Gå til innhold

Latterlig Internetthastighet


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har bestillt en internetthastighet fra Canal Digital på 70Mb.

Det har funket fint en stund, men nå har det blitt helt latterlig.

Skal sies at vi er en familie på 5, men denne testen er når ingen andre maskiner er på.

 

2043090985.png

 

Dette er min speed nå, og det er ikke speedtest.net som tar feil da jeg får ca dette resultatet på alle slike hastighets-tester.

Jeg har ringt Canal Digital og de sier at alt skal stemme, men dette er latterlig.

Har dere noen idè for hva som kan være galt, eller som jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt må du teste med kabel.

 

Trådløst signal kan variere veldig mye - og 7-8Mbit/sek er ikke veldig uvanlig å oppnå egentlig for et 802.11g nettverk ihvertfall, og selv 802.11n kan cappe på slike tall under sub-optimale forhold.

 

I og med at trådløst nettverk er uten tvil den aller mest typiske flaskehalsen for båndbredde så bør du teste med kabel først av alt. Får du fremdeles dårlig hastighet på kabel så kan vi ta problemstillingen videre derfra. Får du derimot full hastighet på kabel så kan vi med rimelig sikkerhet konkludere med at feilen ligger i den trådløse linken - og ta steg for å rette dette. Du bør dog være obs på at å oppnå 70/70Mbits/sek på en trådløs forbindelse kan være vanskelig selv med gode forhold og bra utstyr. Det er ikke umulig, men det ligger ikke langt unna grensen for det du som regel klarer å skvise over en 802.11n forbindelse med typisk "standard" utstyr. Det er med andre ord ikke sikkert at du kan oppnå full hastighet over trådløs forbindelse når du har såpass mye båndbredde - ved miindre du enten har gode forhold, avstand eller antenneløsninger.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ikke bare det å teste med kabel, men test uten å gå via en router. Hjemme hos mor og far skal det være 10Mbit. Det var konstant MAX 4-5Mbit. Testet så direkte inn i modemet, og da gikk hastigheten til 10.5Mbit ;) Viste seg (for vår deres del da) at routern hadde, sånn halveis tatt kvelden (hvis man kan beskrive det slik xD). Kjøpte ny på Clas til 399 (tilbud) funker fortsatt kjempefint 1år etterpå =)

 

Edit: Så nettop at noen kom med noe (som kan virke som) mere konstruktivt enn mit innlegg ^^

Lenke til kommentar

Noe sier meg at du er med på fiber utbyggingen til CD? Be dem kjøre en software update på sentralen din. Det fikset ustabiliteter jeg hadde (Dog, tipsene over er bør følges:)).

 

slik ser det ut nå:

 

2043646260.png

 

En god regel er å utelukke så mye mulige feil på sitt lokale nett før man klager inn til ISP. Da problematikk i forhold til trådløs hastighet er 100x mer typisk enn feil på sentralen så er dette absolutt noe man må utelukke først i mine øyne ihvertfall.

 

Dette nevner du jo forøvrig, så det er ikke meningen å "kjefte" :) men det er viktig å starte i riktig ende når det gjelder slik feilsøking.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ikke bare det å teste med kabel, men test uten å gå via en router. Hjemme hos mor og far skal det være 10Mbit. Det var konstant MAX 4-5Mbit. Testet så direkte inn i modemet, og da gikk hastigheten til 10.5Mbit ;) Viste seg (for vår deres del da) at routern hadde, sånn halveis tatt kvelden (hvis man kan beskrive det slik xD). Kjøpte ny på Clas til 399 (tilbud) funker fortsatt kjempefint 1år etterpå =)

 

Edit: Så nettop at noen kom med noe (som kan virke som) mere konstruktivt enn mit innlegg ^^

 

Det er et viktig poeng. Å teste med kabel direkte inn mot modemet er absolutt det mest optimale. I mitt innlegg over har jeg brukt antagelsen at OP kun har ett rutermodem som vi jobber i forhold til - men det er bra at du nevner denne muligheten.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig med deg i, men som dere har nevnt, så bør han teste med en kabel:)

 

CD var veldig klar over at litt eldre SW på sentralen skapte ustabilitet for de med fiber (som akkurat har gått ut av "beta fasen"). Burde kanskje ha nevnt det i min forrige post. Relativt relevant for andre som måtte søke opp denne tråden i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...