Gå til innhold

Test: Asus N56VZ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jeg blind eller? Hvor ligger SPDIF-utgangen? På baksiden?EDIT: Leser på Komplett.no at det er en såkalt "Hodetelefons/SPDIF-kombojakk". Hva i all verden er dette for noe? Aldri hørt om?

 

Optisk utgang i mini-jack utgangen til hodetelefonene antar jeg. hadde det på min gode gamle Celsius H-230.

(og to forskjellige utgaver av minidiskspiller)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Du har rett med prisen her, overraskende nok. Asus ligger som regel på halve prisen av Apple, har funnet en som var nesten 1/3 og... MacBookProen som tilsvarer denne vil imidlertid være dårligere med dårligere oppløsning. MAcBookPro har og mye mer problemer med varme og støy

 

 

Mulig jeg misforstod deg, men hvordan er 2880x1800 dårligere oppløsning enn Asusen? I tillegg har Asusen TN-panel(?) som ikke akkurat kan sees på som et pluss.

 

Og siden det er en knapp uke siden MBPR ble lansert, er det vel ikke så veldig mye statestikk på varme og støyproblemer, eller er det noe jeg ikke har fått med meg ?

 

Og du som syns 2,7 kg var mye...... Apple som lager såååå lette PCer. MacBookPro 15" har startvekt på 2,6 kg. Så hvis du klarer å lage en så god PC som veier mindre enn det, så slår du verdens største selskap! Lykke til!

 

Nye MacBook Pro veier 2 blank ;)

 

 

Så hva gjør at Asusen ikke er på samme nivå? At den har bedre specs, at den koster 8K mindre. Er Roligere og kjøligere, har statistisk mindre feil en Mac.. ja jeg ser ikke hvorfor Mac er bedre jeg? Vi skulle hatt flere selskaper som Asus altså. Presser prisene skikkelig og leverer alltid solid byggekvalitet, er utrolig at de ikke selger mest egentlig. Hadde folk kjøpt mer pga hva som er i produktene, og hvordan de er istedenfor velge det venner tar, det som er kult osv. Så hadde Apple vært konkurs nå liksom.

 

Jeg synes ellers, bortsett fra det jeg allerede har nevnt, at specsa så ganske så like ut. Proen koster ikke ubetydlig mye mer, det er jeg helt enig i. Sitter selv og teller på knappene her (er ikke det riktig uttrykk?) :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Vil tro mye av den ekstra vekten kommer fra bluray/cdspiller.

Nja. Den veier i verste fall 0.3kg. En annen fin ting med Macbookpro er at du kan varme fingrene på den når det er kaldt på vinteren :p

 

Men for å være seriøs et øyeblikk - det er et veldig vanskelig problem nå å finne en bærbar som er både relativt god ytelsesmessig, men som fremdeles ikke kan bli et.. kombo... dieseldrevet toastjern.

 

Og det er noe som bør tas med i testen. At for å kjøle fermi-skjermkortet i Kunshan maskinen -- eller det "fabrikk-overklokkede" gtx660 kortet i ROG maskinen fra Asus. Så må det være seriøst mer vifting inne i bildet. Eller for Kunshan, bare mer varme i kabinettet under load.

 

Så dette er en skikkelig god balanse mellom ytelse og behagelig bruk. Ikke bare fordi skjermkortet er rimelig bra - men fordi den ikke er designet til å høres ut som et fly når kjølingen går i gang. Blir heller ikke varm på overflaten.

 

Veldig godt design (om enn litt økonomisk på noen av kantene), og helt tydelig ment å brukes til alt fra spill til media-streaming og konvertering. Det er ikke en MBP. Samme gjelder maskiner med fabrikkoverklokkede skjermkort fra Lenovo, for eksempel. Disse maskinene blir veldig varme(eller veldig bråkete) om de kjøres på konstant load.

Lenke til kommentar

Det er statisitkk på at Apple har mer feil på sine PCer enn Asus.

 

Og jeg snakkte ikke om MacBookPro med Retina nå altså, snakkte om den vanlige modellen. På Retina modellen vil prisforskjellen bli enda høyere, men du vil da få fordel av en lettere PC med høyere oppløsing uten Blue-ray da. Men vitsen med 2880x1800 er desverre ikke veldig stor atm. Så er ikke verdt det. Folk som kjøper så dyre PCer holder enten på med noe veldig spesiellt, ellers så er de gamere. Hva skal vanlige folk med Retina, quad i7, og Gt 650m? Det er jo overkill. Og definitivt ikke verdt å bruke 17-til en del over 20K på.

 

 

Så jeg lurer bare på hva du skal med det? Biledredigering, videoredigering, supert. Men hva ellers? Lese Mail i 2880x1800? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det er statisitkk på at Apple har mer feil på sine PCer enn Asus.

 

Og jeg snakkte ikke om MacBookPro med Retina nå altså, snakkte om den vanlige modellen. På Retina modellen vil prisforskjellen bli enda høyere, men du vil da få fordel av en lettere PC med høyere oppløsing uten Blue-ray da. Men vitsen med 2880x1800 er desverre ikke veldig stor atm. Så er ikke verdt det. Folk som kjøper så dyre PCer holder enten på med noe veldig spesiellt, ellers så er de gamere. Hva skal vanlige folk med Retina, quad i7, og Gt 650m? Det er jo overkill. Og definitivt ikke verdt å bruke 17-til en del over 20K på.

