Gå til innhold

Windows Server og sikkerhet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg har no leika meg ei stund med Windows Server og såtte opp diverse tjenestar, men eg føler det er litt naivt å sette opp ein server "live" utan å tenke på sikkerhet først.

 

Derfor lurar eg på om nokon kjenner til eit bra forum som tar for seg sikkerhet på Windows Server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Har stort sett kjennskap til Windows Server i forhold til webserver og private filservere.

Litt usikker på hvor konkret informasjon du er ute etter, men her er i alle fall noen tips:

 

Som alle andre operativsystem så bør du sørge for at serveren kun eksponerer de tjenestene som er nødvendige ut mot offentligheten. Sørg for at brannmur er tilstrekkelig konfigurert.

 

Deaktiver tjenester/services som overhode ikke er i bruk.

Typisk oppførsel jeg ser på webservere er at FTP er aktivert uten at den egentlig er i bruk.

Pass på at brukerkontoer kun har nødvendige tilganger.

 

Antivirusløsninger bør vurderes, spesielt om serveren fungerer som Filserver, Mailserver eller Terminalserver.

 

Avhengig av hvor kritisk serveren er, være greit å konfigurere automatisk installasjon av oppdateringer.

 

Windows Server er såpass kommersielt at jeg tror de fleste tyr til MS TechNet for hjelp og forslag til løsninger på problemer, selv om generelle spørsmål får litt ymse svar.

 

Alternativet blir å lese bøker på fagfeltet. Her finnes det et utvalg av bøker på Windows Server generelt, men også komplette gjennomganger av de innebygde tjenestene.

Lenke til kommentar

Jeg har også et snev av usikkerhet hva gjelder min windows server/gateway live på nettet....

Har vel ved ett par anledninger scannet for åpne servicer på den,

men aldri funnet smutthull som jeg ikke selv har laget....:)

Men jeg tror nok som tidligere skrevet, sørg for å ha passord på alle åpne tjenester eksponert på nettet....

 

Mener å huske jeg satte opp routeren til å blokkere port 553 (?) på WAN, som er en MS service av noe slag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...