Gå til innhold

[Løst] Nettverksuttak(koblingsboks) fra Claes Ohlson


Anbefalte innlegg

Hvor mange ganger må vi si det, du skal ikke koble kabelen fra ruter inn på RJ45. Du skal koble den inn på plintene inne i boksen. Hvis jeg har forstått tegningen din rett så vil det ikke fungere, da du som sagt ikke kan splitte (Y-kontakt) et nettverkssignal.

 

Dersom firkanten på tegningen din hadde vært en switch, så hadde du kunne koble (nesten) akkurat slik.

 

Hvordan i h... skal jeg da kunne ha et sjult opplegg?? Må jo da strekke en kabel langs etter gulvet fra denne routeren din og innpå min laptop. Har ikke teknologien kommet lenger enn dette?

Jeg SKAL ha sjulte kabler på en eller annen måte.

Gi meg en løsning!...uten en extra switch!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uten en extra switch!

 

Du kan jo bare finne et skjult sted å putte denne switche, f.eks. inne i et skap.

 

Eller strekk mange kabler på en gang, istedetfor én. Legg de så skjult du kan. Sett opp kabelkanaler.

 

Teknologien som brukes er den samme som den alltid har vært. Det er slik TCP/IP-protokollene fungerer.

 

Alternativet vil jo være trådløst.

 

Anbefaler deg å lese denne: http://www.hardware....nternett/110880

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Koblingsskjema til hva da? De to ekstra kablene det er snakk om skal bare kobles inn i ruteren de også.

 

Hva mener du med den nederste setningen da? Hvorfor skal du egentlig ha en slik boks? Skjønner ikke hvilken funksjon du ønsker med den, når du ikke kan bruke den som forgrener.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Hvis du ikke trenger gigabit-hastighet, og det holder med bare 100Mbit, så er det en mulighet å splitte parene i en slags Y slik at du kan koble til 2 maskiner fra samme kabel, evt. gå 2 forkskjellige veier videre med kabeler fra der du prøver å skjøte den. Hvis det kan være en løsning for deg, så kan jeg (eller noen andre for den del) fortelle hvordan du skal koble det, men hvis det ikke er løsningen, så gidder jeg ikke bruke tid på å skrive/tegne det.

Lenke til kommentar

Nå er det egentlig ett fett hvilken vei man sender ett signal inn på et vegguttak, man kan godt koble en kabel fra switch inn på rj45, føre signalet videre til en ny veggkontakt og ta signalet ut på rj45 til f.eks. en ny switch eller tv. Dette blir omtrent som å bruke ett patchepanel.

 

Det finnes også en y-splitt for eternet, som ble brukt tidligere tider.... den gjorde at to maskinger kunne dele ett signal, men fungerte kun på hub'er fordi en hub broadcaster all trafikk istedenfor å route til mac/ip adresse.

Det er derimot ingen god løsning og du vil få enorme mengder med pakkekrasj, som igjen vil gi ekstrem dårlig ytelse på nett med mye feil og stadig omsending av pakker.

 

Så hvis du ønsker å gjøre som du forklarer her so må du gjøre følgene:

 

Du må ta utgangspunkt i switchen din (den boksen som tv ps3 osv er koblet til).

Trekk så en skjult kabel som skal gå mellom switch og router. koble denne til på veggkontaktene (en veggkontakt i hver ende av kabelen, regner jeg med du forstår)

 

Deretter må du trekke en skjult kabel fra switchen og ut til HVER (rj45 plugg) du skal bruke som ikke er koblet direkte i switchen (hvis du har 7 enheter totalt så må du ha en switch med 8 porter, har du 8 enheter totalt må du ha 9 porter osv.

Hvis routeren din har innebygd switch, kan du bruke denne i tillegg, men det er viktig at switchene står i samme ipnettverk for at de skal kunne kommunisere, fleste billigswitcher gjør dette selv, og bruker dhcp fra routeren for å få en ipadresse akkurat som pc'n og alt det andre utstyret gjør. hvis 2 enheter har samme ip adresse så vil det bli krasj på nettet og ingen av disse enhetene vil få nett.

Det fine med switch er at den kan byttes uavhengig av kabling...

 

MEN.... det er som alle sier over her... det er switchen som styrer trafikken fra enhetene til routeren, ikke omvendt.

