Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvordan kommer ondskap til uttrykk i kristendommen, islam og norrøn mytologi, og hvordan påvirker ondskap de troendes hverdag?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg har da kommet opp i RLE i muntlig eksamen. Har allerede formulert ei problemstilling, og trenger i den anledning litt tips til hva jeg skal skrive om når det gjelder den andre delen av min problemstilling.

 

Problemstillingen: "Hvordan kommer ondskap til uttrykk i kristendommen, islam og norrøn mytologi, og hvordan påvirker ondskap de troendes hverdag?"

 

Det jeg trenger tips om, er hvordan ondskap påvirker de troendes hverdag i de tre nevnte religionene. Nå er norrøn mytologi så å si en utdødd religion, så det kan være litt vanskelig å vite akkurat dette. Norrøn mytologi var min valgfrie religion som jeg skrev om iløpet av dette skoleåret, så jeg har litt kunnskaper og stoff om akkurat dette selv. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderne kristendom tror ikke engang på en djevel, men i konservativ kristendom var det viktig å beskytte familien mot djevelen. Blant annet var det eldgamle dåpsritualet en demonutdrivelse.

Og man brukte for flere århundrer siden å skjære inn kors ulike steder, for å verne seg mot det onde.

 

Tradisjonell norsk overtro er redd for huldrer, tusser, troll og "berget det blå". Man kunne kidnappes av de underjordiske. Om denne troen går helt tilbake til norrøn tid, er jeg usikker på. Men det er kanskje trolig.

 

Islam frykter for demoner, og for de vantro som ødelegger for islam.

 

I norrøn tid ofret man dyr, og endog sikkert mennesker i gudehov, for å sikre en god avling og overlevelse for ætten.

Lenke til kommentar

Kan være en utfordring at det er så mye mer å skrive om kristendommen, enn de to andre. Man kan jo også skrive om heksejakt, kamp mot usedelighet, osv.

 

Islam er forresten enig med kristendommen i at det bør være konservative familieformer eller leveregler, og at abort er ondskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...