Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kobling av CD-spiller


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Ok. Hjelp fra dere er min siste utvei hvis jeg ikke har lyst å bruke summer på verksted eller å gjennomføre en endeløs prøve/feile testfase.

 

Jeg har en Golf GL 2. Generasjon, årsmodell 1989. I denne bilen sto det før en CD-spiller uten AUX. Jeg byttet denne ut til fordel for en spiller med AUX som jeg kjøpte av en bekjent. Det viste seg at det ikke allerede var en ISO-kontakt i bilen, og den gamle CD-spilleren var skøytet rett på bilens ledningsnett.

 

Jeg kjøpte derfor en ISO-kontakt nå som jeg tenkte jeg skulle skøyte på bilens ledningsnett slik at det er en smal sak å bytte om for meg eller fremtidige eiere senere.

 

Men... Problemet her er at det virker som at uansett hvordan jeg kobler, så får jeg null respons fra CD-spilleren. Det største sjakktrekket mitt var selvfølgelig at jeg ikke tok bilde av hvordan den forrige spilleren var koblet før jeg koblet den av.

 

 

Så i bunn og grunn, så håpet jeg at det var noen her inne med samme bil som kan hjelpe meg, eller noen som har god peiling på det, ELLER noen som har et koblingskjema til denne spesifikke bilen.

 

Jeg legger ved bilde av ledningsnettet, både fra spiller og bil. Jeg sier hva som står på de ulike kablene, hvis det står noe på de.

 

 

 

 

GRØNNE LEDERE: Her står det "MAG AUDIO". - Bilens ledningsnett

 

GULE LEDERE: Her står det "MAG AUDIO". - Bilens ledningsnett.

 

RØD OG SVART: Står ingenting, antar det er batteri. - Bilens ledningsnett.

 

RØD OG BRUN: Står ingenting. - Bilens ledningsnett.

 

KABLENE I STRØMPEN: Står ingenting. - Bilens ledningsnett.

 

I tillegg er det en antennekontakt i bilen. Denne er jo selvfølgelig en no-brainer.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

BLÅ LEDER: "Power antenna". - på ISO-kontakten.

 

RØD LEDER: Står ingenting, antar det er + batteri. - på ISO-kontakten.

 

SVART LEDER: Står ingenting, antar det er - batteri. - på ISO-kontakten.

 

GUL LEDER: Står ingenting. - på ISO-kontakten.

 

GRÅ/SVART LEDER: "Right Front Negative <RF->. - på ISO-kontakten.

 

GRÅ LEDER: "Right Front Positive <RF+>. - på ISO-kontakten.

 

HVIT/SVART LEDER: "Left Front Negative <LF->. - på ISO-kontakten.

 

HVIT LEDER: "Left Front Positive <LF+>. - på ISO-kontakten.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

De som står er her også på ISO-kontakten(han) jeg kjøpte, men lederne møter ikke noen pinner i den andre ISO-kontakten(hun), og vil derfor ikke gå noen sted. Er det mulig jeg må koble til noen av de lederne som går fra CD-spilleren sin kontakt til ISO-kontakten?

 

 

ORANSJE LEDER: Står ingenting. - på ISO-kontakten.

 

GRØNN/SVART LEDER: "Left Rear Negative <LR->. - på ISO-kontakten.

 

GRØNN LEDER: Står ingenting. Det er nok <LR+>. - på ISO-kontakten.

 

LILLA/SVART LEDER: "Right Rear Negative <RR->. - på ISO-kontakten.

 

LILLA LEDER: "Right Rear Positive <RR+>. - på ISO-kontakten.

 

 

 

Håper dette var til hjelp. Prøvde å få det å oversiktlig som jeg kunne. Bare si ifra om det er noe dere lurer på. Vil også komme med oppdatering hvis jeg prøver på noe selv.

 

 

 

På forhånd takk for hjelp!

post-169686-0-79187900-1341254561_thumb.jpg

post-169686-0-17758800-1341254753_thumb.jpg

post-169686-0-08587600-1341254879_thumb.jpg

post-169686-0-93026400-1341254967_thumb.jpg

post-169686-0-60886400-1341255269_thumb.jpg

post-169686-0-28244100-1341255387_thumb.jpg

post-169686-0-61439600-1341255507_thumb.jpg

post-169686-0-77260700-1341255609_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet av erfaring at å kobling av bilanlegg krever litt prøving og feiling. Første bud er å få strøm. Når du først har strøm burde det ikke være noe problem å koble på lyd. Når jeg ser på ledningene dine, kan jeg ikke tenke meg at du har antatt feil ledninger som strømledninger, men hva vet jeg?

