Gå til innhold

Ustabilt kablet nettverk


Anbefalte innlegg

I det siste har den stasjonære PCen blitt ekstremt treig på internett, og noen ganger vil ikke siden vises engang.

 

Nettet går gjennom kabel som er koblet til ruteren i andre etasje og alt gikk knirkefritt før. Jeg har prøvd å slå av og på ruteren, og jeg har prøvd å sette kontakten i en annen utgang på ruteren, fortsatt samme problemet. Hvis jeg diagnostiserer problemet i Windows får jeg beskjed om at det ikke er noe galt. Når det klikker får jeg følgende melding på google chrome:

 

nettverksproblem.jpg

 

Annen info:

- Jeg har ordnet statisk IP-adresse gjennom "DHCP reservation" på denne PCen samt åpnet diverse porter for gaming.

- Det er en del PCer på nettverket her, men denne bærbare fra 2007 klarer seg uten problemer, og den stasjonære gjorde også det før.

- PCen er ikke på noen måte overopphetet.

- Kabelen har ingen synlige skader, ei heller kontaktene.

 

Har også prøvd:

- Å sette over til dynamisk IP-adresse igjen.

- Fjerne alle portene jeg har åpnet.

- ipconfig /flushdns

 

Noen som vet hva som kan være galt her?

Endret av Dagoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm nei, hvordan finner jeg ut om jeg gjør det? Det pleier å være sånn at jeg går inn på en side, så kommer jeg omsider inn på den, og så åpner jeg kanskje to nye faner, men så henger den seg og viser den feilmeldingen. Altså slik at jeg ikke kommer inn på de to nye fanene

Endret av Dagoth
Lenke til kommentar

mulige grunner:

dorlig kabel.

dorlig kontakt

varmt utstyr (det er sommer)

feil innstilling på oppsettet.

oppdatert til driver som ikke fungerer som den skal.

annet utstyr som skaper ip konflikt i nettverket. (siden du har ordna statisk ip)

 

kan sikkert finne på fler ting som "kan" være feil. men du kan ikke spørre hva som er galt når du legger ut så lite nyttig informasjon.

Lenke til kommentar

La ut det jeg kom på. Skal sjekke kabelen, husker at begge kontaktene ser i orden ut. CPU 40C, MOBO 35C, HDD 29C. Kan ikke huske at det sluttet å fungere etter at jeg oppdaterte noen driver. Ang. statisk IP har jeg gjort slik at IP-adressen jeg bruker skal være reservert slik at ikke andre PCer på nettverket ved et uhell blir tilordnet samme IP.

 

Tar gjerne imot forslag til nyttig informasjon jeg kan legge ut, og tanken var også å oppdatere så fort jeg selv kommer på noe mer å legge til.

Lenke til kommentar

kjører uten statisk IP nå siden i går kveld, ingen forskjell. Hvordan setter jeg det til 100Mbit? Er det Nettverks- og delingssenter > endre innstillinger for nettverkskort > egenskaper > konfigurer og så det som heter "hastighet og dupleks" under "avansert" (windows 7)? I så fall gjorde det ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Prøv å sette den bærbare i samme nettverksledning som den stasjonære står i. Fungerer den stasjonære fortsatt bra da er det ingenting galt med nettverket, men heller softwareproblemer på den stasjonære.

Endret av kjbu
Lenke til kommentar

kjørte nettopp en ping test som var på siden til routeren. "0% packet loss" står det. Det er en annen diagnostisering der som heter Traceroute, men det skjønner jeg ikkenoe av.

 

Vurderer å sette tilbake til factory defaults, men er redd det vil gjøre noe med de andre PCene på nettverket. Ingen som har hatt samme eller lignende problem som dette?

Lenke til kommentar

Prøv å sette den bærbare i samme nettverksledning som den stasjonære står i. Fungerer den stasjonære fortsatt bra da er det ingenting galt med nettverket, men heller softwareproblemer på den stasjonære.

God idé, det hadde jeg ikke tenkt på. Tok ut ledningen fra den stasjonære, satt den inn i den bærbare nå og slo av trådløst, den er like rask. Så da er det softwareproblemer på den stasjonære? Er det driveren det er snakk om?

Endret av Dagoth
Lenke til kommentar

Har du sjekket at det er stabilt lys i begge ender? Mange nettverkskort har lamper for både connection og aktivitet. Sjekk at de lyser slik de skal. Sjekk også det samme på svitsj-enden.

 

Å resette til fabrikkinnstillinger vil ikke påvirke andre pc'er så lenge du ikke kjører med faste iper eller har satt statisk dhcpoppslag på noen av de. Alle trådløse vil sannsynligvis miste nett fram til du setter opp trådløsnettet igjen.

Lenke til kommentar

Har du sjekket at det er stabilt lys i begge ender? Mange nettverkskort har lamper for både connection og aktivitet. Sjekk at de lyser slik de skal. Sjekk også det samme på svitsj-enden.

 

På PCen: to små lys, det nederste lyser hele tiden, det øverste blinker fort en sjelden gang hvis jeg ikke gjør noe på PCen, blinker mye når jeg er på en internettside.

 

På routeren: finnes ikke lys på selve inngangen, men lyset foran (ved siden av trådløst, telefon, etc.) lyser nokså stabilt.

 

(hva er svitsj-enden?)

Lenke til kommentar

Utifra feilmeldingen i Chrome så klarerer du ikke å resolve DNS; kan du være rammet av denne? http://www.hardware.no/artikler/i-kveld-mister-350-000-mennesker-internett/110812

 

Prøvd f.eks å bruke 8.8.8.8 som DNS server (google sin dns-server) og se om det hjelper på problemet.

 

Test om DNS klarer å gjøre oppslag med å starte "nslookup"

skriv så "server 8.8.8.8" for å skifte DNS til google sin DNS server og gjør ett oppslag med å skrive f.eks www.hw.no

Lenke til kommentar

Utifra feilmeldingen i Chrome så klarerer du ikke å resolve DNS; kan du være rammet av denne? http://www.hardware....nternett/110812

 

Prøvd f.eks å bruke 8.8.8.8 som DNS server (google sin dns-server) og se om det hjelper på problemet.

 

Test om DNS klarer å gjøre oppslag med å starte "nslookup"

skriv så "server 8.8.8.8" for å skifte DNS til google sin DNS server og gjør ett oppslag med å skrive f.eks www.hw.no

 

Gjorde akkurat som du sa, og det virket et øyeblikk som om det var blitt bedre, men der tok jeg visst feil. Sidene laster fortsatt langt tregere enn på den bærbare, noen bilder laster ekstremt tregt, og rett som det er henger den seg. Tror mao. det ikke er noen forskjell. Har også skrevet inn DNS-adressen min på siden du oppga, og får grønt.

 

det høres ut som om netverkskortet på pc'en din tar kvelden. om du har plass til det skaffer du deg et nytt et. om du ikke har plass dobbeltsjekker du bare om dette stemmer med en annen ruter/pc og sender inn hovedkortet.

 

 

Begynner å tenke det jeg òg. Har plass i massevis, så da er det vel bare å punge ut.. Ser i alle fall ikke så dyrt ut. Er det noe som er viktig å vite ved kjøp av et slikt et? Det jeg har nå er jo bare integrert i hovedkortet. Er f.eks. http://prisguide.har...gabit-ct-113630 greit?

Endret av Dagoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...