Gå til innhold

[Løst] Gaming pc til 5000 +/-


Anbefalte innlegg

Hei der.

 

Har surfet veldig mye rundt på nettet (prisguide) og sett på forskjellige deler til en custom built pc, men strever veldig med å bestemme meg for enkelte ting. Først når jeg ser på noe så er det alltid noe litt bedre, men for en liten andel mere med kroner. Klarer ikke å peke ut selv hva som kan være spesielt viktig i buildet mitt, skjønner da at grafikk kort og prossesor er viktig og avgjørende, men resten av røkla som skal være med.

 

En som jeg kjenner kan få tak i brukte maskiner fra jobben hans, selv skjønner jeg at delene jeg kan få ut det er ikke det store, men det jeg tenker er at jeg kan spare penger på å bruke kassen, cd-rommet og eventuelt mere som kan brukes. Da kan jeg spare noen få slanter, og i tillegg så skal det være mulig at han får med en seg strømforsyning og en skjerm.

 

Det jeg skal ha pcen til er første prioriteten gaming, minceraft til battlefield 3. + å tenke på at jeg ønsker å recorde spillinga med iallefall stødig 30fps, mere enn det er bare ++ :) .Andre ønske er at jeg kan rendere samt jeg spiller andre spill, og kanskje recorde samtidig uten konstant frame drop. Grafikken ingame trenger ikke å være noe syk, i low-ultra setting klarer jeg meg fint med low-medium (med recording også). Gjort det så lenge nå at det ikke skal være et stort problem.

 

Så ut ifra mitt syn så har jeg da +/- :

Kasse <- ja

CD-rom <- ja

Strømforsyning <- mest sannsynelig

Skjerm <- ikke sikkert

Flere deler? <- aner ikke hva jeg kan finne, lydkort,kjøling, usikkert.

Mus <- ja

Tastaur <- ja

Ekstern 1TB Harddisk <- ja

 

Hva jeg kan se at jeg trenger:

Grafikk kort - 1000-1800 kr, spiller ikke stor rolle hvordan kort, så lenge det har bare ytelse og passer inn i buildet.

 

Prossesor - 1000-1500 kr, ser for meg en sånn Intel i5 (3870?) Quad core, om ikke noe annet er bedre.

 

Intern harddisk - 500-700 kr, helst 1TB, fikk tips om å bruke en ssd harddisk i tillegg (ca 120GB) for operativsystemet for å øke hurtighet på feks innlogging og ytelse generelt mens jeg surfer og arbeider med enkelt ting, stemmer dette?

 

Hovedkort - 500-700 kr, det blir vel en sånn Socket (1154?) om jeg ikke husker feil av nummerene.

 

Minne - 400-600 kr, trenger ikke mere enn 8GB

 

Budsjettet som sagt ligger på 5000 +/- , og før du begynner å velge ut deler eller begynner å gi tips så vil jeg fordele budjsettet litt ut på enkelte specs:

Se opp ^

 

Til slutt før du, leseren, dåner av tretthet av boka jeg skriver, hvordan kan jeg velge hvor mye usb, minijacks og flere innganger jeg vil ha. Er det med kassen, eller hovedkortet? Eller må de passe sammen i antall innganger?

 

Til slutt, om du har kunnskapen til å hjelpe meg setter jeg stor pris på det, håper du, leseren har fått innholdet godt detaljert og planlagt, og om du kan lage et build som passer mine mål ville det vært supert!

Om ikke du har tid, eller kan ikke lage et build til meg (via prisguide eller noe) setter jeg også pris på tips på forskjellige deler.

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit å nevne hva du har fra før av så blir det så mye enklere å tilpasse.

 

400 watt strømforsyning av merket f.eks NorthQ?

 

Jeg ville droppet PCI lydkort de fleste innebygde er helt greie nå til dags.

Skal du først ha seprat lydkort må du minst opp i 1000 lappen før du får noe av verdi nå til dags.

 

Jeg tror du mener i5 2500k (Litt billigere en i5 3570k) begge bruker LGA 1155.

 

8 GB ram koster ikke stort i dag så velg kingston like greit.

 

Gigabyte Radeon HD 7850 OC 2GB winforce kan være greit til rundt 2000 kr

 

Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM

SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write, Basic Kit

 

Seagate Barracuda er grei harddisk uansett kapasitet en del andre harddisker f.eks WD black er veldig dyre og de er ikke verdt prisen så da er det bedre å vente, ville først kjøpt en stor harddisk eller vurdere å få tak i noe brukt første omgang siden harddiskprisene er veldig stive fortiden.

Styr unna green harddisker er bare bortkastet.

 

Noctua NH-D14 CPU Kjøler

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takker og bukker for raskt svar.

Skal se litt nærmere på forslaget ditt, ser veldig lovende ut.

 

Glemte å legge dette til i forespørelsen:

Er det nødvendig med kjøling, isåfall hvor og hva slags? (Og hvor mye)

 

Edit: Er det stor ytelses forskjell mellom i5 2500k og 3570k?

Edit: (Nok en gang) Så ikke kjølingsforslaget ditt, så spørsmålet blir vel trenger jeg mere kjøling?

Endret av kulmixip
Lenke til kommentar

Tja så sant du ikke skal overklokke burde du klare deg med CPU vifte (Intel som følger med de fleste prosessorer bortsett fra sokkel 2011). Men intel kjølerne støyer og er et dårlig kjøp og vanskelig å feste i hovedkortet.

 

Har du et god nok ATX kabinett burde det gå bra med kjøling er neppe noe strømkrevende som jeg foreslår men det er en budsjett maskin.

 

Angående strømforsyning er det greit å se på hvor mye man kan gå på, skal du gå for AMD oppsett så burde man ha ekstra god strømforsyning spessielt om man vil ha bulldozer og HD7900 serien skjermkort, men bare så det er nevnt så bulldozer (AMD) dårlig serie som neppe er noe god invistering til annet en virtuelle klienter og videoredigering.

 

Angående forskjellen på i5 2500k og 3570k er det liten, begge kan overklokkes.

 

Men 3570k trekker litt mindre strøm, men får du tak i i5 2500k som demo produkt eller brukt til 1200 kr hadde jeg helt klart gått for 2500k.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hjulpet meget med tipsene dine, til slutt før jeg går inn til en konklusjon.

Er kabinettet en viktig del i buildet? Den jeg antageligvis vil få tak i er en "office" kasse.

Vil den ha nok plass til alt, eller vil den i det hele tatt passe for alle delene?

Burde jeg egentlig bare gå for å kjøpe et gaming kabinett isteden for å bruke det "brukte" kabinettet?

Lenke til kommentar

Hvis du mener å bygge i en DELL/HP eller lignende kasse er disse ikke alltid helt standard.

Du får en grei kasse til ~500kr.

 

i5-3570k bruker mindre strøm enn 2500k, så om du har ei lita strømforsyning kan det lønne seg.

3570k er vel ca 5% raskere enn 2500k, men overklokker litt dårligere, men om du tenker på en mild klokk som f.eks 4.0GHz hadde jeg nok tatt 3570k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...