Gå til innhold

forkurs eller tekniskfagskole før bachelor


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en automatiker som skal ta videreutdanning neste år. Planen er å ta bachelor grad innen automasjon på Høyskolen i Bergen. Dilemmaet jeg står ovenfor er som følger:

 

- 1år forkurs deretter 3 år bachelor grad

eller

- 2år på tekniskfagskole deretter 2år på høyskolen for å oppnå bachelorgraden min.

 

Jeg vet at begge veiene er mulige i Bergen, men lurer på hvilken som er lettest/kan gi meg en fordel på bachelor studiet. Er det noen som er erfaringer eller innsyn på dette?

 

På forhånd, tusen hjertelig!

 

-Dats

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville uten tvil valgt 2år fagskole og så tatt en bachelor, hvis det er mulig. Fagutdannede og folk med fagbrev som tar ingeniørutdanning er veldig etterspurte. Dette er ting jeg stadig vekk hører fra bedrifter som kommer på besøk til skolen. Studerer selv til ingeniør ved HiB.

Dessuten leste jeg nylig at det var ca 1000 søkere til forkurs i år, fordelt på noe ala 100 plasser.

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått teknisk fagskole før jeg begynte på bacheloren. Hvis ikke skolen din har lagt opp til mer matematikk en hva en NOKUT-godkjente fagskole trenger, så blir du nødt til å ta R1+R2 og FY1 for å være godkjent søker på bachelorutdannelsen. Hvis du starter med de ekstra matematikkfagene når du begynner på fagskolen, så bør det ikke være noe særlig problem (merk: jeg har aldri vært noe matematikk geni selv). FY1 er muntlig eksamen og faktisk skammelig enkelt fag. Så ja, jeg vil anbefale deg å ta fagskolen i stedet for forkurs.

 

PS: Jeg ville undersøkt med HiB om det er en grei plan og om Fagskolen i Bergen sin utdanning er godkjent som grunnlag for 2-årig bachelor.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar! Eneste tingen som stopper meg er at jeg har hørt at folk sliter mer matte og fysikk når de ikke har hatt forkurset. Mattematikken på fagskolen skal visstnok være veldig simpel..

 

Kanskje sant, men mange kommer til høgskolene etter lange pauser fra skole og har glemt alt av fysikk og matte, men med en gjennomsnittlig innsats så skal det gå helt fint. Man lærer på en måte alt "helt fra scratch" igjen.

 

Dessuten. hvis f.eks går 2 år elektro på fagskolen og så søker deg inn på ingeniør, så har du et veldig solid forsprang forran alle de andre studentene i de tekniske fagene, noe som betyr at det vil være lettere for deg - dermed mer tid itl å konse deg om matte og fysikk.

Første året på ingeniør er helt basic. Jeg gikk fra allmenn til elektronikk uten å ha noe peiling på elektronikk, og som sagt: Man lærer alt helt fra begynnelsen av.

 

Til slutt, har du viljestyrke, så kommer du ganske langt. Og viljestyrke må du uansett ha for å klare deg gjennom ingeniørstudiet, eller egentlig høyere utdanning generelt. Da alt krever innsats :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...