Gå til innhold

Er denne laptoppen "lost cause" fra dag 1?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

La meg begynne med å si at jeg er klar over at det ikke er noen ekstrem racer av en gaming laptop jeg har kjøpt. Men det er heller egentlig ikke saken her, da den bare skal brukes til "småspilling", evt. med lave grafikknivåer.

 

Jeg fikk i dag en Acer Aspire 5755G i posten. Den har en Intel Core i5-2450M 2.5GHz, med NVIDIA GeForce GT630 med 1 GB dedikert minne.

 

Har oppdatert Windows 7 så den er "fresh", oppdatert driveren til grafikkortet til nyeste utgave på NVIDIA sine nettsider og lastet ned WoW og Minecraft.

 

Sønnen min spilte på maskinen i kveld, men gleden ble kortvarig og skuffelsen stor da laptoppen slo seg av etter få sekunder.

 

Jeg installerte SpeedFan for å se hva som foregikk.

 

I rolige stunder, som nå hvor jeg bare er på nettet, holder CPU en temperatur på mellom 58 - 62 grader. Starter jeg et spill, ryker vi raskt oppover. Jeg rakk så vidt å se SpeedFan måle 106 grader i CPU tidligere, før maskinen slo seg av igjen.

 

Så til mitt egentlige spørsmål, er det noe vits i for meg (som ikke er spesielt datakyndig) å styre ytterligere med denne maskinen? Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette, noe jeg ikke har gjort?

 

Eller bør jeg bare pakke den inn igjen og sende den i retur og få pengene tilbake?

 

Takker for tilbakemeldinger! :)

 

Edit: GPU-tempen kryper nå sakte oppover hele tiden ser det ut til. Er nå oppe i 85 grader. Core 0 og core 1 ligger på drøye 40 grader.

Endret av Tuttatudelutta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å spare deg selv for tid og problemer så ville jeg ha kontaktet utsalgssted og spurt "Dersom jeg hypotetisk sett hadde kjøpt en datamaskin fra *produsentnavn* her igår og den har en produksjonsfeil som gjør at den ikke kan brukes. -Kunne jeg da ha levert den inn og fått en ny med en gang eller hadde dere sendt den til reparasjon og jeg hadde vert uten pc i 1 mnd?" Og dersom de sier at du hadde fått ny så sier du at du faktisk har det og dermed vil bytte pcen.. Sier de at den kommer til å bli sendt til reparasjon så ville jeg bare ha svart at "Oki, men da var det bra at pcen min ikke har problemer.. Jeg ønsker derfor å benytte meg av 30dagers kjøpsgaranti" (om butikken har det) eller angrerett dersom den er kjøpt på nett.

Lever inn pc, få kredittnota og hent ut en ny pc. -voila! Det gjorde jeg sist TVen jeg kjøpte på elkjøp var feil på ved kjøp. (Men husk å si hvilken produsent det gjelder, de har kansje andre avtaler med Samsung enn med Acer, så det er viktig å få frem!)

Lenke til kommentar

Ettersom du sier PC'en kom i posten antar jeg den er kjøpt på nett, med andre ord har du 14 dagers angre/returrett i hånden, men jeg tviler på at du behøver å bruke denne.

De fleste produsenter har 14 dagers "dead on arrival" tid på PC, dvs hvis produktet har en garantifeil innenfor denne tiden, vil de umiddelbart godkjenne omlevering til nytt produkt.

 

Ville tatt kontakt med forhandler ganske snart, slik at du ikke går over disse 14 dagene- da produsentene sjeldent godkjenner kreditt hvis den registreres f.eks på dag 15.

 

Edit: Avtalen om 14 dagers dead on arrival kan variere fra butikk til butikk, avhengig av avtalen de har med leverandør- men Acer er som regel ganske greie å ha med å gjøre.

Endret av JonasPB
Lenke til kommentar

Har tatt kontakt med NetonNet hvor pc-en er kjøpt, og spurt om "DOA"-maskiner. Fikk til svar at de leverte ut nye.

 

Oppgav ordrenummer og beskrivelse av problemet med rødglødende CPU.

 

Fikk en e-post med returseddel så jeg slapp å betale. Så er det vel bare å sette seg til å vente da... :S

 

Oppdatering følger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...