Gå til innhold

Starte fra scratch med analog fotografering og fremkalling (mellomformat)


Anbefalte innlegg

Hei, hei :)

I det siste har jeg fått mer og mer lyst til å prøve meg på analog fotografering, og spessielt å fremkalle bildene selv. Jeg er litt for ung til å ha noe særlig forhold eller kunnskap om den analoge fotoverden, så her starter jeg helt på bar bakke, og ønsker og bruke denne tråden til å få litt hjelp og gode råd.

 

Jeg har absolutt ikke noe utstyr, så det første steget må være å skaffe seg et kamera og film.

Jeg har bestemt meg for å gå for mellomformat 120 film, da jeg ønsker noe som er så langt unna min vanlige fotohverdag med digitalit SLR som mulig. Liker meget godt tanken på bare og har 10-12 bilder per film, og virkelig måtte tenke før hver eksponering.

jeg har egentlig mest lyst til å kjøpe et brukt kvalitetskamera fra et av de kjente merkene, men det virker som disse er litt dyrere enn hva jeg er villig til å bruke første omgang. Da kom jeg over Holga, og deres billige "lekekameraer". Dette er mellomformatskameraer som kan kjøpes for under 500kr, og virker perfekt for meg som nettopp ønsker å leke meg litt med film. Er klar over mangelen på skarphet, lyslekasjer og vignettering. Tror dere dette kan være et bra utgangspunkt for meg?

 

Så over til den delen jeg er mest nysgjerrig på; fremkallingen. ønsker som sagt å prøve meg på dette selv. Har tenkt til å holde meg til sort/hvitt i starten, da jeg har forstått at dette er en del lettere og få til enn farge, pluss at kjemikaliene er mindre skadelige. Tror dere jeg tar meg vann over hodet når jeg ønsker og starte med egen fremkalling med så lite kunnskap, eller kan det la seg gjøre? :)

Hva trenger jeg egentlig av utstyr for den type fremkalling jeg har tenkt på, og hvordan foregår selve prosessen? Etter at filmen er fremkalt sitter jeg igjen med en negatifv, stemmer dette? Hva gjør jeg så videre med denne? Er det mulig å scanne den med en vanlig scanner, og invertere digitalt, eller trenger jeg en egen scanner? Hvordan ser en generell arbeidsflyt ut?

 

Dette ble veldig mange spørsmål men en gang, men jeg håper at noen tar seg tid til å svare på hvertfall noen av dem, og kan hjelpe meg videre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  1. En pent velfungerende Yashica 124G er en grei start. Du får ut hva du betaler for.
  2. Et negativalbum for fremkalt film. ( Fotoimport Trondheim)
  3. Averter etter gratis/ billig 6X6 mørkeromsutstyr og Paterson fremkallertank ( en 120 film trenger 500ml veske) + Kjemiflasker av glass eller plast beregnet for kjemi. Termometer og målebeger for milliliter, litet og stort.
  4. EL Nikkor 75 eller 80mm er det verd å legge litt penger i.
  5. Mørkeromslys for variokantrast papir, eks. ILFORD SL1 darkroom safelight eller ILFORD902 (220V ) http://www.ilfordpho.../page.asp?n=109

post-176059-0-52901800-1342221789_thumb.jpg

Endret av 3G
Lenke til kommentar
  1. En pent velfungerende Yashica 124G er en grei start. Du får ut hva du betaler for.
  2. Et negativalbum for fremkalt film. ( Fotoimport Trondheim)
  3. Averter etter gratis/ billig 6X6 mørkeromsutstyr og Paterson fremkallertank ( en 120 film trenger 500ml veske) + Kjemiflasker av glass eller plast beregnet for kjemi. Termometer og målebeger for milliliter, litet og stort.
  4. EL Nikkor 75 eller 80mm er det verd å legge litt penger i.
  5. Mørkeromslys for variokantrast papir, eks. ILFORD SL1 darkroom safelight eller ILFORD902 (220V ) http://www.ilfordpho.../page.asp?n=109

 

Takk for svar :)

Yashica 124G virker som et spennende kamera. Jeg skal definitivt følge med på bruktmarkedet.

Det med negativalbum hadde jeg ikke tenkt på, men skjønner jo at det er meget nyttig!

Men jeg må inrømme at jeg ikke helt skjønner hva punkt 4 drier seg om. Virker som dette er et slags forstørrelses objektiv? Hva trenger jeg dette til? Og det samme gjelder mørkeromslys. Jeg trodde det var mulig og plassere filmen i en fremkallingtank i et helt mørkt rom eller mørkeromsbag, og at resten av prosessen kunne gjøres i vanlig lys ?

Lenke til kommentar

Men jeg må inrømme at jeg ikke helt skjønner hva punkt 4 drier seg om. Virker som dette er et slags forstørrelses objektiv? Hva trenger jeg dette til? Og det samme gjelder mørkeromslys. Jeg trodde det var mulig og plassere filmen i en fremkallingtank i et helt mørkt rom eller mørkeromsbag, og at resten av prosessen kunne gjøres i vanlig lys ?

