Gå til innhold

Ny PC til skolebruk, surfing, bilderedigering..


Anbefalte innlegg

Hei!

Min nåværende PC(Acer Aspire ettellerannet) er 2 år gammel, begynner å bli full, treg og er generelt skrøpelig. Har vært fornøyd med denne, men nå er det på tide med ny.

 

Det jeg ønsker er en PC med god plass, den må være rask, ha bra batterilevetid, ikke bli varm, lydløs(!!), og med en lyssterk og bra skjerm. Fint om den ikke veier alt for mye også.

Det jeg bruker PC'en til i all hovedsak, er surfing, skolebruk, bilderedigering, se film, høre på musikk.

 

Jeg kan ingenting om PC'er, bare så det er sagt. Det sier meg ingenting når jeg leser på spesifikasjoner som står på nettsidene hvor man får kjøpt de. Derfor må jeg nesten spørre her. Vet heller ikke i hvilken prisklasse jeg bør se i, men ønsker ikke å bruke mer enn 9000.

 

Noen som har noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Acer Aspire S3-951 13.3" HD

Core i7-2637M, 4GB RAM, 256GB SSD, BT, W7 Home

 

Les en kort test her

 

Angående lydløs maskin som ikke blir varm er nok vanskelig med mindre man går for:

 

Toshiba Satellite C670D-11P 17,3" HD+

Radeon HD6320, AMD E450, 4GB RAM, 320GB HDD, DVD±RW, W7 Home

 

Men det går på bekostning av harddiskytelsen og genierielle ytelsen, begge kan gå greit men Toshiba maskinen kan slite en del å spille av Flash filmer i full HD eller quicktime på grunn av en svak prosessor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bare en slags realitetsorientering: Jeg har hatt nærmere 10 bærbare PCer, og kravet om "rask + god batterilevetid" er bare mulig å etterkomme hvis du ikke stiller for strenge krav til enten "rask" eller "god batterilevetid". En bærbar som ikke blir varm som ogskal være lydløs, vet jeg ikke om finnes. Den bærbare PCen jeg har hatt som har holdt seg mest kjølig er Asus G74SX. Til gjengjeld hører man viftene godt - altså ikke til å være en bærbar, men den er ikke "lydløs(!!)" når man ikke har hatt bærbare før.

Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Den pc'en jeg har nå er så og si lydløs. Jeg hører ingenting i hvert fall. Den blir heller ikke spesielt varm.

Men jeg vil heller ha en varm PC, enn en som suser og bråker.

Synes bare det er greit om jeg slipper å brenne meg på pc'en min. Den forrige pc'en jeg hadde var forferdelig varm og suste noe voldsomt. Kunne bruke den som hårføner. Det vil jeg ikke ha igjen!

 

Batteriet på den jeg har nå holder i 3-4timer med lysstyrke på det laveste og relativt lite bruk.

Bruker jeg den helt vanlig med full lysstyrke, holder den kanskje i 1,5 time.

Greit nok det, jeg har jo klart meg fint. Men på eksamen er det ikke alltid man har tilgang på strøm og da er det fint å ha et batteri som holder noen timer.

 

Takk for forslag:) Vil gjerne ha fler også!

Lenke til kommentar

Ekstern harddisk skal jeg skaffe meg. Men jeg kommer til å kjøpe pc uansett :) Trenger bare litt hjelp til å finne en bra PC til under 9000.

 

Pc'en min klikker stadig oftere. Hender jeg får bluescreen. Noen ganger har den problemer med oppstart. Alt går treigere. Dessuten mangler jeg et par taster på tastaturet, og tastaturet lever delvis sitt eget liv, og når tastaturet finner ut at det hagr lyst til å skrive, så fryser datamusa helt, til jeg får bokstaven til å slutte og skrive. Fryktelig irriterendes. Har tatt meg lang tid bare å skrive dette innlegget her. Greit å ha en PC som i hvert fall kan skrive, ettersom skolen start begynner igjen.

Som jeg sa, så begynner den å bli litt skrøpelig, og jeg vil ha ny:)

Lenke til kommentar

tellicherry: Det er veldig mye å velge mellom her, i og med at du ikke ønsker å bruke den bærbare til spill. Du ønsker en 15,6" - ikke mindre, mens større blir fort for stort (17,3"). Hvis du kan klare deg uten HD, foreslår jeg Asus X-serie? Veldig rask tredjegenerasjonsprosessor - lik spillmaskinen deres, bare minus ekstern grafikkort, og i billigere og mindre "innpakning". Koster kr 5000 her, slik at du har noen tusen kroner du kan bruke på tilbehør. Veske, mus etc.

 

Skal du ha full HD (høyere oppløsning, kan hjelpe til bilderedigering, men ting kan også bli for smått på en 15,6"), blir det noe i denne duren. Ulempen her til ditt bruk kan være grafikkortet. Den gir hakket bedre ytelse i programmer som Photoshop, men suger på grunn av dette mer batteri.

 

Chariot09: Hvis du ikke skal bruke PCen din til bilderedigering, og du bare skal skrive og surfe, har du nesten mer å velge mellom, gitt omtrent samme budsjett. Hvilken skjermstørrelse? Dersom Mac er utelukket, har du billige netbooks, slik som denne, til større ultrabooks, som denne. Små netbooks er handy mtp. frakting, men er betydelig tregere enn ultrabooks. Valget avhenger også som sagt av skjermstørrelse.

 

Disse anbefalingene er altså utelukkende gitt basert på at tellicherry skal bruke PCen til skole, surfing og bilderedigering, mens Chariot09 skal bruke PCen til skole og surfing. Forutsetter videre at "skole" betyr Word og Excel, og ikke spesielt intensive programmer.

Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...