Gå til innhold

Oslo - Singapore på sykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en vanvittig tur. Skjønner ikke at det er mulig å gjennomføre. Du må jo tenke på så mye. Det er langt i fra sikkert at den samme sykkelen er brukelig på hele reisen. Den kan bli stjelt.... Og hvordan skal du få tak i rene klær.... Mange småting du kanskje ikke har tenkt på. Det vil også være en vanvittig belastning for kroppen. Det ville det til og med vært for gutta i TDF. De er ikke vant til sånne heftige turer. Usikkert om kroppen vil tåle å sitte på en sykkel i flere år. Jeg er kanskje pessimistisk men. Men ønsker deg veldig lykke til alikevell!

Og husk. Om du har med en 100.000 er det ingen problem å komme seg raskt hjem igjen om du angrer/gir opp.

Lenke til kommentar

rene klær kan man ikke bry seg om, vi hadde vel 3 uker uten dusj gjennom Pamir og whakkan valley, men ALLE andre turister vi møtte på sykkel (Var overraskende mange) hadde gått like lenge uten, man kan ikke bry seg om små ting på en sånn tur

Ja, men det er snakk om flere år, ikke noen uker.

Endret av crazylazyboy
Lenke til kommentar

Dette er en vanvittig tur. Skjønner ikke at det er mulig å gjennomføre. Du må jo tenke på så mye. Det er langt i fra sikkert at den samme sykkelen er brukelig på hele reisen. Den kan bli stjelt.... Og hvordan skal du få tak i rene klær.... Mange småting du kanskje ikke har tenkt på. Det vil også være en vanvittig belastning for kroppen. Det ville det til og med vært for gutta i TDF. De er ikke vant til sånne heftige turer. Usikkert om kroppen vil tåle å sitte på en sykkel i flere år. Jeg er kanskje pessimistisk men. Men ønsker deg veldig lykke til alikevell!

Og husk. Om du har med en 100.000 er det ingen problem å komme seg raskt hjem igjen om du angrer/gir opp.

 

En slik tur er i aller høyeste grad mulig å gjennomføre, på stående fot kan jeg nevne fem mennesker som har gjennomført vanskeligere sykkelturer. Jeg har til og med hørt om en fyr som dro ut på sykkeltur for nesten 30 år siden, og som ikke har kommet hjem enda. Sykkelen jeg har kjøpt er designet for å sykle ekstremt lange avstander, med godt vedlikehold vil den holde helt til Singapore og tilbake. Det er klart den kan bli stjålet, men det er en kalkulert risiko. En god sykkellås eller to, samt at jeg holder sykkelen under oppsikt når jeg kan, burde være nok. Om jeg kommer til å tåle belastningene bekymrer meg ikke i det hele tatt, jeg har aldri vært kjent for å tenke noe særlig på mitt eget ve og vel (legg merke til at jeg har lagt sykkelruten gjennom to-tre krigssoner). Angående å gi opp, så var jeg innom det i førsteposten, det ligger ikke i min natur å gi opp med mindre jeg absolutt må. Det er jo klart at pengene jeg setter til side til flyet hjem fra Singapore kan brukes før hvis jeg skulle bli utsatt for noe så ekstremt at det blir umulig å fortsette, men å angre underveis, noe det er klart jeg kommer til å gjøre ved flere anledninger, kvalifiserer ikke som ekstremt i mitt hode. Og det at jeg ved mange ganger ikke kommer til å ha tilgang på dusj eller rene klær, ser jeg på som en frihet, ikke et problem. Personlig hygiene er oppskrytt :thumbup:

Lenke til kommentar

Husk på at dem ikke er så snille mot turister i afghanistan. Mye som skjer langs veiene der og mange vestlige som har blitt drept. For noen år siden ble en nordmann og en sveitser drept i en park i kabul. Ihvertfall dumpet der. Og mellom Mazar-e-Sharif, Shebergan og Meymaneh er det ikke sikkert langs veiene, pga veikontrollposter av opprørere og div andre. Hørte sist om en franskmann i en bobil som ikke kom så langt. Uansett, lykke til.

 

Ps: Aldri gi fra deg passet ditt. Det ender bare med at du må betale dem ekstra. Jeg vet ikke hvor erfaren du er, men dem er korrupte overalt.

Endret av cantwo
Lenke til kommentar

sykkel lås hadde jeg ikke med og trengte det heller aldri.

