Gå til innhold

[Løst] Nye kabinettvifter


777fan

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av noen nye 120 mm kabinettvifter da jeg ikke er helt fornøyd med støynivået fra de viftene som følger med Corsair 500R. Kabinettet står på bordet, ikke langt fra mine ører. Jeg føler at viftene lager unødvendig mye lyd ved idle. Ved spilling bryr jeg meg fint lite pga headset. Jeg er dog ikke sikker på om det er H100 eller kabinettviftene som lager støyen, men alle skal erstattes.

 

Til H100 har jeg bestemt for GT AP-15, da disse har høyt statisk mottrykk og har fått god kritikk på diverse forum. Når det gjelder kabinettvifter som har ett godt støy/CFM forhold er det mer uenighet blant folk. Noen sier at Noctua er best, mens andre mener det samme om Thermalright TY, Noiseblocker etc. Jeg har ikke erfaring med noen spesifikke kabinettvifter (foruten Corsairs egne vifter) da dette er min første selvbygde rigg. Pris er ikke noe hinder, men jeg vil helst ikke overstige 200kr. Hvilke vifter er å anbefale? :)

 

Ett spørsmål til: Har det noe å si om viften har PWM eller 3-pin? Jeg har Asus P8Z68 V-Pro og vil helst kunne regulere viftehastigheten manuelt. Hvis det ikke er mulig, vurderer jeg å skaffe viftestyring.

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha en vifte fra noctua som jeg kan anbefale, så blir det Noctua NF-S12B FLX 120mm Vifte. Jeg har ikke plukket ut den tilfeldig, det er en ekstremt god vifte, både på CFM, støynivå, teknologi, kvalitet og valgfrihet.

 

Den har en levetid på 17 år, kommer med forskjellige adaptere for hastigheter. Den blåser utrolig godt, og den er fullstendig lydløs, selv på høyeste hastighet. (For et menneske som deg og meg). Det eneste du kan høre er vinden som blåser mot øret ditt og skaper vibrasjoner, men den er fullstendig lydløs, og blåser enorme mengder vind i forhold til andre vifter. En typisk annen vifte blåser ca 30% av det denne blåser.

 

Fyll kabinettet med disse viftene så får du en lavere ambient temperatur. Ambient temperaturen bestemmer nesten alt hva angår cpu temperatur. Det er ikke cpu kjøleren som bestemmer dette alene, ambient temperaturen er like relevant og appåtil den viktigste biten. Sørg for et kjølig kabinett så går cpu temp drastisk ned.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...