Gå til innhold

Plassering


Anbefalte innlegg

Håper jeg ikke starter en krig her inne nå. :o)

 

Finnes det noen skrevne/uskrevne "regler" for plassering av høyttalere i ett rom? Tenker da på hvilken plassering som vil gi best lydbilde (stereo).

Finnes sikkert en minimum/maximum avstand imellom venste/høyre høyttaler.

Bør man tenke på avstander fra vegger? Bak/fram. Venstre/høyre.

Vil tro at om man har bassporter bak på høyttaleren, vil andre "regler" gjelde med tanke på bakvegg.

 

Hva med avstand fra høytaler til lytte posisjon? Max./min.

 

Ble mange spørsmål, men har lurt litt på dette, da jeg regner med at det har litt å si.

 

Håper på noen gode svar.

 

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plasserings av høyttalere har noe å si ja.

 

Avstanden mellom fronthøyttalerne bør ikke være større enn avstanden mellom lytteposisjon og høyttaler. Tenk likesidet trekant og symmetri.

 

Har du store gulvstående høyttalere, bør de dras et stykke ut fra bakveggen. Spesielt dersom de har en egen bassport på baksiden. Så bruker du spikes eller gummiføtter for å redusere vibrasjoner.

 

Ellers er det jo å passe på sideveggene, de virker reflekterende spesielt for lyden i den ene høyttaleren.

 

Noen nøyaktige mål for avstand er vanskelig å si, ettersom alt kommer an på romform, interiør og byggematerialer du har. Tror nok det beste er å flytte litt rundt og høre litt etter hva som høres best ut.

 

Men forsøk å ligge unna å plassere noe i et hjørne med mindre plassen ikke tillater annet. :)

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. De høyttalerne jeg har tenkt til dette rommet er uten bassporter bak, og de vil bli plassert ca.3 meter fra lytteposisjon. Men jeg har litt å gå på i bredden, så da prøver jeg meg med samme avstand mellom høyre og venste høyttaler.

 

Takker for tips.

 

Mvh

Petter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...