Gå til innhold

Periodisk faste (intermittent fasting) for folk i Norge


Anbefalte innlegg

Har fulgt IF/PF sånn noenlunde løst i en periode (dvs. fastedelen er innarbeidet, kostholdet har vært litt bob-bob siden jeg jobber som kokk), og har den siste måneden "kalkulert litt macroer".

 

Har også vært innom rippedbody.jp/leangains.com og de tilhørende facebook-gruppene, hvor folk poster bilder av seg selv og maten de spiser. Mye enkel mat, type pangasius, broccoli og ris på treningsdager og kjøttdeigsalat på hviledager og kopiøse mengder kesam/cc. Jeg blir fort lei av sånt. Ellers er det mange som poster bilder av ting som ikke finnes i Norge, eller kan kjøpes på Meny til en ugudelig pris (type gresskarpuré til 69kr per 400g-boks).

 

Så, da lurer jeg på. Er det noen som har fulgt IF/PF en stund og har gode retter/ingredienser å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går mye i hjemmeordna "ferdigmat" her. Kjøper inn 4kgs farse fra kjøttdisken og blander dette ca 30% farse 70% kjøttdeig med ca 1 egg pr 300 "burgerdeig". Svin og storfe blander jeg gjerne sammen - kylling holder jeg for seg selv.

 

Krydderne jeg bruker i alle variantene.

Pepper, ca 1 ts pr 300g.

Salt, (sjekk om kjøttet er salta først) ~1-2 ts pr 300g.

 

Så er det variantene:

Tacoburger (funker for alle typer kjøtt)

Spisskummen (varierer fra "batch til batch", ca 2 ss pr 300) , litt chili (i pulverform).

 

Hot spicy (best til kyllingkjøttdeig)

1/3 chili (fersk) pr 300g. 1/3 vårløk pr 300g. Paprikakrydder.

 

Indian spirit (funker for alle typer kjøtt, men kan være vanskelig å få god)

Mango chutney, chili, most mango (her er det kvalitetsforskjeller), paprikakrydder.

 

Lag en skikkelig ladning, helst i en foodprosessor, legg ut noen meter glapack. Fordel i klumper på 100-150g. Del glapacken mellom klumpene. Brett tre sider av glapacken, form klumpen til en burger - brett inn den siste siden. Frys ned.

 

Når du tar ut kjøttet kan det enten tines på svak varme i mikro - eller gå rett i panna om du er forsiktig med varmen.

 

Samme prinsippet kan brukes for å lage baconboller, men disse må friteres lett før de fryses. Varm opp brunsaus - ha oppi frosne boller. Kok saus i 10min = varme boller. Potet, tyttebær og gulrot til = win. Laga en gang opp en batch med 4 kg baconboller, tok vel en 2-3 timer alt i alt - men dette varte lenge i frysern. Veldig enkelt og rask å varme opp.

 

Forresten, når det kommer til potetkoking - her failer mange.

Dampkok potetene i 45 min med skall, slå av ovnen og la de hvile i 15 min under lokket. Effektivt ca 1 time dampkoking. De lager seg selv og blir uendelig mye mer bløte og gode enn om de kokes til de sprekker eller like før. Ikke mandeltypen - den andre typen.

 

Ellers, ovnsbakte tomater - nam. Del tomater i to. Smør et lett lag olivenolje på begge sider (bruk fingrene). Litt salt, litt pepper, masse oregano, estragon, rosmarin eller det du vil ha på. 1 time i ovnen på ~150grader. Generellt; høyere temperatur, mindre steketid og omvendt - men de kan gjerne få litt tid i ovnen. Ikke oppbevar tomatene i kjøleskapet, de kan ligge, for seg selv, på kjøkkenbenken.

 

Til slutt, Sashimi - også nammis, men litt høyere pris. Salmalaks er blitt nærmest mandatory. Laksen skjæres opp i passende delikate skiver og danderes til en haug midt på et matfat. Vårløk og chili lages til og strøs over laksen. Saus, i form av kikkoman, en eller anna rar soyaolje (sweet soy oil?), sitron og lime - har ikke mengdene i hodet, så dette får dere søke opp selv. Sashimien serveres, saus helles over. Vent to minutter, passende samtaleemne er hvor sykt sulten man er. Spis. (Sausen gjør noe med laksen slik at den blir "halvstekt", vanskelig å forklare). Selv klarer jeg ikke bestemme meg for om belly loin eller back loin er best, men det er visst noe forskjell i smak.

 

Dette ble skrevet generellt, ikke til deg Psilo (regner med du ikke gjør mange av feilene jeg nevner, som kokk) ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...