Gå til innhold

[Løst] gaming pc til ca 10K


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal kjøpe en gaming pc til ca 10 000 og har tenkt ut disse løsningene så langt:

 

Hovedbrett ASUS P8Z77-V, Socket-1155 1276kr

Prosessor Intel® Core i5-3570K Processor 1739kr

RAM Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 431kr

Kabinett Corsair Carbide 300R Midi Tower Sort 671kr

Harddisk Western Digital Caviar® Green 2TB 863kr

DVD Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19 187kr

Strømforsyning Corsair TX V2 650W PSU 671kr

Tastatur Microsoft SideWinder X4 Keyboard USB 316kr

 

Er usikker på disse

Skjerm Philips 273E3LHSB/00 LED, 1920x1080p, 1ms 1949

 

Skjermkort: en av disse

SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7970 - 3 Gb 2915kr

SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7950 - 3 Gb 2299kr

ASUS RADEON HD7850 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP 1849kr

 

Med hd 6970 blir dette hele 11018kr + frakt

 

Er det stor forskjell på radeon hd 7950 og 7970?

og finnes det en rimeligere men god skjerm minimum 24"

 

MVH

Kommende Gamer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte flere av forslagene dine, unntatt skjermen. Den var litt for dyr, men gjorde som du sa og droppa philipsen.

Her er Philipsen BTW http://cdon.no/elektronikk/philips_273e3lhsb%252f00_led%2c_1920x1080p%2c_1ms-14690310?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_no

 

Her er valgene så langt:

 

Hovedbrett ASUS P8Z77-V, Socket-1155 1276kr

Prosessor Intel® Core i5-3570K Processor 1739kr

RAM Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 431kr

Kabinett Corsair Carbide 300R Midi Tower Sort 671kr

Harddisk Seagate Barracuda® 2TB 837

DVD Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19 187kr

Strømforsyning Corsair TX V2 650W PSU 671kr

Tastatur Microsoft SideWinder X4 Keyboard USB 316kr

Skjermkort: Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5 2678

 

Dette blir 8806kr UTEN PC-Skjerm

(kunne tenke meg en billig men brukbar skjerm, slik at prisen ikke stiger mye over 10 000kr ca 24" Noen anbefalinger?)

 

Skjermkortet trenger anbefalt 500w + prosessoren ca 125w, både dvd,hovedbrett og harddisken trenger også strøm. Er en strømforsyning på 650w nok da??

Endret av evenf
Lenke til kommentar

Ja og nei er svaret på det spørsmålet.

 

GTX 670 er kvassere ut av esken, men HD 7950 overklokker bedre. Hvis du har lyst til å leke deg med overklokking er HD 7950 et bedre valg.

 

Uansett hvilken GPU du velger anbefaler jeg deg sterkt at du velger en med en god kjøler (Gigabyte's Windforce, MSI's TwinFrozr, ASUS's DCUII etc.)

 

Og når du endelig har landet på en modell søker du etter en test av den og sjekker temperaturer og støynivå (hos f. eks. TechPowerUp, Guru3d, Anandtech). Selv om de nevnte kjølerne i utgangspunktet er gode er det på enkelte modeller at den yter under forventet (men jeg husker ingen av disse unntakene i farten).

 

-Deluze

Lenke til kommentar

GTX 670 klokker ganske enkelt ikke like godt som HD 7950 eller 7970.

 

Hvis det er noe du er interessert i finnes det massevis av lesestoff rundt omkring på nett, og du bør lese deg opp på emnet før du gjør noe. Overklokking er en enkel prosess for å få litt ekstra ytelse, og det er moro å fikle med.

 

-Deluze

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OK

 

Kommer til å sette meg inn i overklokking etterhvert som jeg har bygget pcen, jeg har alle komponentene kjøpeklare unntatt skjerm. Har fått mange gode forslag (var nok litt for dyrt) men lurer på om denne billige 24" holder til intens gaming :)

BenQ 24" LCD G2450HM

http://www.mpx.no/k/...ku=656424#extra

 

den har 2 ms

men jeg lurer på om fargekontrastene er bra nok, dersom de er nokså lave på denne modellen

 

 

Even

Endret av evenf
Lenke til kommentar

Alle skjermer med TN-panel "holder" til spilling, men det er litt pussig å bruke mange tusen på en maskin slik at den kan gjengi vakker grafikk, for deretter å knipe igjen når det kommer til den eneste komponenten av oppsettet som skal vise nevnte grafikk. Men det er min tanke.

