Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vektøkning, hvor raskt?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i ett år levd på rundt 1000 kcal om dagen. Gikk ned ganske mange kg på bare noen mnd pga lavt inntak av mat samt mye turgåing. Men siden jul har jeg sprukket mer og mer; begynte med brød, kunne spise et halvt brød om gangen, følte meg ikke særlig mett etterpå. Men de siste to ukene har jeg gått over til snop. Da snakker vi f.eks 3 donuts eller wienerbrød, smågodt, sjokolade, lefser osv. Spiser til jeg blir kvalm, og litt mer. Får veldig dårlig samvittighet etterpå, samt at jeg blir redd for vektøkning. Har også vært oppblåst 24/7 de siste to ukene som følge av dette. Vekten har vist 2 kg mer enn vanlig, er dette grunnet snopspisingen, eller har jeg faktisk lagt på meg 2 kg på to uker? Jeg trener ikke, men går på tur ca 1 mil hver dag, samt at jeg har en aktiv jobb med mye løft. Hva kan jeg gjøre for å komme ut av denne sirkelen? Er jeg hjemme overspiser jeg mat, men hele problemet ligger i jobben min da jeg jobber i matbutikk. Her har jeg jo tilgang på alt, og det er også her de verste utskeiingene skjer. Var redd for å utvikle anoreksi, men nå er jeg redd det skal gå over til bulimi. Har aldri spydd, men kan spise ganske lite dagen etter at jeg har overspist. Men i det siste har jeg altså ikke klart dette heller, og har bare spist og spist usunn mat.

Håper dere har noen tips til meg. Anonym poster: 8488b5919838b41fd2020ff6d8c94b9a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vaarblomst er inne på mye bra.

 

Spisemønster som er unormalt kan være tegn på ting i psyken som får utløp i matinntak, og forskning som går på overvekt tilsier at veldig mange blir jojo-slankere.

 

Det kan være andre behov som er udekket som man tar ut i maten, og når da man med fornuften spiser mindre, så depriverer man samtidig ubevisst det behovet som maten egentlig dekket, slik at om man ikke får dekket det behovet så vil man til slutt bli så emosjonell at man begynner å overspise igjen, fordi behovet bygger seg opp til å bli stort. Det vil også ligge fysiologi i dette, da en vektnedgang vil påvirke hele "klimaet" i kroppen. Spesielt det at kroppen lagrer giftstoffer i fettvevet gjør at belastningen øker. De fleste galleblæreoperasjoner som utføres er etter folk sin slankeprosess. Det er en klar sammenhen i at det danner seg gallestein og inrahepatiske steiner i leveren.

 

Det er også forskning som viser at fedme kan være genetiske betinget.

Det finnes også mikroorganismer som er kjent for å promotere overvekt. F.eks er et adenovirus koblet til fedme.

 

Stoffskifteproblemer kan også forårsake fedme, men det som ligger til grunn for stoffskifteproblemet kan være mye forskjellig. Av de personene jeg har jobbet med ser jeg ofte at traumatisering ser ut til å ha en negativ effekt på stoffskiftet. Da kan det å løsne psykiske og fysiske spenninger være bra. I tillegg til å reparere fordøyelse og redusere stress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...