Gå til innhold

Periodisk faste (intermittent fasting) for folk i Norge


Anbefalte innlegg

Har fulgt IF/PF sånn noenlunde løst i en periode (dvs. fastedelen er innarbeidet, kostholdet har vært litt bob-bob siden jeg jobber som kokk), og har den siste måneden "kalkulert litt macroer".

 

Har også vært innom rippedbody.jp/leangains.com og de tilhørende facebook-gruppene, hvor folk poster bilder av seg selv og maten de spiser. Mye enkel mat, type pangasius, broccoli og ris på treningsdager og kjøttdeigsalat på hviledager og kopiøse mengder kesam/cc. Jeg blir fort lei av sånt. Ellers er det mange som poster bilder av ting som ikke finnes i Norge, eller kan kjøpes på Meny til en ugudelig pris (type gresskarpuré til 69kr per 400g-boks).

 

Så, da lurer jeg på. Er det noen som har fulgt IF/PF en stund og har gode retter/ingredienser å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går mye i hjemmeordna "ferdigmat" her. Kjøper inn 4kgs farse fra kjøttdisken og blander dette ca 30% farse 70% kjøttdeig med ca 1 egg pr 300 "burgerdeig". Svin og storfe blander jeg gjerne sammen - kylling holder jeg for seg selv.

 

Krydderne jeg bruker i alle variantene.

Pepper, ca 1 ts pr 300g.

Salt, (sjekk om kjøttet er salta først) ~1-2 ts pr 300g.

 

Så er det variantene:

Tacoburger (funker for alle typer kjøtt)

Spisskummen (varierer fra "batch til batch", ca 2 ss pr 300) , litt chili (i pulverform).

 

Hot spicy (best til kyllingkjøttdeig)

1/3 chili (fersk) pr 300g. 1/3 vårløk pr 300g. Paprikakrydder.

 

Indian spirit (funker for alle typer kjøtt, men kan være vanskelig å få god)

Mango chutney, chili, most mango (her er det kvalitetsforskjeller), paprikakrydder.

 

Lag en skikkelig ladning, helst i en foodprosessor, legg ut noen meter glapack. Fordel i klumper på 100-150g. Del glapacken mellom klumpene. Brett tre sider av glapacken, form klumpen til en burger - brett inn den siste siden. Frys ned.