Gå til innhold

Førstegangs bygg, Trenger hjelp til valg av deler


Anbefalte innlegg

Hei kjære forumlesere!

Er Helt ny på dette forumet, så jeg håper jeg poster dette på riktig sted ;)

 

Som tittelen sier, så er tiden snart inne for å bygge min første stasjonær!

 

Men så siden jeg ikke har noe erfaring, og ønsker gjerne å få litt hjelp til på noen deler!

 

Jeg er temmelig sikker på at jeg kommer til å kjøpe en GTX 670, men er litt usikker på om jeg skal gå for

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1240353

eller

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1239034

 

PSU:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=640132

Kjenner ikke så godt merket, men siden den var det billigste +80 Gold, som er temmelig bra? Har ingen anelse hva som utgjør en god PSU! så her trenger jeg en god del hjelp!

 

RAM

http://www.prisjakt.no/product.php?p=916997

Er det noe å utsette på disse? finnes det evt. noe bedre i prisklassen?

 

HK:

Her har jeg heller ingen anelse på hva jeg bør se på. Det eneste jeg vet er at jeg ønsker ett hovedkort med støtte for mange vifter, og interne USB inganger siden jeg ikke ønsker å ha et kabinett der jeg evt. må ha kabler som går fra kabinettet og ut for å koble til bak på. Siden de fleste kabinetter har jo USB 3.0? Har kun tenkt til å kjør med ett grafikkort, ha 1 SSD evt 1 vanlig HDD senere.

 

Prosessor:

I5 3570k

 

SSD:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=974936

 

CPU kjøler:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=516316

eller

http://www.prisjakt.no/product.php?p=960281

min favoritt

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1008748

Siden den er billigst ;) Har ikke tenkt til å "cracke" den eller hva det heter for å få høyere ytelse. Så vil da Evo'en holde? Hvordan er det med støy?

 

Kabinett:

Her er jeg veldig usikker, så håper folk her har mange forskjellige kabinetter som kan komme med erfaringer! :)

Har selv sett på Corsair graphite t600, men ble litt skremt av HW sin test av den! Er kjøling og støy så dårlig på den?

CM haf X eller det nye XM, noen som har en av de som kan komme med erfaringer ang støy?

i verste fall, så har jeg vurdert CM cosmos 2, siden for meg virket det som den perfekte kabinettet, den er stor(lett å bygge i) den virker veldig kjølig og stille, og elsker utseende!

Er Corsair Carbide 500r bra? utseende messing virket det bra.

Har lest en del her at veldig mange liker fractal design r3. Men jeg personlig syntes den er ett hakk for kjedelig ;) Men er heller ikke en liten unge som syntes alt som lyser er tøfft ;) Er på ut kikk etter et kabinett som har (så mange som mulige) praktiske funksjoner, som f.eks innebyggd vitfekontroll o.l. Så her setter jeg stor pris på hjelp! har grublet i flere dager før jeg nå endelig har kommet fram til å poste her! :)

 

Ble et ganske lang post! :S Håper at noen har tatt seg tiden å lest gjennom hele!

Setter stor pris på alle hjelpsomme svar! :)

 

- Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du har gjort god research (du har det, ikke sant?) :thumbup:

 

Er mest glad i Asus Sine grafikkort jeg da, mest basert på støynivået.

 

PSUen er veldig god faktisk.

 

Godt valg av minnebrikker, billige og gode.

 

Samme med SSD, godt valg.

 

Hvis klokking er er noe for deg er Hyper 212 Evo det beste valget.

 

På kabinettfronten er det ikke alltid like lett å hjelpe, men jeg kan jo prøve.

 

500R er ett godt kabinett, romslig nok, godt å bygge i og grei nok kjøling.

Cosmos II er etter hva jeg har å si; "litt for mye". Det er for høy pris, egentlig ikke så mye brukbar plass som for eksempel til vannkjøling. De har også brukt alt for mye materialer, sidedørene er jo over en cm tykke. Selv har jeg Corsair Obsidian 800D, for å si det på den måten blir mitt neste kabinett et mATX.

Lenke til kommentar

Mener du har gjort god research (du har det, ikke sant?) :thumbup:

 

Er mest glad i Asus Sine grafikkort jeg da, mest basert på støynivået.

