Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Religiøs støtte til drap


Osloboer

Anbefalte innlegg

Hva sier norsk lov om religiøse yttringer om dødstraff for ulike handlinger og folkegrupper? Det jeg vet er at det er en forskjell mellom hva religiøse og andre grupper kan si uten å bli anmeldt, men kjenner ikke til detaljene. Håper noen her kan bidra med innsikt på dette området. Sympati for voldelige handlinger fremstår som langt mindre alvorlig om det er på bakgrunn av religion. Hvor ny må religionen være?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å støtte dødsstraff er ikke det samme som å støtte drap per se. Det er så vidt jeg vet ikke forskjell på om støtten er på bakgrunn av en religion eller noe annet - forskjellen går på om man direkte oppfordrer til vold eller bare støtter det. Å si "det burde vært dødsstraff for homofili" er ikke det samme som å si "drep homofile!".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis dyktig hatretorikk bakes inn i sterke verdisyn, eks. religioner - er det en skummel base for å "tenne" mennesker som allerede beveger seg på kanten, tror jeg. Og dyktige retorikere slipper unna, fordi tolkningen ble gjort av mottakeren.

Lenke til kommentar

Å støtte dødsstraff er ikke det samme som å støtte drap per se. Det er så vidt jeg vet ikke forskjell på om støtten er på bakgrunn av en religion eller noe annet - forskjellen går på om man direkte oppfordrer til vold eller bare støtter det. Å si "det burde vært dødsstraff for homofili" er ikke det samme som å si "drep homofile!".

Det er riktig. Derimot vil det være problematisk om jeg distribuerte tekster som sier straffen for, la oss si, å praktiserer Islam er henrettelse. Om jeg pakker dette inn i et mer omfattende dokument ville det fortsatt vært problematisk, og spesielt om jeg til media sier at jeg ikke kan ta avstand fra drap på muslimer. Allerede nå høres det jeg skriver ekstremt og truende ut, men det skiller seg altså ikke fra ulike religiøse grupperinger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Sympati for voldelige handlinger fremstår som langt mindre alvorlig om det er på bakgrunn av religion.

 

Det opplever ikke jeg, kan du utdype den påstanden?

Lenke til kommentar

Sympati for voldelige handlinger fremstår som langt mindre alvorlig om det er på bakgrunn av religion.

 

Det opplever ikke jeg, kan du utdype den påstanden?

Det blir oftest forklart med at religiøse tekster er gamle og at det må tolkes i lys av dette. Mye av dette er sant og religion er modernisert. Likevel er det problematisk at tekstene er der da det kan være vanskelig å gå i mot det som er tekster levert fra Gud, mens det som er menneskeskapt i stor grad kan utfordres.

Lenke til kommentar

Alt du sier der er helt på trynet, på samme måte som mesteparten av det fundamentalistiske religiøse spyr opp. Men det er ikke ulovlig.

Jeg forstår vi er uenige, men hva er det du er uenig i? Når det gjelder uttalelser om dødsstraff er dette noe som har vært i media og diskutert. Det jeg er ute etter er grensen mellom det som er oppfordringer til drap, og som ellers hadde blitt tatt tak i, og religiøse tekster man er vant med og dermed ikke reagerer på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Sympati for voldelige handlinger fremstår som langt mindre alvorlig om det er på bakgrunn av religion.

 

Det opplever ikke jeg, kan du utdype den påstanden?

Det blir oftest forklart med at religiøse tekster er gamle og at det må tolkes i lys av dette. Mye av dette er sant og religion er modernisert. Likevel er det problematisk at tekstene er der da det kan være vanskelig å gå i mot det som er tekster levert fra Gud, mens det som er menneskeskapt i stor grad kan utfordres.

 

Men sympatien som vekkes, kommer vel kun fra noen i eget miljø - og vi som ikke tilhører slike miljøer blir vel ikke særlig påvirket, annet enn at vi reagerer med vår vanlige avsky for selve handlingen, samt at eventuelle antipatier mot troen kan lide for det?

Lenke til kommentar

Men sympatien som vekkes, kommer vel kun fra noen i eget miljø - og vi som ikke tilhører slike miljøer blir vel ikke særlig påvirket, annet enn at vi reagerer med vår vanlige avsky for selve handlingen, samt at eventuelle antipatier mot troen kan lide for det?

Påvirkningen fra selv små miljøer kan være stor. Forslag om å forby tekster som man ser grenser til hatkriminalitet har vært fremmet og det er vel udelte meninger om for eksempel rasister bør kunne ytre seg. Uavhengig av størrelse er det mer aksept for tilstedeværelse jeg ser på som problematisk da det ikke er konsistens med tanke på innhold men heller form. Dette blir mer et sidesprang til det opprinnelige spørsmålet mitt som gikk på grensen mellom hatefulle ytringer, oppfordring til skade på personer og det som i dag er religiøse tekster.

 

edit: Juridisk ser jeg det er problemer da man kan samle underskrifter for å offisielt godkjenne en ny religion. Det blir også et spørsmål om hva man skal tillate med tanke på distribusjon av tekster.

Endret av Osloboer
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da står problemstillingen klar for meg - og det er et interessant tema du tar opp. Derfor fortjener det grundig vurdering, i hvert fall hos meg. Jeg kommer tilbake med mer ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...