Gå til innhold

Nyutdannet informatiker, lønn?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

som så mange andre nyutdannende er jeg litt usikker på hva jeg kan spørre om i lønn. Jeg er på siste strekket av en bachelor i Informatikk. Har en god del arbeidserfaring fra tidligere, men ikke fullt så mye direkte relatert til jobber jeg nå søker på.

 

Jeg sikter meg hovedsaklig inn på utvikling, men ikke nødvendigvis kun det - har også kikket på en del konsulentstillinger med litt mer varierte oppgaver.

 

"Feelingen" jeg har etter et par intervjuer og ringerunder er at grunnlønn ligger på alt mellom 350 til 500 - ganske stort avik med andre ord. Og det er nettopp dette aviket som gjør at jeg er usikker på hvor jeg skal legge lista når jeg evt. skal forhandle videre.

 

Håper på konkrete svar, gjerne fra noen som nylig har vært i samme situasjon eller arbeidsgivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som du sier, mye sprik mellom de forskjellige forslagene til lønn som legges frem. Det er flere faktorer du må ta med:

- Privat vs Offentlig

- Startup/lite firma vs Store-gutta (f.eks Accenture, Steria)

- Hva slags type stilling

- .... etc, etc.

 

Kanskje noen her kan komme med eksempler på hva slags jobber de har / hva de får i lønn?

 

Men bare for å si det, 500k, rett etter en bachelor, tja, da er du sinnsykt heldig. Jeg hadde sett for meg noe rundt 340-400. Hvis ikke mitt lønnsyn er feil da xD

Lenke til kommentar

Har undersøkt litt mer siden sist, og det virker som snittet ligger på 360 +/-. Det synes jeg egentlig ikke er så veldig imponerende med tanke på at flere i min omgangskrets valgte lærlingperiode (IKT-driftsfag) fremfor videre utdanning og tjener nå 400+. Det blir kanskje en annen diskusjon, men likevel - man skulle jo tro man fikk litt igjen for å ta høyere utdanning innenfor feltet.

 

Ang. dette med små til store bedrifter: Så langt har jeg inntrykket av at det faktisk er de små som betaler best, kanskje fordi de på papiret virker som mindre attraktive arbeidsgivere? Blir litt synsing når man står i mørket og forsøker å gjette seg fram - så etterspør fortsatt svar fra noen i samme situasjon.

Lenke til kommentar

Angående det med lønn etter bachelor kontra IKT-lærling. Som regel er det mye bedre grunnlag for lønnsvekst og karriere ved høyere utdannelse enn fagbrev. Så selv om man kanskje starter lavere, ligger det mer potensial til å vokse ;) Ikke nødvendigvis, men som regel.

Lenke til kommentar

I forbindelse med et infomøte om opptak til master i informatikk ved NTNU, fortalte den ene rådgiveren ved institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI) om startlønnen for bachelor og master. Hun hadde visst spurt en rekke bedrifter i de største byene i Norge, og på bachelor var høyeste startlønn rundt 400.000. Dette var riktig nok ikke medregnet frynsegoder, som er veldig vanlig. Rent realistisk vil jeg tippe at du havner et sted mellom 340 og 400, men sannsynligvis ikke helt oppe på 400. I snitt ligger jo nyutdannede med master under 500.

 

Jeg tror nok også at lønnen jevnt over er høyere i de største byene enn ute i distriktene, men så er jo også boliger vanvittig mye billigere "ute på bygda".

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Valkyrex: Godt poeng - når du sier det kommer jeg på et par tilfeller hvor akkurat det du beskriver er tilfellet.

 

Horrorbyte: Takk for godt svar. Begynner å få en bedre idé nå om hva jeg kan vente, og ikke minst, spørre om uten å bli vist mot døra.

 

Det slo meg for øvrig at det mest "ekstreme" eksempelet i første innlegget antageligvis var inkludert bonus og muligens frynsegoder - en ganske slu taktikk altså, eller muligens helt vanlig?

Lenke til kommentar

Visst du er litt strategisk, prioriter de bedriftene hvor du får spisskompetanse innenfor ett felt eller .Net/Java erfaring. Man kan bli litt fast med den typen jobb du starter med, så det er naturligvis også verdt å tenke på hva man synes er mest interessant å jobbe med.

 

Og for gudsskyld, ikke velg noe annet enn programmeringsjobber i starten. Det blir vanskelig senere å få seg programmeringsjobb uten erfaring.

