Gå til innhold

Studere økonomi i Australia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei

Jeg planlegger å ta en bachelorgrad i økonomi/finans i Australia fra høsten 2013. Ser for meg en jobb innen bank eller forsikring her i Norge når jeg er ferdig.

Spørsmålet er da: Hvor enkelt vil det være å få seg en jobb i Norge? Særlig med tanke på at denne utdannelsen mest sannsynlig inneholder mye juss, og da opp mot australske lover (som kanskje ikke er så relevant i Norge...?)

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden i bakvannet Australia? (hvor det dog finnes ett godt universitet som heter ANUS(!).......)

Jeg har også blitt anbefalt å dra til Australia for å studere økonomi/finans. Min svigerkusine studerte master innen økonomi/finans i Australia, og at jeg har en fetter som anbefaler meg dette.

Er det virkelig ikke så mange gode økonomistudier i Australia?

Skrevet (endret)

Finnes også mye bra i Norge, her er jo en liten historie om en som studerte i Frankrike: http://www.dn.no/tal...icle2323456.ece

Men han gikk jo på en ganske marginal skole i Frankrike. Det finnes ca 4 virkelig bra steder for business der. I Norge er det vel gjerne slik at de lokale kreftene blir enda surere hvis noen gikk på en virkelig eliteskole i et annet land..... Norge er svært provinsielt (og uforskyldt rikt). Jeg tror ikke det er så mye det personlige nettverket som teller i Norge, men at man har studert lokalt og dermed passer inn i den samme komfortable formen. Hadde Norge lagt ned BI og NHH ville landet sikkert fått mange reelle impulser i forretningslivet gjennom norske utenlandsstudenter. Jeg ville lagt ved opptaksbevisene fra Norge sammen med diplomet fra utlandet ved jobbsøknad! Men da blir de kanskje aller surest?

Endret av PeterB
Skrevet

Bachelor _og_ utland er ikke noen kjempeoppskrift på toppjobber, du må nok regne med å stille bak alle mastere og alle fra norske skoler i køen.

Arbeidsgivere går, om alt annet er likt, for det de kjenner til. Altså norske universiteter og høyskoler.

Skrevet

For all del, det finnes gode universiteter i Australia. Men det finnes en del dårlige som bare er en unnskyldning for å surfe eller ligge på stranda i noen år også. En arbeidsgiver må da gjøre en innsats for å finne ut om det universitetet du har gått på er bra eller dårlig og det gidder h*n ikke hvis h*n har søkere fra utdanningsinstitusjoner han kjenner.

Dette er forøvrig en variant av det som på "økonomsk" kalles "Market for lemons".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...