 

Hvis du har en liten enkel dings med en lampe som du kan bruke for å sjekke om det er strøm gjennom kretsen fra bilen, burde du også finne hvilke ledninger strømmen kommer fra ganske lett. Jeg hadde en slik da jeg satte mitt anlegg inn i bilen og det var til stor hjelp. Hvis du ikke har noe slikt får du helt sikekrt kjøpt det på en hvilken som helst Biltema/Clas Ohlson/lignende butikk.

 

De som står er her også på ISO-kontakten(han) jeg kjøpte, men lederne møter ikke noen pinner i den andre ISO-kontakten(hun), og vil derfor ikke gå noen sted.

Mener du at det ikke er kontakt gjennom ISO-kontaktene? Om det er tilfellet så er det ikke rart at du ikke får respons fra anlegget.

Lenke til kommentar

Vet av erfaring at å kobling av bilanlegg krever litt prøving og feiling. Første bud er å få strøm. Når du først har strøm burde det ikke være noe problem å koble på lyd. Når jeg ser på ledningene dine, kan jeg ikke tenke meg at du har antatt feil ledninger som strømledninger, men hva vet jeg?

 

Hvis du har en liten enkel dings med en lampe som du kan bruke for å sjekke om det er strøm gjennom kretsen fra bilen, burde du også finne hvilke ledninger strømmen kommer fra ganske lett. Jeg hadde en slik da jeg satte mitt anlegg inn i bilen og det var til stor hjelp. Hvis du ikke har noe slikt får du helt sikekrt kjøpt det på en hvilken som helst Biltema/Clas Ohlson/lignende butikk.

 

De som står er her også på ISO-kontakten(han) jeg kjøpte, men lederne møter ikke noen pinner i den andre ISO-kontakten(hun), og vil derfor ikke gå noen sted.

Mener du at det ikke er kontakt gjennom ISO-kontaktene? Om det er tilfellet så er det ikke rart at du ikke får respons fra anlegget.

 

Skal prøve å finne en slik lampe.

 

Jeg får kontakt gjennom iso-kontaktene, men en kan se at et går inn mye færre ledninger fra spilleren sin side, en det det var på iso-kontakten jeg kjøpte. Av 13 ledninger er det bare 8 stk som blir "connecta" i ISO-kontakten. Men det er vel kanskje slik det skal være? Kan tenke meg at det kan være fordi cd-spilleren ikke har like mange funksjoner som mange mer moderne spillere har. På ene hun-kontakten(den so går til spiller-kontakten) er det en del færre kontakter enn det er på han-kontakten(den som går til bilens ledningsnett. I praksis er det bare 8 ledninger som går til bilens ledningsnett av 13 ledninger som er på selve ISO-kontakten

 

Legger ved noen bilder av hva jeg mener.

 

Bildene er noe obskure, så drar en ring rundt de stedene det er kontakt.

 

Det siste bildet er av bunten av ledninger fra spiller-kontakten som ikke går inn i ISO-kontakten.

post-169686-0-90756700-1341259476_thumb.jpg

post-169686-0-62323800-1341259628_thumb.jpg

post-169686-0-69930200-1341259700_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da fant jeg strømmen. Jeg brukte en 12V halogen pære på den røde og brune lederen i strømpa, og fekk lys. Satt rød i rød, og svart i brun. Fikk ikke respons, så jeg byttet om, og da gnistet det. Jeg motsatte vel polariteten, noe som ikke er så veldig lurt. Tror vel ikke spilleren tok skade av det?

 

Uansett. Nå har jeg funne strømmen, og koblet i med kun strømmen koblet i. Skal jeg ha noe respons da? Jeg fikk ikke noe respons, og koblet de andre ledningene litt på måfå til på de ulike ledningene i bilens ledningsnett, men fortsatt ingenting. Trodde at displayet kanskje skulle lyse opp når kun strømmen var koblet til.

 

Så hva er det neste steget som må gjennomføres? Nå som jeg har strøm, så trenger jeg vel bare å få audio/lyd?

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

Du trenger tenningsavhengig strøm også, på den gule lederen i ISO-kontakten. Du kan koble denne sammen med den røde, men spilleren vil da ikke slå seg av sammen med tenninga/bilen. Dessuten må du finne ut av høyttalerledningene fra bilen, og koble dem sammen med grå+grå/svart (høyre) og hvit+hvit/svart (venstre).

 

Grønn+grønn/svart og Lilla+lilla/svart er for bakhøyttalere (Left Rear/Right Rear), noe din spiller ikke har utganger til, derfor er ikke disse tilkoblet. Den oransje husker jeg ikke sånn umiddelbart hva er...