Lenke til kommentar

Som du nevnte litt med da, det er i fokus når man diskuterer lønn er grunnlønna, brutto. Hvis man har en stilling som innebærer ubekvem arbeidstid, helg, kveld / natt arbeid, eller kanskje turnus, så begyner tilleggene å gjøre mndslønna litt feitere ;)

 

En jeg ble kjent med via skole, startet i en avdeling som skulle ha 24/7 bemanning, så han jobber turnus. Grunnlønna er 360, men når du jobber natt, helg osv osv så blir det mer ^^

 

Men det er også viktig det som "dahuff" sier, å skaffe seg en viss spesialisering. Bedrifter vil alltid ha behov for poteter som kan brukes til alt, men det er sjeldent man ser en annonse for "vi trenger noen som kan gjøre litt av alt egentlig" (selv om det er ofte man ender opp med å gjøre litt av alt mulig rart, hehe).

 

Men bare ut av nyskjerrighet, hva slags linje gikk du og på hvilken skole? (spesialisert det innen for noe spesielt mtp valgemner osv?)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager tregt svar, begrenset med nettilgang på ferie :)

 

Fra VGS har jeg IKT-driftsfag, men ikke fagbrev. Bacheloren, som nå forhåpentligvis nærmer seg slutten, er i Informatikk med spesialisering innenfor utvikling - ekstra fokus på programmering og modellering. Har for øvrig begynt å tenke litt på Master; jo mindre man lander en kremposisjon virker det som man skal ha nokså begrenset forhåpninger til lønnsøkning (15-20%) - kontra en master hvor man kan forvente seg nesten en dobling (utifra statistikk i hvert fall).

Lenke til kommentar

Forskjellen i lønn for en programmerer/systemutvikler mellom bachelor og master blir mindre over tid. Jeg tror ikke det er snakk om store forskjeller når du tar med i beregningen tap av inntekt og kanskje ekstra studielån man må ta opp. Men når det er sagt, arbeidsgivere virker ofte mer interesserte i kandidater med masterbakgrunn, spesielt visst arbeidsoppgavene er litt spesielle eller teoretiske. Jeg innbiller meg at med bachelorgrad må man treffe litt med spesialisering for å bli vurdert før de med master, når man søker utviklingsstillinger. I tillegg går det ikke an å utelukke betydningen av nettverk og personlige egenskaper, førsteinntrykk under intervju, og slikt er uavhengig av hvilken grad man har. Men alt i alt lønner nok master seg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ble ferdig med bachelor i IT og informasjonssystemer i juni, og begynte i en konsulent-stilling i begynnelsen av juli. Jeg hadde også endel urelatert arbeidserfaring fra før(ca. 5-6 år).

Tilbudet jeg takket ja til er i en konsulent-bedrift på rundt 200 mann i Oslo. Jeg skal jobbe med SAP(abap). Startlønn på 450.000.

 

Edit: når jeg ble spurt om forventet lønn svarte jeg "400.000 +/-"..

Endret av fxwz141
Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to. Har mer eller mindre bestemt meg for arbeidsplass nå: Fikk nylig spørsmål om hva jeg forventet i lønn - så tenker å legge lista rundt 400 +/- som nevnt over. Er kanskje å ta litt hardt i, men bedriften har gitt tydelig signal om at de ønsker å ansette meg - så tror ikke jeg brenner noen broer ved å ta i litt :)

Endret av The Stig
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fått et tilbud nå om 360 i grunnlønn, med mulighet for bonus opp til 460. Syns egentlig ikke det var et spesielt godt tilbud ettersom bonusen avhenger av nesten urealistiske forpliktelser. Med bonusen er det jo en veldig god startlønn, men jeg lurer litt om jeg skal forhandle om høyere grunnlønn mot lavere bonus

Lenke til kommentar

Fått et tilbud nå om 360 i grunnlønn, med mulighet for bonus opp til 460. Syns egentlig ikke det var et spesielt godt tilbud ettersom bonusen avhenger av nesten urealistiske forpliktelser. Med bonusen er det jo en veldig god startlønn, men jeg lurer litt om jeg skal forhandle om høyere grunnlønn mot lavere bonus

 

Vil ikke si at det er et så dårlig tilbud. Jeg ville spurt om det er mulig å foreta en lønnssamtale igjen etter 6 måneder, når du har bevist at du fortjener en bedre lønn. Husk at det alltid er en risiko selskapet tar når de ansatter noen, og spesielt nye rett fra skolen som har lite/ingenting å vise til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor mye går du opp i lønn i forhold til den lønna du får hos dem nå? Det er veldig vanskelig å bedømme hva man er verdt ut i fra kun ett tilbud. Se om du kan noen andre jobbtilbud.

 

Hvis du allerede er ansatt hos dem, men er misfornøyd med tilbudet så kan du kanskje fortsette å jobbe hos dem mens du kikker etter noe annet? Hvis du trives der du jobber nå og føler at du vokser faglig så er jo det mye viktigere enn lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...