Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte bolig. Kjøpe eller selge først?


Anbefalte innlegg

Jeg eier en leilighet, men har lyst til å kjøpe en større leilighet i et roligere strøk.

 

Men jeg har ikke råd til å betjene to lån i lengre tid. Er jeg da avhengig av å få solgt min nåværende leilighet før jeg kjøper ny? Det er ikke sikkert banken godtar at jeg har to lån heller.

 

For hvis jeg da kjøper en ny leilighet og sliter med å få solgt min gamle leilighet, så har jeg jo et problem.

 

På den annen side, hvis jeg selger leiligheten først, så blir det et tidspress med å finne en ny leilighet, og det kan ende med at jeg kjøper en jeg egentlig ikke liker.

 

Så hva er den beste løsningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk med banken først. Dersom du har realistisk forventning til salgsmulighet og -pris for den leiligheten du har nå, og banken gir deg finansierings"bevis" for å kjøpe ny, kan du kjøpe en ny, men ta med overtagelse om en stund i budet ditt, og selge den du har i mellomtiden. Du kan også ta forbehold om salg av gammel bolig i budet, men dersom det er flere bud på den du vil kjøpe, er det større mulighet for at budet ditt ikke blir valgt (selv om det er høyest) Det sikre er å gjøre det motsatt, men da risikerer du å enten måtte kjøpe noe du på sikt ikke blir fornøyd med, eller måtte leie en periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...