Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Installering av SSD i Samsung laptop


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg var nylig å hentet min nye laptop og en SSD jeg skulle installere.

 

Maskinen jeg kjøpte var en:

 

Samsung 700Z5C 15.6" HD+

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745732

 

Og disken er av typen:

 

Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752104

 

Når jeg fyrer opp maskinen så går den rett i en 'boot loop'. Det eneste jeg ser før den restarter er ett valg om å gå inn i BIOS. Starter jeg den med den vanlige disken som fulgte med så fungere alt perfekt.

 

Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei den er helt tom. Prøvde å opprette en partisjon på den for så å sette den inn i laptop'en, men fikk fortsatt samme problem.

 

Den kommer aldri så langt at jeg får valg om å installere noe som helst. Har en bootable windows 7 USB som jeg skal installere fra. Rett etter splash screen'en så restarter den seg.

 

Kan også legge med at både BIOS og SSD Firmware er av siste versjon. Prøvd å oppdatere begge nå.

Endret av Zt
Lenke til kommentar

Ok. La meg prøve å forklare hva som skjer en gang til.

 

Maskinen kommer fra komplett med en 1TB disk montert som standard. Med denne så starter maskinen opp uten problemer. Når jeg tar ut denne og installerer SSD'en jeg kjøpte så starter maskinen ikke opp. Med en gang jeg skrur den på så begynner den å restarte. Dette skjer ett par sekunder etter jeg trykker start. Det som dukker opp i de to første sekundene er en splashscreen med valgene 'BIOS' og 'Recovery'. Trykker jeg 'Recovery' så begynner den å restarte. Trykker jeg 'BIOS' så går den inn i BIOS. Når jeg er i BIOS så ser jeg at den registrerer SSD'en med riktig navn i tilegg til det optiske drevet.

Når jeg setter i USB'en med windows 7 og i tilegg setter BIOS til å boote USB først så skjer det samme. Den går rett til restarting. Jeg får ikke opp noen andre valg en tidligere.

Hvis jeg kobler til 1TB disken som fulgte med så går alt fint igjen.

Lenke til kommentar

Den kommer aldri så langt at den begynner å sjekke innholdet på USB'en. Den restarter seg selv før det. Det virker som at den restarter med en gang den prøver å finne noe som helst. Så hva som ligger på USB'en er hittil totalt likegyldig.

Lenke til kommentar

Jeg kan sette opp BIOS til å bruke USB som første boot. Problemet er at når jeg restarter en så kommer den aldri langt nok til å kunne boote opp fra USB. Jeg har prøvd USB'en på min stasjonære og der fungerer den perfekt.

 

For å prøve å gi deg ett bedre bildet på når den faktisk restarter så kan det best forklares med 'før det i det hele tatt dukker opp noe på skjermen'. Altså før den lister opp antall mb ram, cpu, disker osv. Så den kommer aldri langt nok med SSD'en installert til å boote fra noe som helst.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke veldig mye peiling, men jeg tror du må gjøre sånn at det går an å boote fra USB. Følg guiden her.

 

Jeg går ut i fra at OS allerede var installert på 1TB disken som fulgte med. Det var ingenting på SSDen, så PCen restarter fordi den ikke finner noe OS. Som sagt, har ikke veldig mye peiling, så unnskyld om jeg leder deg ut på villspor.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke veldig mye peiling, men jeg tror du må gjøre sånn at det går an å boote fra USB. Følg guiden her.

Jeg går ut i fra at OS allerede var installert på 1TB disken som fulgte med. Det var ingenting på SSDen, så PCen restarter fordi den ikke finner noe OS. Som sagt, har ikke veldig mye peiling, så unnskyld om jeg leder deg ut på villspor.

 

Bare for å være på den sikre siden så lagde jeg Windows 7 USB'en en gang til. Jeg brukte Microsoft sitt eget verktøy til dette. Den første USB'en jeg brukte var en kamerat som hadde laget. Om denne ikke fungerte vet jeg ingenting om.

 

er fremdeles overbevist om at problemet ligger i bios. regner med innstillingsmulighetene i bios er begrenset på en berbar maskin, men kan jo ta noen bilder å legge ut

 

Jeg må bare beklage hvis jeg ble litt skarp i går kveld/natt. Ting gikk ikke helt etter planen. Grunnen til at jeg reagerte på restartingen var fordi jeg ikke fikk opp den vanlige feilmeldingen med at den ikke fant noe den kunne boote fra, den gikk bare rett for restart. Etter en god natt søvn så gikk jeg igjen inn i BIOS og kikket på de få valgenen jeg hadde. Jeg må ha gjort noe riktig for etter en kjapp save og restart så bootet den opp fra USB'en og nå holder den på å installere.

 

Edit:

Etter den var ferdig med installeringen og jeg fjernet USB'en så begynte den å restarte ukontrollert igjen. Ting skal tydeligvis ikke være enkelt.

Da har jeg i tilegg prøvd å fikse mbr, boot og valgt riktig partisjon som 'active' i diskpart. Fortsatt samme problem. Hvis jeg trykker F10 under boot så kan jeg velge hva jeg skal boote i fra. SSD og det optiske drevet. Velger jeg SSD så går det ett sekund før den går tiblake til samme boot valg skjermen. Ingenting skjer.

 

Edit 2:

Tok SSD'en som står i min stasjonære og satte i den bærbare. Da bootet den fra disken. Så jeg begynner å tenke at det er noe med Samsung 128GB SSD'en som skurrer. Skal ut en tur etterpå så da plukker jeg opp en av ett annet merke. Corsair eller Intel.

Endret av Zt
Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Endte opp med å klone disken som fulgte med maskinen over på SSD'en. Endte opp med samme problemet, men jeg kjørte i gang recovery disken til win7 og tok en startup repair. Etter litt så ble jeg bedt om å restarte og alt fungerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...