 

er nok mange hundre som har sykkla lignende turer, møtte på over 30stk på hele turen min som var på vei til europa fra forskjellige steder i asia, og omvendt.

 

du bør ha en backup plan om du ikke får sykle gjennom afghanistan, jeg ble snudd og sendt tilbake i nord hvor det er helt trygt nesten

 

 

 

har lest om 2 stk som prøvde og sykkle gjennom afghanistan begge ble snud og sendt tilbake, men er hvert og prøve

Endret av wailer
Lenke til kommentar

Når man lager et slik emne må man forvente litt andre innfallsvinkler enn den man selv har tenkt ut, på tross av at det ikke er hundre prosent relevant i forhold til hva du spør om. Forøvrig oppfører du deg som en jævla kuk på side en av tråden. Det gjør ikke akkurat slik at folk står i kø for å hjelpe deg. Jekk deg ned litt, vis litt folkeskikk, vær omgjengelig og hyggelig. Gjør dette også på nettet, det vil kun tjene deg.

 

Her er i alle fall mine two cent, og svaret hadde vært mye mer utfyllende og begrunnet hvis du faktisk oppførte deg. Sett en avreisedato for når du tror du har spart opp budsjett. Utsett denne datoen med en eller to måneder og tjen opp 20k ekstra. Kjøp en interrailbillett og reis en måned rundt i europa på couchsurfing. Ta litt buss og tog innimellom. Det er ikke alltid det er nødvendig å sykle hele strekningen, uansett begrunnelse. Gjør du det for opplevelsen, for trimmens del, uansett. Det er ikke alltid det er like gøy å sykle mil etter mil. Du vil få mye mer igjen for det og mye større motivasjon ved å variere dagene litt. Og dine tanker om temaet om du kommer til å gi opp eller ikke er ingenting verd i en slik sammenheng.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

ser hvist ut som du kan få mere problemer med kina fra pakistan a get, på div internasjonale reiseforum skriver flere at man må ha en tillatelse for og reise i Xinjiang i kina, og den får man bare i kina ser det ut som..

 

så du kan verken komme fra Pakistan til Kina, kyrgystan til Kina eller kazhakstan til Kina for øyeblikket

Lenke til kommentar

Kult tiltak. Jeg tror ikke trådstarter skal bekymre seg så alt for mye. Greit å ha noenlunde god form før turen starter, men du får alltids trim nok underveis om det ikke blir tid. Fint å ha noen tanker om hvilke visum og permits som trengs, men der ting går på tverke finner man alltids en annen morsom variant; er man ikke fleksibel nok til å endre planene underveis er man neppe skapt for en slik tur. Blir sykkelen stjålet er det bare å kjøpe en ny.

 

(Seriøst? Skulle muligheten for sykkeltyveri hindre en fra å dra på sykkeltur? Kom eventyrlyst og treng deg på, her skal du motstand finne ...)

 

Det meste kan kjøpes, fikses og ordnes underveis, men livet på langtur er langt mer behagelig om noen småting er tenkt gjennom på forhånd. Tørkesnor og tursåpe løser de fleste hygieneproblemer. Batterier må lades, solcellevarianter begynner å bli bra, men ikke forvent allverden av effekt. Våt sovepose en kald vinterkveld i Sibir er blant de tristere fenomener man kan komme over i dette liv, sørg for å sikre det kritiske.

 

Holder på å planlegge en (ny) langtur selv om dagen. Det er ikke grenser for hvor mange motforestillinger du kan finne, de fleste vil alltid komme på et hav av grunner til ikke å dra, for den som leter er det aldri mangel på unnskyldninger; sofakroken vinner alltid når trygghet og komfort har vetorett. Det som skiller de som drar på langturer (enten det er sykkel, seil, til fots, med tog eller annet) fra andre er holdning, ikke stålfysikk eller fyldig konto. Virker som om Kjeven havner på rett side her.

 

... heldigvis har passkontrollen i Singapore blitt mer slepphendt på dette med hårklipp og personlig hygiene, så det skulle være gode sjanser for at sluttetappen lar seg løse. God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper ogsåen del land (f.eks. Sør Korea og Japan) vil være skeptisk hvis du har stempel fra mange mUslimske land.

Hvor har du det fra?