 

nå er jeg ikke sikker på hvor mange enheter du faktisk hadde... gidder ikke telle... og det er ikke viktig.

 

Poenget er at du kan kun ha en enhet på hver rj45 plugg (AKA en nettverkskabel), eb switch/hub er en forgreningsboks(eller ett lyskryss med mange veier), mens en router er en bro mellom to "veier".

 

Her er ett eksempel:

 

Du har routeren stående i arbeidsrommet ditt, der har du også den stasjonære PC'n.

Du har TV, PS3, Xbox og en PC i stua.

Du har PC på 2 barnerom og ditt eget soverom.

I tillegg har du en kjellerstue hvor kameratene kommer for å spille på lørdagskvelden. det er vanligvis 7 av dere...

 

Du ønsker å dekke dette med skjulte kabler så god som mulig og du har full tilgang for å trekke i alle rom.

Det er to måter å gjøre dette på.

 

Metode 1.

Du tar utgangspunkt i arbeidsrommet, Router og switch står i dette rommet og all kabling går derifra.

Du trekker derfor 4 kabler til stua (fire enheter)

Du trekker 1 kabel til hvert av soverommene (3 enheter)

Du trekker 7 kabler til kjellerstua.

Du setter opp 4 kontakter i stua (2 doble)

Du setter opp 1 kontakt på hver av soverommene

Du setter opp 7 (8 for du bruker fire doble) i kjellerstua

Du setter opp 12 kontakter på arbeidsrommet som er koblet sammen med de som er rundt i huset.

Deretter kobler du routeren til switchen og trekker deretter 12 kabler fra switch til de forskjellige kontaktene på arbeidsrommet, pluss at du kobler den stasjonære pc'n på switchen.

 

Her vil du har den type spredenett som brukes mest, de 12 kontaktene på arbeidsværelse holder samme jobb som ett patchepanel hos ett firma med kablet nett. (patchepaner kan man kjøpe istedenfor kontaktene...

 

metode 2.

Fremdeles tar du utgangspunkt i arbeidsrommet hvor routeren står. men denne gangen har du gått til innkjøp av ytterligere 2 switcher, for å slippe litt kabling.

 

Du trekker 1 kabel til stue, 1 kabel til hvert av soverom og 1 kabel til kjellerstue

Disse kobler du sammen som tidligere, 1 kabel mellom hver plint.

Du får 1 kontakt i hvert rom utenom arbeidsrommet, der det nå blir 4 kontakter (en til hvert av overnevnte rom)

Du kobler routeren direkte i switchen (jeg tar utgangspunkt i at routeren står på ett arbeidsrom sammen med den stasjonære PC) og St.PC direkte i switchen.

Du kobler så 4 kabler fra switch til de fire veggkontaktene.

I stua og kjellerstua setter du opp de 2 nyanskaffende switchene, kobler en av portene på switchene i veggen, resten er nå fri til bruk for de enheter du ønsker....

Du kobler altså tv, ps3, xbox, pc osv til switchen i stua...

Og når kameratene er på plass så kobler du bare deres PC'er til switchen i kjellerstua.

 

Hvis routeren ikke står i samme rom som switchen så gjør du den ene eller andre over, bortsett fra at

du i dette tilfelle må trekke en skjult kabel mellom router og switch, du må koble denne kabelen til en Plint i hver ende og bruke en vanlig nettverkskabel mellom router veggkontakt og veggkontakt switch...

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Det har nesten løst seg.

 

Om ikke jeg har forstått feil så må hver eneste enhet(Ps3, tv osv) ha sin egen adresse som kommer fra en switch eller en router,same same??

 

Har lagt ved noen bilder her.

Nå så har jeg 3 tilgjengelige utganger fra min Time Capsule. En av de går til min stasjonære imac som står ved routeren.

 

De 2 andre utgangene går ned til denne koblingsboksen* som befinner seg rett på nedsiden av routeren., Fra denne boksen går det EN sjult kabel under gulvlista til en annen veggboks. Fra denne boksen har jeg et uttak til min laptop.

 

Fra den andre enden av koblingsboksen* går det en kabel rundt stua under gulvlista til en switch fra han Claes Ohlson(se bilde) Fra denne switchen går det 4 kabler ut til min TV, Blueray, reciever og Ps3.