 

 

Så jeg lurer bare på hva du skal med det? Biledredigering, videoredigering, supert. Men hva ellers? Lese Mail i 2880x1800? :p

 

For det først, prisen jeg refererte til var Retina modellen, ikke den vanlige, så argumentene mine står jeg fortsatt ved. Den koster altså 17990 til tilsvarende specs, som er et stykke fra "over 20k". Over 20K hadde jeg forøvrig aldri vurdert å svi av på datautstyr :)

 

Den høyere oppløsningen merker du absolutt. F.eks lesing av tekst som blir sylskarp. Jeg trodde heller ikke forskjellen var så stor, men det var inntil jeg prøvde en iPad3. Da satt jeg og så på en iPad2 og lurte på hvordan jeg noensinne klarte å bruke den..

 

Jeg skal forøvrig ha den fortrinnsvis til bilderedigering (Lightroom/Photoshop) samt koding av programmer ("Apps") i xcode. Man kan aldri få nok plass til all kode og verktøy som må presses inn på skjermen samtidig i Xcode ;)

Lenke til kommentar

For det først, prisen jeg refererte til var Retina modellen, ikke den vanlige, så argumentene mine står jeg fortsatt ved. Den koster altså 17990 til tilsvarende specs, som er et stykke fra "over 20k". Over 20K hadde jeg forøvrig aldri vurdert å svi av på datautstyr :)

Hvis du kjøper Mac, kjøper du ikke basismodellen. Bugatti med kurvstoler, ikke sant. Du legger på en ssd, et par gode programmer, og ekstra minne, ekstern optisk, miniport adapter, osv. Og da er vi opp i rundt 24k. Ellers sitter du med 4Gb Ram og en 500Gb hdd på en maskin som.. vel.. ikke er veldig interessant utover utseende - for dem som liker Mac. Grafikk-kortet har lite ram, osv. Slik at du sitter i netbook-territorie. Og da koster den fremdeles nøyaktig dobbelt så mye som ^i testen.

 

Så hvis du er interessert i å blåse av rett under 20 tusen på en netbook, så kan Vaio være en idé. Med bedre batteri, slankere design og mindre vekt, pluss blu-ray som mulig tillegg.

 

MBP i 15 tommer veier forøvrig 2.6kg. 13-tommeren veier 2kg.

 

Så rent praktisk - hvis du er ute etter hardvare først, så kan du faktisk få bedre hardvare (prosessor/bedre boost + skjermkort/mer ram.. ellers, blu-ray, bedre kjøling, lett å oppgradere disk/ram selv) for neste nøyaktig halve prisen. Hvis du legger på ekstra-tingene du kan handle hos Apple, så blir forskjellene enda større.

 

Ikke at folk ikke må kjøpe MBP. Men du kjøper den ikke for hardvaren. Det vil være i samme kategori som å holde for nesa mens man går forbi en burger-sjappe. For så å, i ekstase, kjøpe et stykke sautert og hakket side-muskel fra eksotisk pecus, pakket i foredlet voks-papir - hos en gateselger uten eget kjøkken rett utenfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvis du kjøper Mac, kjøper du ikke basismodellen. Bugatti med kurvstoler, ikke sant. Du legger på en ssd, et par gode programmer, og ekstra minne, ekstern optisk, miniport adapter, osv. Og da er vi opp i rundt 24k. Ellers sitter du med 4Gb Ram og en 500Gb hdd på en maskin som.. vel.. ikke er veldig interessant utover utseende - for dem som liker Mac. Grafikk-kortet har lite ram, osv. Slik at du sitter i netbook-territorie. Og da koster den fremdeles nøyaktig dobbelt så mye som ^i testen.

 

Det er to modeller. Jeg sjønner ikke problemet med basismodellen. Jeg brukte den nye retina modellen som sammenligningsgrunnlag. Har du i det hele tatt deg bryet med å se på spesifikasjonene ? Basismodellen har omtrent samme specs som testen, det var derfor jeg brukte den som sammenligningsgrunnlag, og jo, den har 8GB RAM og den har også SSD i basismodellen. Kanskje du bør dobbelsjekke fakta først ?

 

Ekstra programmer er forøvrig helt irrelevant, da dette også gjelder for PC.

 

Så hvis du er interessert i å blåse av rett under 20 tusen på en netbook, så kan Vaio være en idé. Med bedre batteri, slankere design og mindre vekt, pluss blu-ray som mulig tillegg.

 

MBP i 15 tommer veier forøvrig 2.6kg. 13-tommeren veier 2kg.

 

Jeg har hele tiden sagt at jeg sammenlignet med den nye MacBook Pro "retina". Den veier 2kg blank. Sjekk det om du vil.

 

Så rent praktisk - hvis du er ute etter hardvare først, så kan du faktisk få bedre hardvare (prosessor/bedre boost + skjermkort/mer ram.. ellers, blu-ray, bedre kjøling, lett å oppgradere disk/ram selv) for neste nøyaktig halve prisen. Hvis du legger på ekstra-tingene du kan handle hos Apple, så blir forskjellene enda større.

 

Ikke at folk ikke må kjøpe MBP. Men du kjøper den ikke for hardvaren. Det vil være i samme kategori som å holde for nesa mens man går forbi en burger-sjappe. For så å, i ekstase, kjøpe et stykke sautert og hakket side-muskel fra eksotisk pecus, pakket i foredlet voks-papir - hos en gateselger uten eget kjøkken rett utenfor.

 

Jeg står fortsatt med basismodellen på 17990 som jeg opprinnelig sammenlignet med, som jeg har poengtert over, har omtrent samme specs bortsett fra det jeg evt. mener er bedre på MBPR. Om de fordelene jeg nevnte er verd det ekstra mellomlegget får være opptil hver enkelt å avgjøre, men jeg mener sammenligningen din er direkte feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...