 

Jeg ble spurt ut ganske mye (meste jeg noengang har blitt spurt ihvertfall) i Japan pga. ett par stempel som var ganske svakt stemplet og fra muslimske land. Så ser derfor for meg at du vil bli spurt ut en god del om du har fra veldig mange muslimske land (Syria, Irak, Iran, Afghanistan osv.). Tror egentlig ikke det er noe problem å slippe inn da, bare ett poeng for å få frem at det er mye man må tenke på.

 

må være enig her. visum er altid det største problemet. ser ut som Pakistan visum har begynt og bli veldig vanskelig og få utafor sitt hjemland nå.

 

iran er veldig lett

Pakistan - som nevnt over

 

da har man en alternativ rute, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan (tajikistan) kyrgystan

 

turkmenistan - et sant helvete, har selv prøvd og ga opp.. hvis man er heldig og få visum får man maks 5dagers transit

 

Uzbekistan - trenger invitasjon, skal være helt ok og få, fikk det selv i tajikistan (brukte det aldri) men tok 1 uke

tajikistan - fikk jeg på flyplassen

Kyrgystan fikk jeg i Tajikistan, tok 1 dag, men var masse papier og måtte bestikke dem på ambasaden

var flere i gjestehuset jeg bodde som hadde venta over 1 uke på å få det

Kazhakstan - prøvde jeg å få i Kyrgystan, ga opp. de på ambasaden var ekstremt vanskelig, måtte ha invitasjon, og masse andre papier, var fram og tilbake noen dager til ambassden uten og få noe onkelig svar på jeg mangla

 

uten om visum trenger man enn egen tilatelse for og sykkle over fjell områdene i Tajikistan (GBAO permit) fikk den ganske lett i tajikistan men flere på gjestehuset hadde gitt opp, virka 50%50 om man fikk den eller ikke

 

HVIS man bruker 1 eller 2 uker på å få visum i et land, så har man allerde brukt opp halve visumet i det landet man er, da har man veldig veldig liten tid på og sykkle gjennom landet

 

4/5 år ville man ikke brukt, 1 og halvt til 2 år ville man brukt på hele turen. 100 000kr burde være mere enn nok, så lenge ikke noe spesielt skjer.

 

jeg brukte vel ca 20 000kr på utstyr før jeg dro, så 10 000kr i forsikring.

så lenge man sykkler og bor i telt har man gratis tansport og for det meste gratis boende. da går det veldig lite penger.

 

I ren luftlinje er det ca, 13500 km, dvs. turen blir minst 20000 km (antakeligvis mye mer enn 30000km). Kommer jo selvsagt ann på om han har planer om å ta noe annen transport deler av reisen, som det ikke virka som i innleggene til TS, og om han planlegger å sykler hver dag, eller ha noen hviledager innimellom. Så med 2 år blir det minimum 3 mil om dagen (antakeligvis mye mer), hver eneste dag i 2 år, det hadde ihvertfall ikke jeg orket.

Lenke til kommentar

I ren luftlinje er det ca, 13500 km, dvs. turen blir minst 20000 km (antakeligvis mye mer enn 30000km). Kommer jo selvsagt ann på om han har planer om å ta noe annen transport deler av reisen, som det ikke virka som i innleggene til TS, og om han planlegger å sykler hver dag, eller ha noen hviledager innimellom. Så med 2 år blir det minimum 3 mil om dagen (antakeligvis mye mer), hver eneste dag i 2 år, det hadde ihvertfall ikke jeg orket.

 

"Mye mer enn 30 000 kilometer" synes jeg er et vel pessimistisk anslag. Såvidt jeg kan regne meg fram til med Google Maps, ender vel hele turen opp på rundt 23 000 kilometer, og det forutsetter at jeg sykler ned til Levanten og opp igjen. Hvis man tenker gjennomsnitt, så er ikke tre kilometer om dagen et helt urealistisk anslag. I begynnelsen kommer det nok til å gå litt tregt, og det kommer til å være hviledager her og der, men jeg kommer jo fort i mye bedre form, og du har også lange strekk hvor det ikke er noe annet å gjøre enn å bare sykle på, f.eks. ørkenen i Syria eller slettene i Xinjiang (hvis jeg kommer meg inn noen av stedene...). Da burde jeg lett klare et tosifret antall mil daglig.