 

Så langt alt vel.

 

Denne stasjonære Pc`n som står plassert ved siden av imacen min har jeg ikke connection.

 

Må jeg ha en ny switch/router bare pga. denne stasjonære Pc`n?

post-277821-0-20889700-1342217298_thumb.jpeg

post-277821-0-71537400-1342217307_thumb.jpg

post-277821-0-83413200-1342217315_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Om ikke jeg har forstått feil så må hver eneste enhet(Ps3, tv osv) ha sin egen adresse som kommer fra en switch eller en router,same same??

Korrekt :)

Må jeg ha en ny switch/router bare pga. denne stasjonære Pc`n?

Ja du må nok det dersom du ikke har fler utganger noe sted (ref. tegningen din)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Takker for svar. Sover du aldri?? :-)

 

Vel, denne stasjonære Pc`n brukte jeg stort sett til Pc-spill og en nødløsning til de andre maskinene.

 

Nå er kompomnentene i denne såpass gamle(GTX260, DualCore 3Ghz,8GhZ minne) og oppgradering lar seg ikke gjøre om jeg da ikke bytter Hk, Cpu og minne.Måtte bli Intel Cpu socket mm..

AMD er Ikketema!!

 

Får bare glemme BFD 3, Farcry3 mm. og klare meg med GTurisimo5 og andre bilspill. Fps på Ps3 er nesten dødfødt.

 

Likevel takker for svar fra dere alle.

 

Ha en God Sommer

Lenke til kommentar

Nå er det egentlig ett fett hvilken vei man sender ett signal inn på et vegguttak, man kan godt koble en kabel fra switch inn på rj45, føre signalet videre til en ny veggkontakt og ta signalet ut på rj45 til f.eks. en ny switch eller tv. Dette blir omtrent som å bruke ett patchepanel.

Selvfølgelig er det ett fett, men vil lære opp nybegynnere til å gjøre det på den riktige måten :p

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Litt opphenting av gammel topic..

 

Har akkurat montert/lagt opp cat 6 UTP kabler og elko cat 6 kontakter.

På den andre enden har jeg montert RJ45 plugger, som jeg kobler rett i switch.

 

Problemet er, jeg får ikke opp mer enn 100 mbps i nye stikket.

Kobler jeg kabelen rett i switchen, får jeg 1 gbps.

 

Har valgt 568B fargekoden på plugg og stikk.

 

Kan problemet ligge i pluggene? Nå er det lenge siden jeg har kjøpt de pluggene, men står ikke noe om hva det er. Kan ikke helt forstå hva som er forskjell på evt cat 5(e) plugger og CAT 6?

 

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar

Litt opphenting av gammel topic..

 

Har akkurat montert/lagt opp cat 6 UTP kabler og elko cat 6 kontakter.

På den andre enden har jeg montert RJ45 plugger, som jeg kobler rett i switch.

 

Problemet er, jeg får ikke opp mer enn 100 mbps i nye stikket.

Kobler jeg kabelen rett i switchen, får jeg 1 gbps.

 

Har valgt 568B fargekoden på plugg og stikk.

 

Kan problemet ligge i pluggene? Nå er det lenge siden jeg har kjøpt de pluggene, men står ikke noe om hva det er. Kan ikke helt forstå hva som er forskjell på evt cat 5(e) plugger og CAT 6?

 

Takker for hjelp :)

Du får kun 100Mb med fire ledninger, for 1000Mb brukes alle ledningene brukes på en kontakt.

Lenke til kommentar

Sjekk om nettverks-kabelen er skadet.

F.eks. med en "network cable tester"

http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=network%20cable%20tester

 

Kan også være pluggene dersom de er av dårlig kvalitet. Vil også nevne at man bør unngå bruk av skjøteledd. Har opplevd trøbbel med slike.

 

Når det gjelder de forskjellige kategoriene (5e, 6, 6a, 7), gjelder det støtte for signalfrekvenser samt crosstalk motstand.

 

Cat 5e støtter 100MHz signalfrekvenser

Cat 6 støtter 250MHz

Cat 6a, 500MHz

Cat 7, 600MHz

 

Tenker du ta i bruk 10GbE en gang i fremtiden, bør du bruke Cat 6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...