Gå til innhold

Tiden for Stasjonær PC har kommet :)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Da var tiden for oppgradering kommet, har funnet noen aktuelle deler, men er åpen for andre løsninger.

Blir nok litt overklokking men er skeptisk til vannkjøling :/

Blir en del spilling, men også programmer av den tyngre sorten.

 

Har valgt å gå for lga1155 pga. prisen, men kan overtales.

 

Har PSU og GPU fra før, så det trengst ikke.

Har også skikkelig pasta fra før.

 

Er det noe jeg har glemt, eller som kunne hvert bedre?

Skulle hatt noen effektive og stillegående kabinettvifter(har ikke satt meg inn i hvilken dimensjoner jeg må ha, da det følger med noen fra før)?

 

Kabinett: Fractal Design Define XL Black Pearl (Er stort sett fornøyd med dette, minusen er inngangene i front sitter på toppen, og fungerer som støvsamlere. Cosmos2 blir for stort, og koster betydelig mer)

 

HovedKort: Gigabyte GA-Z77X-UP5 TH LGA1155 (Har BT v.4 og 2xThunderbolt utganger. Finner ikke liste over godkjente minnebrikker for HK)

 

CPU: Intel® Core i7-3770K (beste alternativ?)

 

CPU vifte:Noctua NH-D14 CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 110,3 m³/h, 19,8 dBA (Beste viften jeg fant)

 

Minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB Kit w/4X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin (fin pris, 16Gb er minimum for meg og har god erfaring med kingston)

 

SystemDisk: Samsung SSD 830 Series 256GB 2.5" OEM (Etter å ha lest litt om SSD, virker dette som det beste alternativ. OCZ utgår)

 

Kommer rett under 10k hos komplett, men må ikke kjøpes her.

Må ha nye strømkabler til PSU(mist), som må kjøpes hos netshop.

 

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du har kommet godt ut her jeg :)

 

Hvilke type tunge programmer er det du skal begi deg ut på? Kan like godt hende at det er billigere prosessorer som klarer jobben like godt ;)

 

Må også tenke at hvis du ikke har noe vanlig harddisk fra før kan 256GB bli litt lite, har selv 256GB på min bærbare, og den er snart full.

 

Må også huske operativsystem da, ellers er PCen ganske ubrukelig :p (med mindre du skal ha Windows 8, som skal koste vesentlig mindre enn Windows 7).

 

Edit: Trenger du så stort kabinett da egentlig? hvorfor ikke et Define R4?

Endret av Olestokk
Lenke til kommentar

Ser ut som et fint oppsett, du kunne også vurdert et annet kabinett (ala CM Storm Trooper eller lignende) med bedre termiske egenskaper enn det du har der (går etter HW.no sin test av kabinettet her, har aldri testet dette kabinettet selv). Dette er jo selvfølgelig bare om du prioriterer termisk-ytelse over utseende (liker selv utseendet til Fractal Design kabinettet over HAF/Storm trooper typ kabinetter).

 

Når det kommer til kabinettvifter har jeg hørt at viftene til Noctua skal være stillegående og gode.

 

Du kan også (kanskje) spare litt penger ved å kjøpe delene hos Dustinhome.no, super kundeservice har dem også :)

Lenke til kommentar

Bruker til tider adobe programmer, samt 3dstudio, UDK og unity, så har hvert på nippet til å gå for lga2011

Har ca. 5tb med disker utenom, så nok lagringsplass.

Men mulig jeg bytter ut en 2tb WD green disk, da de er kjempedårlig.

 

Har en crucial M4 120gb systemdisk i laptoppen min, men blir supplert med en 500gb disk.

 

Os har jeg ikke tenkt på, har 1x32bits ultimate og 1x64bits ultimate, så må nok antageligvis kjøpe en utgave til, da jeg skal bruke den utgående stasjonære som backup og filserver. Win8 utgår.

Fint du minnte meg på nytt OS :)

 

Har gått lei av små kabinetter, så må bli litt større denne gangen, har antec p182 fra før.

 

Syns stormtrooper kabinettene og mange andre er ganske stygge, men bunner vel ned i smak og behag.

Var i hovedsak Obsidian og Cosmos2 det stod mellom, men syns opp i alt at fractal var en bedre deal når jeg oppdaget det.

Mener at det bare er cosmos og fractal som har usb3.0 i front av de 3.

 

Virker som jeg er en av de få som har hatt problemer med dustin, men holder det ikke mot dem så lenge det er penger å spare. :D

Lenke til kommentar

Hei.

 

Da var tiden for oppgradering kommet, har funnet noen aktuelle deler, men er åpen for andre løsninger.

Blir nok litt overklokking men er skeptisk til vannkjøling :/

Blir en del spilling, men også programmer av den tyngre sorten.

 

Har valgt å gå for lga1155 pga. prisen, men kan overtales.

 

Har PSU og GPU fra før, så det trengst ikke.

Har også skikkelig pasta fra før.

 

Er det noe jeg har glemt, eller som kunne hvert bedre?