 

Og det er godt mulig, for ikke å si veldig sannsynlig, at du har "stekt" spilleren med feil polaritet...

Lenke til kommentar

Du trenger tenningsavhengig strøm også, på den gule lederen i ISO-kontakten. Du kan koble denne sammen med den røde, men spilleren vil da ikke slå seg av sammen med tenninga/bilen. Dessuten må du finne ut av høyttalerledningene fra bilen, og koble dem sammen med grå+grå/svart (høyre) og hvit+hvit/svart (venstre).

 

Grønn+grønn/svart og Lilla+lilla/svart er for bakhøyttalere (Left Rear/Right Rear), noe din spiller ikke har utganger til, derfor er ikke disse tilkoblet. Den oransje husker jeg ikke sånn umiddelbart hva er...

 

Og det er godt mulig, for ikke å si veldig sannsynlig, at du har "stekt" spilleren med feil polaritet...

 

Hva kabel går til tenninga tror du? pluss og minus til batteri var i en strømpe sammen med en blå/grå ledning som jeg ikke vet hva går. Trodde kanskje den gikk til den blå lederen på ISO-kontakten som heter "Antenna power", men er det mulig at det er strøm fra tenninga istedenfor?

 

Og fryktet at det var ille å motsatte polariteten, fikk et lite shit-øyeblikk akkurat da, men satser foreløpig på at det gikk bra.

 

Neste steget tenker jeg er å koble enten den gule eller den blå ledningen på den blå/grå i strømpen. Høres det fornuftig ut?

 

Kunne muligens funne ut at dette selv, men i frykt av å ødelegge noe har eg ikke lyst å forhaste meg uten tips og råd.

Lenke til kommentar

Bare en måte å være sikker, og det er med multimeter/voltmeter (eller prøvelampe)

Den blå ledningen i ISO-kontakten er for motorisert antenne (som går opp når du slår på radio), noe du neppe har. Den gule er som sagt tenningsavhengig strøm til spiller, og det er mulig denne kan kobles sammen med den blå i strømpen, men det bør du sjekke med instrument/prøvelampe.

 

De fire grønne/grønne+svarte på bildet til venstre i tredje rekke er nok høyttalere; grønn er antakelig + og grønn+svart er minus -så lenge begge sider er koblet likt spiller det liten rolle. (fase/motfase). Hva som er høyre og venstre må du antakelig prøve deg fram til...

Lenke til kommentar

Bare en måte å være sikker, og det er med multimeter/voltmeter (eller prøvelampe)

Den blå ledningen i ISO-kontakten er for motorisert antenne (som går opp når du slår på radio), noe du neppe har. Den gule er som sagt tenningsavhengig strøm til spiller, og det er mulig denne kan kobles sammen med den blå i strømpen, men det bør du sjekke med instrument/prøvelampe.

 

De fire grønne/grønne+svarte på bildet til venstre i tredje rekke er nok høyttalere; grønn er antakelig + og grønn+svart er minus -så lenge begge sider er koblet likt spiller det liten rolle. (fase/motfase). Hva som er høyre og venstre må du antakelig prøve deg fram til...

 

Ok. Det virker ikke som den blå/grå ledningen i strømpen var tenningen. Med multimeter/prøvelampe, hvor skal jeg måle ifra? pluss eller minus fra batteriet til den antatte tenningen?

Lenke til kommentar

Mellom minus (eller hvilken som helst blank karosseridel) og det du håper er tenningsavhengig pluss. Prøvelampa lyser, og multimeter viser 12-14 volt om det er rett. Så prøver du det samme med tenninga av også, for å sjekke om strømmen slår seg på/av.. ;)

 

Det viste seg faktisk at den blå/grå lederen var strøm fra tenning. Så det ikke istad siden lyset var så svakt. Jeg nekter å tro at det går mellom 12-14 Volt igjennom. Hva kan være gale? Rimelig sikker på at det ikke er dårlig kontakt i skøyten.

Lenke til kommentar

Her ser du lyset fra når lampen er koblet til batteriet, fra pluss til minus, og fra minus til tenning.

 

Det er litt vanskelig se ut ifra bildet(tatt med mobil), men det med sterkest lys er når det er koblet til pluss og minus på batteri. Der det nesten ikke lyser i det hele tatt er når jeg koblet fra pluss og satte den inn på den blå/grå lederen(tenningen). Tenningen er selvfølgelig på.

post-169686-0-22165200-1341335552_thumb.jpg

post-169686-0-42388600-1341335767_thumb.jpg

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...