Gå til innhold

[Løst] Automatisk konvertering av filer under redigering


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er på jakt etter redigeringsprogram som gir meg mulighet til å jobbe med lettere filer enn originalfilene.

 

Plattform: Windows

 

Jeg ønsker å kunne starte et prosjekt hvor jeg importerer inn alle klippene/filene mine. Jeg ønsker så at programmet konverterer alle filene til dårligere kvalitet/mindre størrelse, slik at de ikke krever så mye av maskinvaren under redigering. Når jeg er ferdig og skal eksportere endelig resultat, skal originalfilene benyttes.

 

Mulig jeg har beskrevet dette litt klønete...

 

Tidligere har jeg brukt Premiere hvor jeg etter import av filene har sagt at alle filer er offline. Jeg har så brukt Handbrake for å konvertere filene til litt "lettere" filer. I premiere har jeg så sagt at filene er online igjen, og så pekt til mappen med de konverterte filene.

For eksport av endelig prosjekt har jeg gjort filene offline før jeg har sagt at de er online og pekt til de opprinnelige filene.

 

Det er altså denne prosessen jeg ønsker skal gå automatisk:)

En slik konvertering vil ta tid, men heller det enn å jobbe med filer som gjør at alt går i sirup:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man arbeider med sterkt komprimerte mov og avchd filer skal man ha svært kraftig hardware for at det ikke skal gå i sirup.

 

Personlig så rekoder (konverterer) jeg klippene ved hjelp av MPEG Streamclip og Avid DNxHD kodeks. Dette gir filer som har samme kvalitet som de orginale (det er en profesjonell kodeks), men er langt lettere å bruke i redigeringsprogram (laget for redigering). Det krever at man har litt lagringsplass, men er etter min mening en svært god løsning. Selve konverteringen kan gjøres som en batchjobb.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg misforstår problemet. Dette hadde vært lettere hvis OP hadde nevnt filtype han bruker og hvor kraftig maskin han har.

 

Premiere bruker ikke originalfilen når man redigerer. Premiere skaper en Playback/Preview fil. Det er denne du ser på timeline og i Playback vinduet.

 

Det er først når klippene med alle effekter som er lagt på skal bli "Rendered Out" at Premiere benytter seg av hele original filen igjen, så det er egentlig bortkastet å konvertere klippene før de importeres og legges på timeline.

 

For å bruke mindre maskinkraft når man redigerer så lønner det seg å senke Playback Resolution/Quality til 1/2 eller 1/4.

Det skal ha samme effekt som om man konverterer filene til et lettere format først.

 

Når man får flere Gule eller Røde striper over Timeline på klipp så lønner det seg å render ut Timeline innimellom. Det går vanligvis ganske kjapt såfremt man ikke samler opp for mange av disse før Timeline render.

Dette gjør også at Playback flyter lettere.

http://www.video2brain.com/en/videos-4011.htm

 

http://youtu.be/saoEK7LHcAs

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...