Skulle hatt noen effektive og stillegående kabinettvifter(har ikke satt meg inn i hvilken dimensjoner jeg må ha, da det følger med noen fra før)?

 

Kabinett: Fractal Design Define XL Black Pearl (Er stort sett fornøyd med dette, minusen er inngangene i front sitter på toppen, og fungerer som støvsamlere. Cosmos2 blir for stort, og koster betydelig mer)

 

HovedKort: Gigabyte GA-Z77X-UP5 TH LGA1155 (Har BT v.4 og 2xThunderbolt utganger. Finner ikke liste over godkjente minnebrikker for HK)

 

CPU: Intel® Core i7-3770K (beste alternativ?)

 

CPU vifte:Noctua NH-D14 CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 110,3 m³/h, 19,8 dBA (Beste viften jeg fant)

 

Minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB Kit w/4X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin (fin pris, 16Gb er minimum for meg og har god erfaring med kingston)

 

SystemDisk: Samsung SSD 830 Series 256GB 2.5" OEM (Etter å ha lest litt om SSD, virker dette som det beste alternativ. OCZ utgår)

 

Kommer rett under 10k hos komplett, men må ikke kjøpes her.

Må ha nye strømkabler til PSU(mist), som må kjøpes hos netshop.

 

Takker for all hjelp :)

 

Er ikke noe problem med vannkjøling :) Finnes mange pre-filled vannkjølinger, f.eks. Corsair Hydro serien. Men D14 er uansett en flott CPU-kjøler så lenge kabinettet ditt er bredt nok ;)

Lenke til kommentar

Ut av de 3 så er det bare cosmos som har håndtak, men etter å ha sammenlignet dimensjonene så utgikk det. Prisen var minus også.

Flytter ikke så mye på den stasjonære, men har skjønt det blir vanskelig. Har heldigvis en Asus G53SW bærbar når jeg trenger mobilitet.

 

Regner med at kabinettet er stort nok for kjøleren, siden kabinettet er av den større typen. Men skal sjekke det før jeg bestiller.Takk for tipset :)

 

Obsidian 800D utgår pga. av for få HDD plasser og ingen usb 3.0 i front. Men plaseringen av portene i front er mye bedre enn på Define XL. Designet til Obsidian er litt finere etter min smak, men begge er stilreine.

 

Må si at Define XL er veldig lik mitt gamle antec p182 i utsene, får bare håpe at det er bedre kvalitet på portene i front og dør mekanismen.

 

Har blitt anbefalt ett lukket vannkjøling system, men er fremdeles skeptisk til å ha vann i pc`en. Sikker bare vrangforestillinger. :D

 

Takker for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar

Lukket vannkjøling er egentlig ikke noe bedre enn luftkjøling. Det positive er utseende. Det er egentlig ikke vann i systemene, det er olje. Olje fører ikke elektrisitet, så det kan ikke skade PCen, bare grise til.

 

Bare så du vet det så har 800D 2 stk. USB 3 i front :p

 

NH-D14 passer lillebrødrene til Define XL, så den passer nok :)

Endret av Olestokk
Lenke til kommentar

 

Men mulig jeg bytter ut en 2tb WD green disk, da de er kjempedårlig.

Grunnen til at green diskene er dårlige er at de roterer med en hastighet på 5400 rpm, mot normalt 7200. 7200 rpm var standard allerede for 20 år siden og med disker på 2 tb har dette en betydelig effekt. Aldri kjøp en green disk til stasjonær pc, det er kun til bærbar for å spare strøm.

 

En annen ting er at det går vekk en del GB på systemdisken, altså ssd disken. Når du har 16 gb med ram reserveres tilsvarende på disken for bl.a. dvale-modus mener jeg å huske. I tillegg tar win en del Gb og så tar sidevekslingsdisken en del. Forsvinner fort 50 GB før morroa i det hele tatt begynner.

Lenke til kommentar

Ok, viste ikke at det var usb 3 i front på 800D :)

Vist det ikke er stor forskjell på ett lukket system og god luft kjøling, sa er valget enkelt for meg.

WD green er noe dritt, men er den ikke 5400 til 7200rpm? (lurer på om det finnes sjulte innstillinger for å slå av litt av det "grønne" med den)

 

Regner med det forsvinner en noen Gb, SSD må ha en vist margin med ledig plass for å fungere optimalt.

Regner med at 250Gb holder i første omgang, evnt. med tiden kjøpe 1 til, for så å kjøre raid 0 :D

Lenke til kommentar

Regner med at 250Gb holder i første omgang, evnt. med tiden kjøpe 1 til, for så å kjøre raid 0 :D

http://www.xbitlabs....d0_7.html#sect0

 

Ikke sikkert at det er noe vits. I tillegg er du dobbelt så stor sjanse for harddisk-feil.

 

 

Er opps på det, men ville seff. tatt backup av systemet. Største problemet er at TRIM enda ikke har fått støtte i Rain0, men kansje det får det innen jeg kjøper disk nr.2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...