 

PSUen er veldig god faktisk.

 

Godt valg av minnebrikker, billige og gode.

 

Samme med SSD, godt valg.

 

Hvis klokking er er noe for deg er Hyper 212 Evo det beste valget.

 

På kabinettfronten er det ikke alltid like lett å hjelpe, men jeg kan jo prøve.

 

500R er ett godt kabinett, romslig nok, godt å bygge i og grei nok kjøling.

Cosmos II er etter hva jeg har å si; "litt for mye". Det er for høy pris, egentlig ikke så mye brukbar plass som for eksempel til vannkjøling. De har også brukt alt for mye materialer, sidedørene er jo over en cm tykke. Selv har jeg Corsair Obsidian 800D, for å si det på den måten blir mitt neste kabinett et mATX.

Takk for rask svar!

Har nok tatt noen research ja ;) så jeg ikke kommer over som en total idiot for å si det mildt :p

Ang grafikkort, så tenkte jeg siden den andre hadde 3 vifter, om den er kjøligere og hvordan det er med støy? Eller blir det i en slik sak at "mindre er mer"?

 

Ang kabinett, så syntes jeg at 500r er heilt grei, men så tenker jeg på f.eks HAF serien at noen lapper opp, så får man ett mye større kabinett. Som er noe positivt? I tillegg så har HAF store vifter = mindre støy? Det er ihvertfall slik jeg har forstått det ;) Trodde Cosmos 2 var top of the line :O noe av det beste man kunne kjøpe :s Tok vel grundig feil ;) Takk for at du rettet det opp :)

Lønner det seg å investere i nye vifter? Siden jeg tenker i billige kabinetter som f.eks 500r, så har dem relativt dårlige vifter? Siden nye vifter koster jo heller ikke så mye? mtp at jeg har ett budsjett på ca. 12000kr at viss jeg tar f.eks 500r så har jeg litt å gå på, at jeg kunne ha investert i bedre vifter. Er ikke så sensitiv mot støy, men det er jo bare positivt å ha det så lavt som mulig! evt. ja, noen spesielle jeg burde gå for?

 

-Tom

Lenke til kommentar

3 vifter gir mere støy. I tillegg er Asus sine vifter større i diameter.

 

Skal du ha "top of the" line ser du på Silverstone Temjin TJ11 og Silverstone Raven RV02-E

 

HAF kabinettene er gode de, litt høylytte vifter, men nå står jo HAF for "High Air Flow" da så :p

 

500R har greie vifter, de er gode nok, du kjøper nye vifter etter trengsel, ikke fra starten av (det er bare min mening)

 

Hvis du er student får du fri frakt hos Dustin.no, da gjør det vel heller ikke noe å kjøpe senere?

Lenke til kommentar

Da kommer jeg vel til å gå for asus sin grafikkort.

Ang kabinett, etterfølge mine research, så har det kommet en nye Raven 03? Er den bedre enn 02? i tillegg så har 02 fått seg en oppgradering, men jeg kan ikke finne den i noen norske nettbutikker :O. Ville du heller anbefalt raven 02, eller corsair 500r?

 

Noen forslag til hvilket hovedkort?

 

-Tom

Lenke til kommentar

Da kommer jeg vel til å gå for asus sin grafikkort.

Ang kabinett, etterfølge mine research, så har det kommet en nye Raven 03? Er den bedre enn 02? i tillegg så har 02 fått seg en oppgradering, men jeg kan ikke finne den i noen norske nettbutikker :O. Ville du heller anbefalt raven 02, eller corsair 500r?

 

Noen forslag til hvilket hovedkort?

 

-Tom

Raven 03 er vel oppgraderingen til raven 02?

Lenke til kommentar

Da kommer jeg vel til å gå for asus sin grafikkort.

Ang kabinett, etterfølge mine research, så har det kommet en nye Raven 03? Er den bedre enn 02? i tillegg så har 02 fått seg en oppgradering, men jeg kan ikke finne den i noen norske nettbutikker :O. Ville du heller anbefalt raven 02, eller corsair 500r?

 

Noen forslag til hvilket hovedkort?

 

-Tom

Raven 03 er vel oppgraderingen til raven 02?