 

Når det kommer til tallene som står etter kontrast og alt annet på skjermer er det egentlig bare å glemme dem. De ulike produsentene benytter seg av ulike målemetoder, standarder og annet, så tallene betyr egentlig særdeles lite med mindre de er gitt av en tredjepart.

 

Om du vil vite mer om skjermen du tenker på søker du etter en test av den på google.

 

-Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle skjermer med TN-panel "holder" til spilling, men det er litt pussig å bruke mange tusen på en maskin slik at den kan gjengi vakker grafikk, for deretter å knipe igjen når det kommer til den eneste komponenten av oppsettet som skal vise nevnte grafikk. Men det er min tanke.

 

Når det kommer til tallene som står etter kontrast og alt annet på skjermer er det egentlig bare å glemme dem. De ulike produsentene benytter seg av ulike målemetoder, standarder og annet, så tallene betyr egentlig særdeles lite med mindre de er gitt av en tredjepart.

 

Om du vil vite mer om skjermen du tenker på søker du etter en test av den på google.

 

-Deluze

 

Så er det en skjerm som kan gjengi vakker grafikk, som du kunne ha anbefalt?

Ellers så har jeg tenkt på dell ultrasharp serien istedet for de billige benq skjermene.

Lenke til kommentar

Dell modellen ser super ut men den har kun DVI-D, DisplayPort og VGA som tilkoblingsmuligheter. Mens skjermkortet mitt har DVI-I (dobbeltlenke), HDMI og 2 x Mini DisplayPort.

 

Hvilke tilkoblingsmulighet burde jeg bruke? Og den gir vel selfølgelig 1080p!?

 

Even

Endret av evenf
Lenke til kommentar

En fin liste dette her. Om du vil spare en del kan du helt fint putte den samme hardwaren på dette rimelige mATX kortet her som komplett bruker svært mye i sine byggepakker:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749862&CKS=PCW

 

Det fjerner noen muligheter til oppgradering og overklokking, men da kan du spare penger eller kjøpe bedre grafikkort for dem. Det vil totalt sett gi bedre gamingytelse en overklokking ville gitt deg uansett (om du ikke har crazy skills).

Lenke til kommentar

Valgte å bytte ut til det billigere hovedkortet og beholde resten av hardwaren, spare penger.

 

Og jeg lurer fortsatt på om Dell 24" LED UltraSharp U2412M kan kobles til en Gigabyte Radeon HD 7970 3GB GDDR5 uten at nødvendige kabler må bli innkjøpt separat?

Eller om jeg burde legge mer penger i en dyrere skjerm med hdmi?

Endret av evenf
Lenke til kommentar

Det som er med et B75 chipset (som det hovedkortet benytter) er at du får langt dårligere mulighet for overklokking. Den eneste måten å overklokke prosessor er ved Bclk (base clock), og da er det ingen grunn til å ha en prosessor med ulåst multiplier (-K prosessor).

 

For all del, det er billigere, men du får også langt mindre.

 

For å koble til skjerm bruker du den DVI kabelen som følger med.

 

 

-Deluze

 

Edit:

Det eneste HDMI bringer på banen (i denne konteksten) er at du også kan sende lydsignaler i samme kabel. Da skjermen ikke har integrerte høytallere er det ikke noe du trenger.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Deluze, høres virkelig ut som om du har peiling :p

Og tusen takk for all hjelp jeg har fått, hvis noen lurer så er mitt ferdige oppsett skrevet opp under

 

Oppsett:

Hovedbrett ASUS P8Z77-V, Socket-1155

Prosessor Intel® Core i5-3570K Processor

Minne Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kabinett NZXT Phantom 410 Midi Tower Hvit

Harddisk 2gb Seagate Barracuda® 2TB

DVD Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19

Strømforsyning XFX ProSeries XXX Edition 750W PSU

Tastatur Microsoft x4 Sideviewer

Skjermkort Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Skjerm Dell 24" LED UltraSharp U2412M

 

Hvis det er noen siste justeringer som du synes jeg burde gjøre, svar så snart som mulig :p

(PS blir ingen bestilling før tidligst i morgen kveld uansett)

 

MVH Even

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...