Gå til innhold

[Løst] Nytt kompaktkamera som tillegg til Nikon D70s


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så er jeg på utkikk etter et kompaktkamera som kan utfylle min trofaste følgesvenn D70s. Den har fulgt meg siden 2005 i både inn og utland men jeg legger merke til at det er endel sammenhenger hvor den blir for stor å drasse med seg.

 

Jeg har et lite Nikon Coolpix L2 som jeg har brukt i denne rollen men dette er blitt alt for avleggs og tar alt for dårlige bilder til at jeg er fornøyd.

L2'en skal sønnen min få mens jeg spanderer på meg et nytt. (fordi jeg fortjener det :whistle: )

 

Jeg har tittet litt rundt her og blant testene på Akam og har så langt lest meg frem til følgende modeller som aktuelle:

Når det kommer til mFT så er jeg usikker på om jeg ønsker å ha enda ett kamera med utskiftbare linser men jeg kan jo ta veldig feil her. Jeg har også inntrykk av at disse er noe større enn kompaktklassen.

 

Når det gjelder bruk så blir det ute som inne, sommer som vinter, både som turist og på skogstur. Jeg bruker både manuelle innstillinger og forhåndsprogrammene på min D70s litt avhengig av situasjon og tid til disp når bildet skal taes. Når det kommer til raw vs jpg så må jeg ikke på død og liv ha raw støtte men det vil alltids være en fordel hvis kameraet støtter dette.

 

Er jeg inne på riktig bane ift kanditater eller har dere andre gode forslag? Alle gode tips taes imot med takk :)

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jeg inne på riktig bane ift kanditater eller har dere andre gode forslag? Alle gode tips taes imot med takk

Du er definitivt på rett spor, men det spørs litt når du vil handle og hvor viktig det er å ha siste modell (D70s tyder vel på at det ikke er noe absolutt krav) for det er Photokina om et par måneder og veldig mange modeller vil "oppgraderes" frem til det.

 

Samsung lanserte EX2 i dag, Canon lanserte forøvrig S100 som erstatter S95 for et år siden (S95 er fortsatt et bra kamera) og andre vil sikkert følge opp. Sony har forøvrig en modell i samme klasse (RX100, dyrt) som ikke er i butikkene ennå.

 

De du nevner har litt ulike profiler:

- S95 er minst, har ikke blitssko og dårlig lysstryke på tele

- EX1 har vribar skjerm, blitssko, skarpt objektiv, kun 3x zoom og dårlig videofunksjon.

- XZ1 har fast, men god skjerm, blitssko, kontrollhjul på objektivet, bra lysstyrke gjennom hele zoomområdet og kan bruke EVF fra Pen-serien.

- LX5 har blitssko, bra lyssstyrke, mulitformat sensor og kan bruke Panasonics (gamle) EVF

 

Andre alternativer er Fuji X10 og Sonyen jeg nevnte over. Som sagt har modellene ulike styrker og svakheter, jeg vil anbefale en liste over hva som er viktig og ike minst en tur i en forretning hvor du kan vurdere størrelse og vekt.

Lenke til kommentar

Her kom det masse interesant ja :)

Alle er gode, du får velge utifra magefølelsen :)

Du nevnte speilløst systemkamera, ta og se litt på Samsung NX100/200/210, mye fine objektiver har de også.

Det jeg er usikker på er størrelsen på mft. Tanken var å ha noe som lett kan bæres i lomma.

 

Er jeg inne på riktig bane ift kanditater eller har dere andre gode forslag? Alle gode tips taes imot med takk

Du er definitivt på rett spor, men det spørs litt når du vil handle og hvor viktig det er å ha siste modell (D70s tyder vel på at det ikke er noe absolutt krav) for det er Photokina om et par måneder og veldig mange modeller vil "oppgraderes" frem til det.

Samsung lanserte EX2 i dag, Canon lanserte forøvrig S100 som erstatter S95 for et år siden (S95 er fortsatt et bra kamera) og andre vil sikkert følge opp. Sony har forøvrig en modell i samme klasse (RX100, dyrt) som ikke er i butikkene ennå.

De du nevner har litt ulike profiler:

- S95 er minst, har ikke blitssko og dårlig lysstryke på tele

- EX1 har vribar skjerm, blitssko, skarpt objektiv, kun 3x zoom og dårlig videofunksjon.

- XZ1 har fast, men god skjerm, blitssko, kontrollhjul på objektivet, bra lysstyrke gjennom hele zoomområdet og kan bruke EVF fra Pen-serien.

- LX5 har blitssko, bra lyssstyrke, mulitformat sensor og kan bruke Panasonics (gamle) EVF

Andre alternativer er Fuji X10 og Sonyen jeg nevnte over. Som sagt har modellene ulike styrker og svakheter, jeg vil anbefale en liste over hva som er viktig og ike minst en tur i en forretning hvor du kan vurdere størrelse og vekt.

Her var det mye bra. Takk for det :)

Det må ikke være det aller siste og nyeste men et godt og oppdatert kamera som holder seg en stund fremover da jeg har kameraene mine ganske lenge.(Canon EOS 500N 7år, D70s 7+, L2 7+) Og jeg skal på en lengre ferietur i august så planen var å kjøpe dette til da, så det blir å velge ift hva som finnes i butikkene nå.

 

Siden dette kameraet skal fylle ut min D70s så var tanken at det skulle være lett å ta med men gi bilder som legger seg opp til denne i kvalitet hvis mulig. Det trenger ikke vridbar skjerm eller blitssko men det er ikke ekskluderende hvis resten av pakka er bra.

 

Skal ta å se på Fujifilm X10, Sony RX100 og Canon S100 og se på disse opp mot resten. Det finnes jaggu mye spennende i dette segmentet. Ingen lett jobb men det blir moro å komme i mål og ta med på tur.

 

Canon Powershot S95

I følge testen er Canon S95 vinneren...

Selv om S100 er den nyeste modellen - er S95 et knallbra kamera.

For egen del falt mitt valg på Nikon P300. Den nye modellen heter Nikon P310

Takk for tipset. Disse var ikke med i de testene jeg kom over. Skal sjekke dem ut. :)

Lenke til kommentar

Da falt valget på Olympus XZ-1. Jeg likte størrelsen, den lyssterke linsa og kontrollene/menyene som gjorde kameraet lett å bruke.

 

Japan Foto hadde et godt tilbud til 2670 inkl originalveska så nå er det bare å vente på pakka så man kan begynne å leke seg. :)

 

Takk for hjelpen alle sammen :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...