 

Punkt 4 og 5 handlar om framkalling av papirkopier av negativene. Objektivene er for bruk i forstørrelsesapparat og mørkeromsbelysing skal kun brukast i forbindelse med kopiering, ikkje filmframkalling. Filmframkalling krev totalt mørke!

Skal du kjøre det analoget løpet heilt ut bør du jo også skaffe deg forstørrelsesapparat og framkalle eigne papirkopier. Men start med filmen og skann negativene. Det finst skannerar for dette, men det kan eg ingenting om.

Det er jo ein eigen tråd om dette der du sikkert kan finne mange tips.

Lukke til!

Lenke til kommentar

Herlig, har tenkt samme tanken lenge Gulnisse. Slenger meg med på tråden. Jeg lurer på Hasselblad 503cm/cw :O. Jeg begynte med foto i 2008 ca, da med digitalt.

Husker jeg så en annonse et sted for noen år siden der en fyr ga bort komplett mørkeromsutstyr, så det kan man sikkert få seg for en billig penge.

 

Det jeg liker med analog er nettopp som du skriver at du må bruke mer tid på hvert bilde, komposisjon, hvilken film man bruker.. samt å finne bildet, :)

Endret av brk
Lenke til kommentar

Fordi jeg synes 10x 36 bilder for 165 kroner var rimelig billig. Har ikke noen planer om å kopiere i et mørkerom med en gang, vil helst bare fremkalle og scanne i første omgang, så tar vi kopiering senere! :)

 

Har god erfaring med film, men aldri fremkalt selv. Spennende!

Lenke til kommentar

Men jeg må inrømme at jeg ikke helt skjønner hva punkt 4 drier seg om. Virker som dette er et slags forstørrelses objektiv? Hva trenger jeg dette til? Og det samme gjelder mørkeromslys. Jeg trodde det var mulig og plassere filmen i en fremkallingtank i et helt mørkt rom eller mørkeromsbag, og at resten av prosessen kunne gjøres i vanlig lys ?

 

Punkt 4 og 5 handlar om framkalling av papirkopier av negativene. Objektivene er for bruk i forstørrelsesapparat og mørkeromsbelysing skal kun brukast i forbindelse med kopiering, ikkje filmframkalling. Filmframkalling krev totalt mørke!

Skal du kjøre det analoget løpet heilt ut bør du jo også skaffe deg forstørrelsesapparat og framkalle eigne papirkopier. Men start med filmen og skann negativene. Det finst skannerar for dette, men det kan eg ingenting om.

Det er jo ein eigen tråd om dette der du sikkert kan finne mange tips.

Lukke til!

 

Da forstår jeg litt mer :)

Blir bare mer og mer giret på å komme igang med analogt!

Har utrolig lyst til å lage forstørrelser helt analogt, men tror jeg skal starte med å kun fremkalle fillmen selv også jobbe videre digitalt for nå. Hva er en anbefalt måte å digitalisere negativene for en nybegynner som ikke ønsker å invistere flerfoldige tusen i en dedikert scanner enda? Har en helt enkel vanlig scanner. Kan denne brukes til noe? Ellers har jeg sett at flere anbefaler å fotografere negativene med makroobjektiv og jevn bakbelysning, og for meg virker det som om dette kan gi gode resultater uten at jeg trenger å invistere i noe nytt utstyr. Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar

Gulnisse - Det du trenger er som nevnt over, alt kan kjøpes hos fotoimport.no i trondheim og han har god greie på hva du trenger og hva slags kjemi som passer til den filmen du velger.

 

Av kjemikalier trenger du: fremkaller, stoppbad og fiks. Stopbadet kan du lage av vanlig kjøkkeneddik. Det går også an å bare skylle med vann mellom fremkalling og fiks, men det kan medføre ujevn fremkalling av filmen og du forurenser fiksen unødvendig mye. Hvis du kjøper en ferdig stop-væske, så anbefaler jeg deg å kjøpe en med indikator, da ser du når du må bytte den ut.

 

Når det gjelder skanning for ditt formal så vil en canon eller epson med negativ/positv enhet som dekker størrelsen funke bra. jeg husker ikke canon sine modelnavn, men epson v350 og opp skulle funke tror jeg... det er bare å lete litt.... skanneren koster fort en tusenlapp eller to... du bør legge i litt penger for å få bedre kvalitet....

Ellers har du noen dedikerte filmskannere, men du bør over 2000-2500 før kvaliteten er sånn nogenlunde...

Skal du ha det beste så er det Nikon Coolscan som gjelder.... men prisen på de er skyhøye...

 

Husk også at du må finne ut hvor lenge en film av den typen du bruker skal fremkalles i den fremkalleren du bruker (oppløsningen på fremkalleren har innvirkning i tillegg til temperatur på væske osv.

 

Skylling av filmen etter fiks er viktig.... skuller du i kaldt vann så må den skylle i rennende vann i min. 30 minutter, helst en time.... derfor vil du etterhvert ønske å fremkalle flere filmer i slengen, så kjøp en beholder som tar minst 2 ruller, helst 3-4.

Husk også aggiteringen underveis, mange bare snurer på spolen, men jeg anbefaler å snu beholderen på hode sakte 2-3 ganger, sekvensene for dette står på fremkalleren mest sannsynlig...

 

lykke til og bare spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...