Gå til innhold

Facebook - Portalen til avhengighet og ulykke


Skipstrixy

Anbefalte innlegg

Ja, jeg skal inrømme det. Det er forøverig ikke noe nederlag heller...

 

Som ekstremt mange andre her i verden er jeg forbanna avhengig av facebook.

 

Jeg tar meg selv, i tide og utide, i et ekstremt antall av og pålogginger på facebook. Jeg må sjekke, kommentere, oppdatere statuser jeg må ha kontroll.

 

Jeg leste en artikkel om facebook-avhengighet for noen dager siden. Det bekreftet vel egentlig ganske enkelt det jeeg har vist de siste to årene, jeg er avhengi.

 

Jeg klør etter å sjekke om det har skjedd noe nytt ute i den usynlige tulleverdenen. Kansje er det en hot jente som har skrevet til meg? Nei, faen, det var bare mamma som lurer på om jeg har det bra på jobb, eller onkel som skulle si at han har fått ny jobb.

 

Har jeg det bra?

For å være ærlig så har jeg det lite bra på en lørdagskveld når jeg sitter på jobb, pålogget facebook å ser på statusene til vennene mine som er ute å fester. Eller at en eller annen Raymond har fiksa ei jente jeg har hatt lyst på i årevis....

Eller besteveninna mi (som jeg har et godt øye til) som er på ferie på philipinene; henger i barer med andre gutter. Jeg må si meg temmelig lei av at facebook gir meg mye mer kontroll en jeg egentlig ønsker å ha,. Så suger det å se på bildene at hun ikke en gang har på seg sølsmykket som jeg gav henne før hun reiste.. *DOOOH!!

 

For kontroll har jeg! Jeg vet alltid hvor vennene mine sjekker inn, jeg får notifikasjoner på mobilen min når vennene mine drikker, eller når besteveninna mi har lagt ut bilde av en ny "nice catch" i baren på philipinene der ho har sjekket seg inn 5 minutter tidligere. Og jeg HATER DET! Jeg er dritt lei av å ha uønsket kontroll. Jeg er lei av å få vite at en kompis av meg har blitt pappa på facebook eller at det er slutt mellom Hans og Grete. Og jeg er dritt lei av alle Philipinske guttene som veninna mi legger ut bilde av.

 

Nå skal det sies at jeg jobber på sjøen, dermed bruker jeg også facebook en del til mer fornuftig kontakt med venner hjemme via chatten, og kollegaer jeg har seilt med som nå er på andre båter. Så det er litt greit og til tider.

 

Jeg skal hvertfal ta diverse tak i avhengigheten min nå, siden dette åpenbart går rett til helvete.

 

Fra nå av blir det kun maks 20 min facebook om dagen, fordelt på maks to pålogginger.

 

Facebook appen min på mobilen er slettet.

 

Jeg har ikke lenger automatisk pålogging hver gang jeg lukker opp firefox..

 

Dette er bare små tak som jeg føler at jeg må gjøre før jeg blir helt sinnsykt gal.

 

Det hadde vert mye bedre om jeg faktisk hadde gått rundt å TRODD at veninna mi brukte smykket jeg gav henne, istedenfor å få det ufrivillig bekreftet hver gang jeg logga meg på den derre jævla fjesboka.

 

Takk for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel enkelt løse problemet med plagsomme statusoppdateringer etc ved å enten legge til folk i forskjellige grupper som "acquaintances", "restricted" og "close friends" og velge hvilke typer oppdateringer du skal få eller evt gjøre det på enkelvenner.

 

Men løsningen er vel å slette FB å holde kontakten med venner og bekjente via IM som f.eks Skype. Da ender du opp med å spare masse tid som du kan bruke til å lurke på diskusjon.no :)

 

Dette er vel også grunn nok til å slette FB brukeren sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan vel enkelt løse problemet med plagsomme statusoppdateringer etc ved å enten legge til folk i forskjellige grupper som "acquaintances", "restricted" og "close friends" og velge hvilke typer oppdateringer du skal få eller evt gjøre det på enkelvenner.

 

Men løsningen er vel å slette FB å holde kontakten med venner og bekjente via IM som f.eks Skype. Da ender du opp med å spare masse tid som du kan bruke til å lurke på diskusjon.no :)

 

Dette er vel også grunn nok til å slette FB brukeren sin.

 

Ikke dumt ikke dumt!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...