Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Varme? PC fryser etter 10 min BF3, men ved lav temp.


Anbefalte innlegg

Det hele begynte søndag forrige uke. Etter en strevsom helg skulle jeg chille maks ned med litt BF3. Som jeg har gjort jevnt og trutt siden BF3 kom ut. Etter en ca 20 min. med spilling fryser hele maskinen. Dette har aldri skjedd meg før så lenge delene i denne maskinen ble satt sammen rundt juletider 2010.

Ingen tastaturkombinasjoner hadde noen virkning, ikke noe aktivitet i harddisker, kun et stillbilde av BF3 på skjermen og litt stotring på høytaler.

 

Åpner sidedøra på casen og finner at det er noglet varmt i både skjermkort og i CPU-kjøleren (Corsair H70).

Jeg slår av maskinen, renser både H70 og skjermkort for støvkreaturer og tenker at problemet er løst. Mens jeg allikevel er i gang skifter jeg kjølepasta på skjermkortet. CPUen er atter en gang fornøyd og det ser det ut til at skjermkortet er også.

 

Ny runde med BF3. 10 minutter i spill og det samme skjer igjen.

Denne gangen har jeg kjørt hardware monitor på skjerm nr 2.

I frysningsøyeblikket holder skjermkortet 57 grader og cpu på 52 grader.

Maskinen går fortsatt uten påmontert sidedør btw.

Ny boot. Ny runde BF3. Nye 10 min. Samme feil.

Denne gang er skjermkortet 61 grader og CPU på en lugn 43.

 

Til min viten og kunnskap er ikke dette temperaturer som skal kunne skremme vannet av noe som helst i en PC. Tar jeg feil?

 

I og med at skjermbildet fryser så tenker jeg instinktivt at skjermkortet er synderen og bestilte på onsdag et nytt. Det er i dag installert og har i tillegg kjørt en rengjøring på hele burken.

Til min store overraskelse så dukker fortsatt feilen opp etter ca 15 min med spilling. Har aldri hatt en slik feil før så jeg stiller litt på bar bakke.

 

 

 

Specs as follows:

MB : Asus P6T SE

CPU: Intel Core i7 920 på 2,67Ghz (kjøles av en Corsair H70)

RAM: 3x2GB Corsair Dominator 1600Mhz

GFX 1: HIS Radeon HD 5770 1GB (gamle kortet)

GFX 2: Asus Radeon HD 7970 3GB (nye kortet)

PSU : Corsair TX 750W

HDD: 1x WD 150GB (OS) + 2x WD 1TB

OS: W7 Home Premium 64-bit

Alt sammen herlig montert i en Corsair Obsidian 800D full tower case.

Montert 2x 120mm vifter i kabinettet og den står i en sval kjellerstue.

 

Alle drivere er oppdaterte, all software er siste versjon.

 

De tre siste elementer som er installert er Catalyst CC og drivere til GFX1, drivere til Corsair Vengence 2000 headset og siste BF3 patch. Installert i den rekkefølgen.

(drivere til det nye kortet er selvfølgelig installert etter byttet)

 

Håper dere kan gi meg noen svar på hva som kan være feil!

På forhånd, mange takk!

 

PS: Vedlegger bilder av hw mon ved med temp.

post-60179-0-61145300-1339800451_thumb.jpg

post-60179-0-42886100-1339800461_thumb.jpg

Endret av Vigge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å bruke memtest86+

 

Fungere velig greit, er bare å last ned "Auto-installer for USB Key" og instalere den på en tom minne pen, for deretter å skru av marskina å boote fra minne penna.

 

Takk skal du ha. Jeg skal teste det med en gang,

 

EDIT: Da har jeg kjørt Memtest86+ i litt over tolv timer uten feil.

Jeg kan ikke se noe feil her, men legger ved bilde av resultatet så dere kan tolke selv.

post-60179-0-23210100-1339847985_thumb.jpg

Endret av Vigge
Lenke til kommentar

Har nå kjørt prime95 siden 14:50, altså nærmere 2 timer, uten problem. Alle tråder sier pass i programmet og pcen fungerer uten problem. CPU ligger på 55-57 grader og GPU på 49 og alle disker på 30 til 33 grader. Kan vi sløyfe harddisker som feilkilde da?

Lenke til kommentar

Sjekk Smart status på dem (Som sagt crystaldiskinfo er et ok verktøy til dette).

 

Helse status ifølge crystaldiskinfo er god på alle tre diskene. Skal riktignok innrømme at jeg ikke skjønner så mye av tallene som er listet opp. Poster bilde så du event. kan tolke selv.

post-60179-0-40022900-1339863400_thumb.png

Endret av Vigge
Lenke til kommentar

Siste update i denne saken:

 

Det ser egentlig bra ut.

Det eneste jeg kan komme på i farta nå er at Strømforsyningen din ikke greier belastningen. Systemet ditt trekker ikke så mye så om det lar seg gjøre så bør du prøve å teste med en annen 500 til 650W psu.

 

Gjorde som du sa. Fikk huka tak i en Mist 600W. Dessverre til mye det samme resultat.

 

When all else fails, format c:. Som gjort som sagt. Formaterte hele herligheten og sitter nå med clean install W7 64-bit og har nettopp fullført rundt regnet 3 timer med sammenhengede BF3. Ergo, problemet er borte. Mulig W7 installen hadde samlet sammen for mye info siden forrige install og ikke hang med?

Ble iallefall ett nytt skjermkort ut av det :p Og nå skal jeg snuse litt på ny C:, muligens en SSD.

 

Takk til alle hjelpsomme sjeler!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...