Gå til innhold

Lodding


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp byttet spiss på loddebolten, og så at det røk av den når jeg hadde koblet ledningen til bolten i strømuttaket. Skal det være slik? Er det noe spesielt man må gjøre med nye spisser?

 

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man skal lodde?

 

jeg er helt ny på lodding. men første gang jeg loddet med nytt utstyr røk det. og det gjør det fortsatt...

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp byttet spiss på loddebolten, og så at det røk av den når jeg hadde koblet ledningen til bolten i strømuttaket. Skal det være slik? Er det noe spesielt man må gjøre med nye spisser?

 

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man skal lodde?

Ja det skal ryke litt av den, det er et belegg på den nye spissen så den ikke skal korrodere. Dette brennes av når du bruker den første gang.

Det kan derfor være hensiktsmessig å la det være litt loddetinn på spissen når du legger den fra deg.

 

Mtp lodding så er det et par tips:

1. Ta litt loddetinn på spissen (for å at det skal bli bedre varmeoverføring)

2. Varm opp de tingene du skal lodde med spissen og tilfør loddetinnet på loddepunktet)

 

Njaal

(Det var det jeg husket fra logddekurset mitt som jeg hadde for 4 år siden)

Lenke til kommentar
OK! Jeg gjør det vanligvis motsatt, lar det være en svær dråpe på bolten, og klæsjer den på de tingene som skal loddes. Men tåler alt å bli varmet opp av en loddebolt? (Antex XS25 heter min, vet ikke hvor "sterk" den er)

hvor mye hvarme hver ting tåler kommer ann på ting til ting.

Men loddingen blir dårlig av at du har en stor dråpe på loddebolten og fører denne bort til loddestedet...

 

Njaal

Lenke til kommentar
"]

Men loddingen blir dårlig av at du har en stor dråpe på loddebolten og fører denne bort til loddestedet...

Yepp. Mange som tror at lodding er som å lime, med flytende metall. Men man får ikke loddet hvis ikke begge flatene som skal loddes har høy nok temperatur til at tinnet smelter. Først da flyter tinnet inn i metallet.

Kunsten er å varme opp det som skal loddes tilstrekkelig, men ikke så mye at objektet blir ødelagt. Det krever endel øvelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...