Sant nok det, men det er snakk om at selve raven 02 fikk en oppgradering i form av flere HDD plasser + bedre vifter? Det er ihvertfall det jeg kom fram til av mine research, kan også hende at jeg er helt på bærtur.

Snakk om også det at Raven 03 skal være et hakk dårligere enn 02.

For meg personlig så er raven 02 svært interessant kabinett!

 

-Tom

Lenke til kommentar

Vet at det finnes et Raven RV03, men Raven RV02-E ser utrolig mye bedre ut :)

Her må jeg si meg enig :)!

Lurte på noen som har erfaring med å bygge i et slik kabinett? Her sett på så mange youtube videoer, som har gjort meg ganske sikker at jeg klarer dette, men ble litt usikker på dette kabinettet, siden nå ligger jo PSUen praktisk sett "øverst" i hva en vanlig kabinett hadde sett ut.

http://www.hardware.no/artikler/silverstone-raven-rv02/71672/6

i følge denne testen så har den lit problemer med HDD temp, er det noe jeg bør tenke over, ved et evt valg av dette kabinettet?

en ting til som jeg syntes litt dårlig plassert er viftestyringen, den er plassert slik at jeg må ta av topp dekslet hver gang jeg skal jobbe med litt tyngre programmer, og når jeg er ferdig, så det jeg lurte på da om jeg MÅ kjøpe en viftestyrings panel i tillegg, som blir festet i en av 5,25" brønnene? Eller finnes det andre muligheter for å kunne regulere viftene utenom den integrerte viftestyringen?

 

-Tom

Lenke til kommentar

FanXpert 2 ser jo helt kurant ut :D!

Har du noen forslag til hvilket HK jeg bør gå for, etter mitt behov?

 

-Tom

Har du lyst på tunderbolt?

Lyst ja! :) Men om jeg virkelig trenger det, er en annen sak. Men tror ikke at det kommer noe særlig utstyr om 1-2 år. Som kan hende at jeg må bytte HK da uansett ;)

 

Asus P8Z77-V for eksempel.

Har sett litt selv på HK, og ser faktisk ut som Asus P8Z77-V er det beste valget etter mine behov, så takk for den ;):thumbup: !

 

Men er fortsatt litt usikker på kabinettet :S Noen som har noen formeninger? Raven 02/03 eller Corsair 500r?

Utsende liker jeg godt på alle tre, men er litt usikker på hvilken som er "best" når det gjelder støy/temps.

Siden jeg kun har tenkt til å kjøre HDD/SSD, og 1 optisk enhet, så kunne jeg ha puttet støtdempende material i de tomme brønnene, ville det ha hjulpet?

fikk ideen fra:

http://hardforum.com...d.php?t=1600374

Man ser bilder lengre nede, men han har ikke snakket om hvor mye det har hjulpet.

Så ble litt nysgjerrig om det finnes noe lignende jeg kan kjøpe i Norge?

 

-Tom

Endret av Tooooom
Lenke til kommentar

Altså, jeg nevnte bare Raven for å vise til noe bedre enn Cosmos II :p

 

Selv er jeg veldig interessert i Silverstone Temjin TJ08. Den er liten, lett og har stor plass. De som lagde den har også forstått det at en stor vifte er bedre enn to små. Plass til de største skjermkortene og så store kjølere som Noctua NH-D14.

Lenke til kommentar

Altså, jeg nevnte bare Raven for å vise til noe bedre enn Cosmos II :p

 

Selv er jeg veldig interessert i Silverstone Temjin TJ08. Den er liten, lett og har stor plass. De som lagde den har også forstått det at en stor vifte er bedre enn to små. Plass til de største skjermkortene og så store kjølere som Noctua NH-D14.

Greit nok det :) Men har vært svært interessert i Raven serien fra før :)

Mens den du linket til er bare små hovedkort :s

Hva syntes du er best raven 02 eller 03? eller burde jeg bare gå for corsair 500r for å gjøre det enklest?

 

 

 

For 500 kroner så får du asus p8z77-pro med tunderbolt, også kalt asus p8z77-pro/tunderbolt.

 

-Tom

Greit nok det, men for meg så virker det ikke lønnsomt nok for å investere 500 kr i et HK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...