Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående A1 lappen (Lett Motorsykkel)


uze

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har noen få spørsmål angående A1 lappen. Har hørt noen rykter om at man kan ta lappen når man er 15, men får ikke lov til å kjøre før man er 16? Vet at man kan ta trafikalt grunnkurs når man er 15 men tror da at man kan øvelseskjøre allerede som 15 åring? Og bor i Heggedal ved Asker, så er det noen anbefalinger til kjøreskole? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan øvekjøre fra du er 15 gitt at du har tatt trafikalt grunnkurs. Jeg har også hørt at MC-kurs er et krav før du får øvekjøre, men jeg finner ingen referanser på det i farten. Mye mulig du også kan ta oppkjøring før du er fylt 16, jeg vet ikke 100%, men du får nok uansett ikke lappen før du er fylt 16.

Se Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m.

 

Krav til øvekjøring for klasse A1:

- Du må være fylt femten år og du kan ikke ha sperrefrist.

- Du må som nevnt ha gjennomført GK og muligens MC-kurs.

- Ledsager må være fylt 25 år og må ha hatt førerkort klasse A1 sammenhengende minst siste fem år.

- Dere må ha toveis kommunikasjon, "intercom", for å kunne snakke sammen.

- Ved privat øvekjøring skal ledsager sitte på samme sykkel som deg, og ledsager skal ha på seg refleksvest med L på ryggen.

- Du kan ikke øvekjøre på mellomtung eller tung motorsykkel før du er hhv. 16 og 19 år gammel. Innen da eventuell øvekjøring foregå med lett motorsykkel, som har slagvolum på høyst 125 ccm og effekt på høyst 11 kW/ca 14,75 hk.

- Skal du etterhvert øvekjøre på en tyngre sykkel enn dette stilles samme krav til ledsager for førerkort i klasse A.

- Du eller ledsager må selvsagt ikke være påvirket av alkohol eller andre rusmidler.

- Dere må begge ha på dere ECE-godkjent hjelm.

 

Det tror jeg var det meste?

 

Husk at man ikke kjører når man er trøtt. Kjører man i halvsøvne kan man dømmes for det, omtrent på linje med promillekjøring.

Under øvekjøring regnes ledsager som fører av kjøretøyet, så dette gjelder dere begge.

For både lett, mellomtung og tung motorsykkel er hjelm eneste påbudte sikkerhetsutstyr, men både elev og ledsager bør tenke riktig kjørebekledning. Å kjøre sykkel i t-skjorte og shorts er å be om bråk.

Du bør ha en hjelm med ordentlig ventilasjon og evt. nedfellbart solvisir, kjørejakke og -bukse med polstring på utsatte steder, kjørestøvler som dekker over anklene, hansker fortrinnsvis i skinn eller annet slitesterkt materiale, og ryggskinne.

Dette dreier seg vel så mye om komfort som om sikkerhet. Det å frese avgårde i 100 på motorvei når man er våt og kald er ikke moro en plass. Det svekker oppmerksomheten din, som igjen reduserer sikkerheten.

 

Husk også at en god hjelm er porøs og laget slik at den ødelegges istedenfor hodet ditt ved evt. sammenstøt. Den byr på god beskyttelse, jeg hørte selv om en MC-fører som fikk hjelmen overkjørt av en bil (dekket rullet over hjelmen) på en Trygg Trafikk-utflukt da jeg var i militæret. Hjelmen var selvsagt ødelagt, men føreren kom fra det tilnærmet uskadd. Likevel skal det svært lite til før hjelmens beskyttende egenskaper blir betraktelig redusert, så en hjelm som har gått i bakken eller vært med i en kollisjon må kastes. Pass derfor godt på hjelmen din!

 

Forøvrig: tilbake på 70-tallet var A1 inkludert når man tok lappen på bil, så det er godt mulig dine foreldre har A1-lappen, og dermed kan øvekjøre med deg. Imidlertid er det slett ikke like sikkert at de er gode motorsykkelførere bare fordi de tok lappen på bil for 40 år siden. Du må gjerne øvekjøre med dem, men om du ikke har tilgang på ledsagere som er erfarne førere og/eller har tatt A1- eller A-lappen i nyere tid bør du ikke nødvendigvis ta alt de sier for god fisk. Begynn isåfall tidlig med kjøretimer hos kjøreskole, støtt deg på kjørelærer og bruk foreldre til mengdetrening og ingenting annet.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...