Gå til innhold

sivilingeniør innen datateknikk


Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg vurderer å begynne på sivilingeniør linje (datateknikk) og jeg vil gjerne spørre om dette er veien å gå for meg.

 

Jeg liker veldig godt alt som har med pc å gjøre, for eksempel har jeg så vidt begynt med programmering og synest det er ganske morro. Jeg er også interessert i hvordan nettverk, spill, servere fungere etc fungerer.

 

Jeg vil helst ha en jobb med litt variasjon, for eksempel vil jeg ikke sitter hele dagen hver dag med programmering av samme prosjekt. Kanskje en jobb der jeg kan gjøre noe annet i tillegg til å programmere? (har sett at de fleste som utdanner seg til dataingeniør ender opp med programmeringsjobb). Til slutt: hva kan jeg forvente i lønn med 5-års utdanning og en slik jobb?

 

 

tror dere dette er en grei linje å gå for meg? visst dere vil ha mer info bare spørr!

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at de fleste fra datateknikk ender opp i konsulentstillinger, der hovedoppgaven er systemutvikling. Det betyr likevel ikke at man nødvendigvis skriver kode 37,5 timer i uka. Men selv om du ikke er gira på å bli utvikler, så kan en master i datateknikk være en grei utdannelse. Det er mange andre typer stillinger som vil være aktuelle.

 

Hvis du er interessert i nettverk, så kan du jo se litt på kommunikasjonsteknologi ved NTNU. Mange høgskoler tilbyr også mer praktiske studier med fokus på nettverk.

 

Angående lønn, så ligger startlønnen i gjennomsnitt på litt under 500.000 for tiden.

Lenke til kommentar

Det er riktig at de fleste fra datateknikk ender opp i konsulentstillinger, der hovedoppgaven er systemutvikling. Det betyr likevel ikke at man nødvendigvis skriver kode 37,5 timer i uka. Men selv om du ikke er gira på å bli utvikler, så kan en master i datateknikk være en grei utdannelse. Det er mange andre typer stillinger som vil være aktuelle.

 

Hvis du er interessert i nettverk, så kan du jo se litt på kommunikasjonsteknologi ved NTNU. Mange høgskoler tilbyr også mer praktiske studier med fokus på nettverk.

 

Angående lønn, så ligger startlønnen i gjennomsnitt på litt under 500.000 for tiden.

 

har du eksempel på hvilke andre jobber som kan vere aktuelle atter 5år på ntnu? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...