 

Og sånn apropos: Jeg har lest en bok av en kar som heter Rob Lilwall, Cycling Home from Siberia (forøvrig en forbanna bra bok i kategorien sykkeleventyr), og han sykler noe av den samme ruten jeg har tenkt, bare andre veien. Han begynner langt pokkerivold oppe i nordøst-Russland, og sykler en lang omvei rundt halve Australia, og han bruker "bare" tre år på hele turen. Så hva turen min angår, tror jeg ikke to år er et urealistisk scenario.

Lenke til kommentar

23000 kilometer i luftlinje eller i reel vei? Og er det inkludert alle avturene? Uansett så syns jeg 3 mil om dagen i snitt høres mye ut, husk at du skal over mye fjell og lignende. Tviler ikke på at du klarer det (og sikkert en del mer) om du vil, men jeg syns ihvertfall det som virker mest interessant med en sånn reise er å ta en tur til en liten landsby, være der et par dager. Slappe av et par dager i en hengekøye på en strand. Sykle en omvei for å bli med noen du har møtt på turen innom en by osv.

 

Så på nrk i stad om en kineser som hadde sykla fra Beijing til London de siste par årene, så du kan jo sjekke ut om du finner mer info om det hvis du er interessert.

Lenke til kommentar

23 000 i reell vei, i hvert fall så nøyaktig som lar seg måle med Google Maps. Da regner jeg med en omvei ned mot Israel og Palestina, og at jeg kommer meg opp gjennom Afghanistan og gjennom Xinjiang, men ikke med en rundtur i Spania eller at jeg tar ferje over til Sør-Korea eller Japan (noe jeg tror jeg dropper uansett, førstnevnte blir litt for mye omvei, og sistnevnte appellerer ikke så voldsomt). Jeg vet ikke enda hvordan jeg vil legge opp turen, med lange dagsetapper og få hviledager, eller som du sier, å ta et par dager i en liten idyllisk landsby eller på en strand her og der. Det blir vel litt av begge deler tenker jeg. Jeg prøvde å sykle til jobben min og tilbake her om dagen, en distanse på rundt fem mil, og det gikk fint. Brukte ca. to og en halv time, riktignok nokså flatt terreng, men jeg er i elendig form, så jeg tror tre mil de dagene jeg sykler er i aller høyeste grad mulig, i hvert fall etter hvert når formen blir bedre.

Lenke til kommentar

at du ike er i bra form er ikke noe og bry seg om. jeg var ganske godt trengt før jeg starta på turen min selv om jeg hadde gjort minimalt med sykkling de siste åra. en del av planen av og bare sykkle seg i form og det gikk veldig bra.

 

Men prøv og sykkle litt med full lasta sykkel +/- 30kg på sykkel litt og vend deg til det. var der jeg slett litt i førsten og sykkle på dårlige veier med tungt lasta sykkel

Lenke til kommentar

Har planer om det, sykkelveskene jeg har bestilt er på vei, når de kommer skal jeg prøve å få til et par turer.

 

Ellers har jeg sett litt på reiseruten, og tror jeg har funnet ut av hvordan jeg vil sykle gjennom Europa. Jeg har lyst til å sykle nedover Italia, men jeg har også lyst til å besøke steder som Berlin, Praha og sør-Frankrike, så det jeg tror jeg gjør, er å "slå sammen" de to reiserutene jeg har satt opp. Da legger jeg opp til å sykle Hamburg - Berlin - Praha - Bratislava, før jeg skifter kurs vestover mot Wien - Vaduz (Liechtenstein) - Zurich - Genève - Lyon - Marseille - Monaco - Genova - Milano - Venezia - San Marino - Roma - Napoli - Brindisi, hvor jeg tar ferge over til Hellas. På den måten får jeg besøkt de stedene jeg har hatt mest lyst til å besøke på de to reiserutene mine. Det er jo klart Spania frister det også, men jeg synes rett og slett det blir en for stor omvei; å sykle hele Spania og Portugal rundt (her regner jeg fra Lyon til Marseille, via den iberiske halvøy) er en distanse på i underkant av 5000 kilometer, enda mer hvis jeg svipper innom Madrid. Men vi får se, ingenting er endelig før jeg faktisk sitter på sykkelsetet og bestemmer meg for å sykle enten den ene veien eller den andre.

 

I andre nyheter har jeg sendt en mail til den kinesiske ambassaden og spurt om litt ymse angående visum. Vi får se om jeg får noe klart svar, jeg har mailet dem før, de er jo ikke akkurat voldsomt serviceinnstilt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...