Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Teste internettstabilitet


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har da det problemet at internettet til tider faller av, om man er på trådløst får man den gule stjerna på oppgavelinja, og med kabel så får man den røde X-en. Jeg har tidligere ping-et vg.no i nærmere 70 timer rett fra hoveduttaket, og endte opp med null tap. Er det noen som har forslag på hvilket program jeg evnt. må bruke for å bruke mer belastning på nettet over en viss tid? Jeg har en Netgear WNDR4000, som er ganske high-end.

 

-Markus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan si med en gang at dersom du får rødt kryss symbol med kabel når dette skjer så er det et problem med ruteren (eller et sted i nettverket mellom deg og ruteren) som er problemet - ikke selve internettlinjen.

 

Dersom der var forbindelsen mellom internet og ruteren din som forsvannt så ville du fremdeles ha normalt symbol for både kablet og trådløs forbindelsen, da denne er helt uavhengig av om du faktisk har forbindelse hele veien ut til nettet. Det er tydeligvis LAN forbindelsen her som svikter, så det er der du må begynne å feilsøke.

 

Det du beskriver er noe konsistent med om f.eks. ruteren sporadisk restartet av seg selv. Den letteste måten å sjekke på dette er tilfellet er å sjekke uptime telleren i ruteren - dersom den har en (de fleste har en, men ikke alle har en GUIet så det kan være du må sjekke den via telnet på CLI i værste tilfellet).

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stigma har en god forklaring, rødt kryss betyr at linje mellom PC og router stopper opp. Når dette skjer, så test med en annen PC om mulig. Skjer bruddet kun på din PC så ligger trolig feilen der, men når det også er trøbbel med trådløs så er det ikke så lett å si.

 

Selv har jeg byttet fra onboard nettverkskort til et ekstra PCI nettverkskort på flere av mine maskiner pga stabilitetsproblemer (som oppstår med svært ujevne mellomrom). Etter bytte av kort ligger latency helt flat på 1ms til router og tidligere tendenser til kortvarige brudd har forsvunnet helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...