekke en parallell. Aktiv bistand til noe slikt rammes av loven og jeg vil tippe at å veilede og bistå med tanke på metoder er i en gråsone.

 

Uansett både du og jeg vet at tenåringer drikker og min ærlige mening er at det er dem vel unt om de klarer å gjøre det med måte og ikke ta livet av seg. Nå gjør jo ungdommer uansett mye rart og noen drikker seg jo også ihjel på vann:

http://www.dagbladet.no/2012/07/05/nyheter/utenriks/helse/vann/poker/22434240/

 

Men på åpent forum er jeg altså varsom med å gi råd både om hvordan en mindreårig skal skaffe seg alkohol og doseringsråd. Men det er meg, direkte ulovlig er det sikkert ikke. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...