Gå til innhold

Skadelig møkk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-11 11:30, Mr_Burns skrev:

*snip*


Eks: Gulvteppe. Hvorfor er dette farlig?


VF: Allerede nevnt i artikkelen + common sense. Det er velkjent i dag at gulvtepper kan danne statisk elektrisitet. Jeg skrev artikkelen som en guide i rengjøring av PC'n - ikke en faglig uttalelse om forskjellige stoffers elektriske egenskaper.


Du sier heller ingenting om hvorfor fettstoffer ikke er bra i maskinen.


VF: Skulle være unødvendig.


Eks2: Ta fram Støvsugeren:


> Unngå kontakt mellom støvsuger og deler inni PC'n. Sørg i > allefall for å jorde deg selv og munnstykket ved å ta på > ramma.


Det holder ikke bare å "jorde" seg selv og støvsugeren. Hvis man skal være helt sikker ved bruk støvsugeren i maskinen bør man koble sammen støvsugeren og PC-en, slik at de har samme potensial.


VF: That's true. Det beste ville være å levere inn en PC til et verksted som oppfyller ESD - kravene. Det har en ikke hjemme. Dersom man er forsiktig, vil ikke statisk elektrisitet fra støvsugeren være et problem. Jeg har til nå ikke opplevd at noe har gått galt under rengjøring av PC'er. Ergo har jeg utrolig flaks, eller så er det fordi jeg er forsiktig.



Du sier også:


> Unngå kontakt mellom støvsuger og deler inni PC'n.


Lenger ned står det:


> Bruk bare full styrke på steder der du ikke trenger å

> bekymre deg om munnstykket suger seg fast.


VF: Og ditt poeng var? "Steder der du ikke trenger å bekymre deg om munnstykket suger seg fast"... Det er ramma, på utsiden av PSU osv. Altså på steder der det ikke befinner seg elektronikk (kort).


En annen ting er jo at kuriosieteten du nbruker som eksempel faktisk motsier deg.


VF: Nope. Den maskinen ble skrudd fra hverandre fordi den ikke virket. Årsaken var støv eller kortslutning pga. statisk elektrisitet. Det var også snakk om en IBM 8088 som ikke utvikler så mye varme som dagens prosessorer.


Konklusjonen er jeg helt enig med. Det er heller ikke så mange skrivefeil, og det er bra i disse tider.


VF: Takk, takk! Man prøver å holde tunga i rette munnen når man skriver!


BTW: Dette er ment som konstruktiv kritikk :wink:



<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Mr_Burns på 2002-02-11 11:31 ]</font>


 

Hva kan jeg si? Du har helt rett i en del av det du skriver, men jeg føler nok at du er vel kritisk. Husk at en viss "common sense" må kunne kreves. Det er ikke barnehagen jeg har i tankene når jeg velger publikums "nivå" når jeg skriver.

Jeg fokuserte på å framheve enkelte problemstillinger med skitt i PC'n - ikke forklare alle enkeltheter. Artikkelen er litt unøyaktig på et par punkter, men generelt sett er den OK.

Det kan være risky å stikke et støvsugermunnstykke nedi PC'n, men er du redd for at det kan gå galt - da lar du simpelthen være.

 

Det er greit å være forsiktig, men unødvendig å være overforsiktig. En kompis av meg hotswapper alt mulig om han føler for det. "bare en drar rett ut og stikker rett inn, skjer det ikke noe". Og han har rett!

Lenke til kommentar

Til dere som sier at det kansje burde være en ide å vaske rommet oftere vil jeg bare si at det er ikke sikkert at det hjelper en dritt :smile: Har sett flere eksempler på at dette har blitt gjort likevel så ser dataen ut som en eneste stor "hybelkanin" som mor har lyst til å hive ut hvis ho ser støvet på vifter ol...

 

Synes foresten at det var en grei artikel :smile: Må gir de forsiktige litt kjøtt på beina hva gjelder rengjøring av data :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-15 19:43, khmoe skrev:

For dere som har kjapp linje!

Her er noen bilder av en PC jeg tok bilder av

før og etter rensing med luft boks.

(jeg jobber på Ekjøp)





Satan ballerusk - hva med å legge ut bildene i riktig størrelse på oversikssida og legge 1600x1200-bildene separat? Tar jo år og dag å laste ned alle de megabytene, og man ender bare opp med bittesmå bilder :wink:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

husk hva mannen sa om strømmforsyningen!

 

demonstrerte å få venstrehånna mi bortpå 230v

inntaket!

 

7 veldig fine store brennmeker på hånden + at jeg ikke kunne røre på den!

 

dagen etter var den så hoven og vond som bare ****!

kanskje infeksjon i hånda?

 

skulle hatt et bilde å vise dere!

 

(powersuplyen tok oxo kvelden!)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Nei huff og atter huff! Her var det mye rare greier må jeg si:) Bare for å nevne det så er det mange fortellinger og forklaringer. Jeg har en jeg også :smile: Alle vet at tepper osv. leder statisk elektrisitet og spesielt de du har i stua. Alle vet at en som er litt profesjonell bruker antistatisk armledsbånd når man skrur i ei pc kasse! uansett hva du enn gjør! Det å bruke en støvsuger i ei pc kasse er ikke farlig så lenge du bruker munnstykker av plast, plast leder ikke strøm. Jeg vil derimot IKKE anbefale å bruke munnstykker med kost på, disse skaper gnisninger. Luft trykk blåsning i ei pc kasse vil jeg heller ikke anbefale, siden støv og andre partikler har lett for å komme inn der det ikke skal. Har dere fått ødelagt hardware når dere har brukt støvsuger? Ja da må jeg bare si at dere har brukt feil munnstykke og ikke fulgt reglene. En annen ting er at all strøm bør og skal være ute av pc`en før dere i det hele tatt åpner den. Det er mange meninger rundt dette men alt jeg sier her nå er egentlig en hoved regel i seg selv. Er det noe støv liker så er det elektrisitet, dette problemet blir du aldri kvitt, det eneste du kan gjøre er å forminske risikoen for det. Bruk av filter for luft inntak er en av disse tiltakene, sørg bare for å gjøre dette rent en gang i mellom. Åpninger i bunn osv. gjør det heller ikke noe bedre, hvor tettere kassen din er jo bedre er det. Det værste stedet å plassere en pc er på gulv og spesielt på tepper. Jeg har hatt pc nå ca 10 år og brukt de samme metodene i alle år, jeg har ikke fått ødelagt noe ennå :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...